آیا ترس از سوسک نوعی فوبیاست؟

۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۰۷:۳۱:۴۲
کد خبر: ۹۱۱۲۸۵
آیا ترس از سوسک نوعی فوبیاست؟
ترس‌های غیر مرضی مانند ترس از حیواناتی چون شیر و مار، دیدن صحنه‌ تصادف واقعی طبیعی هستند اما در مواردی که فرد از چیز خاصی که صدمه ایجاد نمی‌کند واهمه داشته باشد، فرد دچار ترس مرضی یا فوبیاست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ فوبیا، ترس پایدار از یک موقعیت به خصوص است که میزان ترس با میزان خطرناک بودن آن موقعیت تناسبی ندارد. کسانی که به فوبیا مبتلا هستند، می‌دانند که این ترس غیرمنطقی است؛ حتی اکثرا می دانند که این ترس از کجا شروع شده است؛ مثلا کسی که فوبیا حیوانات دارد، فقط از همان حیوان خاص می ترسد و ممکن است از حیوان دیگری نترسد.

در اکثر انواع فوبیا شرایط به گونه‌ای است که معمولا فرد در دیگر قسمت‌های زندگی‌اش مشکلی ندارد و زندگی نرمالی دارد، اما وقتی با آن موضوع مواجه می‌شود، ترس را تجربه می کنند و علائمی را نشان می‌دهد. فوبیا انواع مختلفی دارد مثل فوبیا حیوانات، فوبیا موضوعات بی‌جان مثل ارتفاعات و فضاهای بسته. ترس از بیماری و مرگ و نیز فوبیا خون و فوبیاهای اجتماعی.

در این رابطه با نسرین امیری، روان‌شناس، گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.

فوبیا یک ترس‌های بیمار گونه است

امیری با بیان اینکه فوبیا در واقع ترس‌های بیمارگونه قلمداد می‌شود، گفت: ترس‌های غیر مرضی مانند ترس از حیواناتی چون شیر و مار، دیدن صحنه‌ تصادف واقعی طبیعی هستند و به عنوان یکی از فاکتورهای واکنشی است که ما از خود بروز می‌دهیم اما در مواردی که چه با وجود محرک و چه با نبود محرک فرد از چیز خاصی که صدمه ایجاد نمی‌کند واهمه داشته باشد، فرد دچار ترس مرضی یا فوبیاست.

او ادامه داد: فوبیا در واقع از علت بیولوژیکی هم نشات می‌گیرد که این مسئله ژنیتکال در مقوله‌ اضطراب می‌گنجد. دلیل دیگر فوبیا می‌تواند یادگیری باشد، این علت زمانی رخ می‌دهد که والدین فرد دچار این ترس بوده و به فرزند خود انتقال می‌دهند.

این روان‌شناس با بیان اینکه خانواده یا فرد باید به شناخت ترس خود بپردازد، عنوان کرد: گاهی بیماری رشد می‌کند اما فرد آن را به عنوان بیماری نمی‌شناسد و بیمارگونه بودن آن را زیر سوال قرار می‌دهند.

کسانی هستند که از سوسک می‌ترسند دچار فوبیا هستند 

او افزود: نکته‌ جالب قابل ذکر کسانی هستند که از سوسک می‌ترسند دچار فوبیا هستند که معمولا این ترس را طبیعی قلمداد می‌کنند. در  این مواقع درمان سخت‌تر می‌شود.

درمان چیست؟

امیری با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای درمان وجود دارد که یکی از آنها حساسیت‌زدایی است، تصریح کرد: به این ترتیب که ابتدا با فرد راجع به آن محرک صحبت کرده سپس سعی می‌شود تا فرد بتواند تصورات ذهنی راجع به آن نیز داشته باشد. که در این مواقع ضربان قلب و تعداد تنفس‌های فرد باید کنترل شود. اگر با تصور محرک فرد دچار اضطراب نشود عکس آن را به بیمار نشان می‌دهند و در آخر فرد را با آن مواجه می‌کنند.

او در پایان خاطرنشان کرد: روش دیگر درمان فوبیا غرقه سازی یا فلودینگ نام دارد و به این صورت است که یک‌دفعه فرد را با محرک مواجهه می‌کنند و آنقدر در آن شرایط نگه می‌دارند تا سیستم بیولوژیک بتواند همه‌ پاسخ‌های خود را بروز دهد و سپس فرد به آرامش برسد.

در این نوع درمان که شایع هم نیست و در مواقع خاص استفاده می‌شود، احتمالا دیگر فرد از آن محرک احساس ترس نخواهد داشت. لازم به ذکر است اگر فرد با این روش‌ها درمان نشود، درمان دارویی را نیز به آن‌ها اضافه می‌کنیم.

نظر شما