حمید احمدی: پیاده‌روی برای سیدالشهدا پاداش زیادی دارد

برداشتی اشتباه درباره زیارت اربعین

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۰۹:۳۱:۵۷
کد خبر: ۹۱۰۹۹۵
برداشتی اشتباه درباره زیارت اربعین
حمید احمدی، مسئول فرهنگی ستاد اربعین تاکید کرد این باور مردمی که امام حسن عسگری (ع) زیارت اربعین را تاسیس کرده، اشتباه است.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ کمتر از دو هفته به اربعین مانده است، عده زیادی از زائران عازم کربلا شده‌اند و بسیاری دیگر روزهای آینده به این سفر معنوی خواهند رفت. بسیاری از علما، این راهپیمایی عظیم را در دنیا بی‌سابقه و نماد وحدت می‌دانند و بر آن اهتمام ویژه‌ای دارند.

حمید احمدی، مسئول فرهنگی ستاد اربعین با بیان اینکه اربعین مراسم کاملاً مردمی است به خبرآنلاین گفت: «پیش‌بینی می‌شود اربعین امسال پرشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود. غیر از جابربن عبدالله انصاری ما دوره امام صادق (ع) را داریم که ایشان از نیمه اول قرن دوم هجری زیارت اربعین را انشاء می‌کنند.

او ادامه داد: «اگر در روایات هم ببینیم در مورد اربعین توضیحات کمی آمده است چرا که اربعین برای همگان جاافتاده و بسیار معروف است که امام صادق (ع) فقط زیارت‌نامه آن را انشاء می‌کنند که این نشان می‌دهد اربعین یک سابقه‌ای بعد از عاشورا داشته است که در فرهنگ مسلمانان یک سنت معقول و جاافتاده‌ای بوده که وقتی امام صادق (ع) این زیارت‌نامه را می‌نویسند، الزام نمی‌کنند که زیارت اربعین چیست چراکه بر همگان مشخص بوده و همه می‌دانستند، اینکه برخی به‌اشتباه می‌گویند که امام حسن عسگری (ع) مؤسس زیارت اربعین است، درست نیست، بلکه امام حسن عسگری (ع) آنچه بوده است را توصیف کرده‌اند. ما می‌دانیم قبل از ایشان، امام صادق (ع) زیارت‌نامه را می‌نویسند و روایاتی هم داریم از امام باقر (ع) که می‌فرمایند پدرم علی بن الحسین چندین بار برای زیارت اربعین به زیارت قبر امام حسین (ع) رفته‌اند که این نشان می‌دهد اربعین سابقه تاریخی دارد.»

احمدی با بیان اینکه در روایاتی که داریم، اصل پیاده‌روی برای سیدالشهدا پاداش بسیار زیادی دارد و احیای دین خدا است، توضیح داد: «این‌ها سبب شد که علما در یکی دو قرن گذشته به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و این سنت را احیاء کنند. این سنت احیاء شد تا حدود چهل سال پیش که ما می‌دیدیم گروه‌های بسیاری از بزرگان به این پیاده‌روی اهتمام داشته‌اند و بعد در دوره صدام اساساً به دلیل اینکه با مناسک دینی مخالف بود، سختگیری‌های در این زمینه انجام داد اما مردم و عشایر عراق آن را ترک نکردند تا با پایان جنگ که علما، مجدداً این سنت را احیاء کردند. این روند در سال ۹۲ و ۹۳ که داعشی‌ها به عراق هجوم آوردند و این تهدیدی برای کیان اسلام به شمار می‌­آمد، مسلمانان و به‌خصوص شیعیان احساس کردند که تهدید می‌شوند و از همین رو حضور ایرانیان در عراق بسیار پررنگ‌تر شد و خود عراقی‌ها تصمیم به حضور جدی‌تری گرفتند.»

احمدی با اشاره به حضور میلیونی زائران اربعین گفت: «ما شاهدیم که بیش از ۱۵ میلیون نفر در این مراسم از قومیت‌های مختلف شرکت می‌کنند و می‌بینیم که این مراسم هر سال جهانی‌تر می‌شود و هر ساله از کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی و آفریقایی در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.»

او با اشاره به مردمی بودن مراسم اربعین گفت: «دولت فقط امنیت این مراسم را تأمین می‌کند. لذا یک عزتی برای مردم عراق خواهد بود که چنین مراسمی را مدیریت می‌کنند، قطعاً همه مردم ایران و عراق که می‌خواهند عراق اقتدارش را حفظ کند از همین رو تلاش می‌کنند که امسال اربعین باشکوه‌تر برگزار شود و باوجود مشکلاتی که در کشور عراق رخ‌داده است، اما پیش‌بینی می‌شود که از تعداد زائرین اربعین کاسته نشود بلکه حضور آن‌ها پررنگ‌تر هم خواهد شد.»

منبع: خبرآنلاین

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز