نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی:

در پی حذف زبان انگلیسی در مدارس نیستیم/ تدریس زبان انگلیسی به آموزشگاه‌های خصوصی واگذار نخواهد شد

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۰۸:۵۶:۰۷
کد خبر: ۹۱۰۷۵۳
در پی حذف زبان انگلیسی در مدارس نیستیم/ تدریس زبان انگلیسی به آموزشگاه‌های خصوصی واگذار نخواهد شد
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: با بررسی هایی که در کمیسیون آموزش شد متاسفانه به این نکته پی بردیم که آموزش و پرورش در حوزه آموزش زبان انگلیسی طی چند دهه گذشته موفق نبوده و اگر بررسی و ارزیابی های لازم نیز انجام شود شاهد خواهیم بود که تمامی کسانی که دیپلم دوره متوسطه را اخذ کرده اند قطعا نمی توانند به صورت صحیح یک جمله انگلیسی را بنویسند و یا بخوانند، این موضوع نشان از ناکارآمدی آموزش زبان در محیط مدارس دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ 57 نماینده مجلس شورای اسلامی با ارائه طرحی یک فوریتی خواستار «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» و ایجاد فرصت آموزش برای علاقه‌مندان به زبان‌های غیرانگلیسی شده‌اند. در همین راستا به سراغ یکی از نمایندگان موافق این طرح رفتیم و گفتگویی را با او داشتیم که در ادامه می‌خوانید؛

محمود نگهبان سلامی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم خواف و رشتخوار، در خصوص طرح ارائه شده به مجلس شورای اسلامی به خبرنگار برنا گفت: طرحی که همکاران ما در مجلس شورای اسلامی ارائه داده‌اند در راستای حذف شدن زبان انگلیسی از مدارس نیست بلکه در راستای اختیار دادن به افرادی است که علاقمند به فراگیری باقی زبان‌های خارجی هستند، قطعا زبان انگلیسی زبانی پر کاربرد است و به هیچ عنوان نیز نمی‌توان از این موضوع چشم‌پوشی کرد.

نگهبان سلامی در پاسخ به این سوال که با توجه به اهمیت زبان انگلیسی چرا تصمیم به ارائه این طرح گرفته شده است؟ بیان کرد: با بررسی‌هایی که در کمیسیون آموزش شد متاسفانه به این نکته پی‌بردیم که آموزش و پرورش در حوزه آموزش زبان انگلیسی طی چند دهه گذشته موفق نبوده و اگر بررسی و ارزیابی‌های لازم نیز انجام شود شاهد خواهیم بود تمامی کسانی که دیپلم دوره متوسطه را اخذ کرده‌اند قطعا نمی‌توانند به‌صورت صحیح یک جمله انگلیسی را بنویسند و یا بخوانند که این موضوع نشان از ناکارآمدی آموزش زبان در محیط مدارس دارد.

او ادامه داد: دلیل این موضوع نیز چیزی جز نامناسب بودن روش‌ها و الگوهای آموزش زبان انگلیسی نیست و با توجه به این مسئله ما نیز لازم دیدیم چنین دغدغه‌ای را در قالب طرح به مجلس ارائه دهیم. زمانی که ما اذعان می‌کنیم زبان‌های خارجی مانند زبان انگلیسی پرکاربرد است و باید در دوره متوسطه اول و دوم آموزش داده شود، قطعا باید خروجی مناسبی نیز داشته باشد نه اینکه در پایان دوره تحصیلی دانش‌آموز بدون هیچ‌گونه سوادی وارد جامعه شود.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ورود این طرح به کمیسیون آموزش بیان کرد: طرح‌ها همواره پس از ورود به کمیسیون تخصصی دچار تغییراتی خواهد شد و همچنین در زمان مطرح شدن این موضوع در صحن نیز شاهد نظرات باقی نمایندگان خواهیم بود که قطعا بازهم تغییراتی را اعمال خواهند کرد و این طرح نیز از این قاعده مستثنی نیست و قطعا دستخوش تغییراتی به صورت نهایی خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص اهداف ارائه این طرح اظهار کرد: اهداف ما در این خصوص دو نکته است که اولین نکته تصحیح الگوها و روش‌های آموزش و تدریس زبان انگلیسی است که کاربردی باشد تا دانش‌آموزان بتوانند استفاده‌های لازم را ببرند و نکته دوم نیز همانطور که گفته شد بهره‌برداری دانش‌آموزان از باقی زبان‌های خارجی است. شاید دانش‌آموزی علاقمند به فراگیری زبان روسی، فرانسوی و یا هر زبان خارجی دیگری باشد و باید گفت این اهداف در راستای حذف زبان انگلیسی به صورت کامل نیست بلکه به دنبال گرفتن انحصار از تدریس زبان انگلیسی هستیم.

نگهبان سلامی با انتقاد به ناکارآمد بودن دروس دیگر در برنامه آموزشی برای دانش آموزان گفت: فقط بحث ناکارآمدی درس زبان انگلیسی مطرح نیست بلکه شاهد هستیم باقی دروس نیز نمی‌توانند میزان نیازهای دانش‌آموزان را تامین کنند و خروجی مناسب را پس از اتمام دوره 12 ساله تحصیلی داشته باشند برای مثال درس تربیت بدنی یکی دیگر از دروسی است که کارآمد نیست و به صورت صحیح به آن پرداخته نمی‌شود اما فقط درون برنامه آموزشی قرار دارد بدون هیچ خروجی مناسبی برای دانش‌آموز و آینده او.

او در پاسخ به این سوال اگر این طرح به تصویب برسد، آیا آموزش زبان انگلیسی در انحصار آموزشگاه‌های خصوصی خواهد بود، اذعان کرد: تحت هیچ شرایطی آموزش زبان انگلیسی پس از تصویب این طرح به آموزشگاه‌های آزاد واگذار نمی‌شود بلکه آموزش و پرورش موظف خواهد شد روش‌های جدید را به صورت صحیح برای آموزش در دستور کار خود قرار دهد. همچنین اگر طرح ارائه شده ناکارآمد باشد و به تصویب نرسد باز هم آموزش پرورش موظف خواهد بود اعتباری را در راستای آموزش همگانی زبان انگلیسی به صورت صحیح و با روش‌های نوین به تمامی دانش‌آموزان کشور اختصاص دهد.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی در پایان در پاسخ به این سوال که چرا این طرح را امضا کرده است؟ بیان کرد: باتوجه به کلیت طرح و ناکارآمدی آموزش زبان در شرایط فعلی حاضر به امضای آن شدم. البته اگر همکاران ما و امضا کنندگان این نامه نیت‌شان حذف زبان انگلیسی باشد و یا مناطق کم برخوردار نتوانند از آموزش زبان انگلیسی بهره ببرند قطعا موافق نخواهم بود و موافقت بنده فقط در خصوص ناکارآمدی تدریس زبان انگلیسی در حال حاضر است.

f6a74cf2-95f7-4632-aca1-cd2f7c224cd0

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز