حجت نظری تذکر داد:

بناهای تاریخی ملک در تهران نیاز به مرمت و ثبت ملی دارند

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۱۰:۰۷:۲۸
کد خبر: ۹۱۰۹۶۱
بناهای تاریخی ملک در تهران نیاز به مرمت و ثبت ملی دارند
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در تذکری خواستار مرمت و بازسازی املاک حاج حسین ملک در تهران شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، در جریان یکصد و هفتادین جلسه شورا در تذکری خواستار توجه و رسیدگی مدیریت شهری به املاک حاج حسین ملک با کمک بنیاد مستضعفان و سازمان میراث فرهنگی در تهران شد.

وی در این خصوص افزود: حاج حسین ملک یکی از بزرگ‌ترین واقفان آستان قدس رضوی است که موقوفات فراوان این فرهیخته ارجمند در حوزه فرهنگ و هنر باعث شده که یک مجموعه فاخر تحت عنوان موزه ملک در تهران شکل گرفته که باعث حفظ بخشی از میراث فرهنگی و هنری ایران شده است.

نظری در ادامه یادآور شد: مرحوم ملک سه یادگار در تهران دارد. خانه-باغ گلابدره که در کنار بوستان نفس قرار دارد و هنوز سالم و استوار است اما در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده و از اختیار خاندان ملک خارج شده است. دیگری خانه بازار بین الحرمین است که روزگاری خانه مرحوم ملک بوده و موزه و کتابخانه ملک در همین محل قرار داشت. این ملک باوجود برخی نواقص، مجموعا از وضعیت خوبی برخوردار و در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت است. یادگار سوم خانه-باغ ملک در شهرری است که به قصر ملک نیز معروف است. این بنا توسط میرزا حسین خان از معماران به‌نام خراسانی، به سفارش حاج حسین ملک ساخته شد و در گذشته در طبقه اول آن مجالس روضه خوانی در ایام مختلف سال برگزار می‌شد و ناصرالدین شاه یکی از سفرهای فرنگ خود را از همین محل آغاز کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در دی‌ماه سال 1348 حاج حسین ملک این قصر را به اداره آموزش و پرورش وقت اهدا می‌کند تا در آن چند باب دبستان و دبیرستان احداث شود. قسمت اصلی قصر و بخشی از فضای مشجر آن باقی می‌ماند و بقیه فضاها تبدیل به مدرسه می‌شود. این بنا بعد از انقلاب توسط بنیاد مستضعفان مصادره  و در 1 مهرماه سال 1382 به شماره 10407 در فهرست آثار ملی کشور ثبت می‌شود. متاسفانه باوجود ثبت این بنا در فهرست آثار ملی، هر روز وضعیت آن بدتر از دیروز شده است.

وی با بیان اینکه باتوجه به وضعیت نامناسب این اثر تاریخی و احتمال تخریب بیشتر این بنای فاخر توسط باران‌های پاییزی گفت: ضروری است شهرداری تهران در تعامل با بنیاد مستضعفان و همچنین وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این اثر که هم واجد ارزش تاریخی است و هم ارزش محیط‌زیستی دارد را تملک کرده و به فضای‌های عمومی شهر اضافه کند. فضایی فرهنگی که درخور شان حاج حسین ملک و مردم شهرری باشد و همه شهروندان بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز