توضیحات ایران مال در خصوص گزارش ویژه برنا؛

تخلف نکردیم، خدمت کردیم!

۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۱۱:۴۶:۵۶
کد خبر: ۹۱۱۵۴۱
تخلف نکردیم، خدمت کردیم!
اداره کل روابط عمومی بازار بزرگ ایران توضیحاتی در خصوص گزارش ویژه برنا مبنی بر "معابر عمومی شهر در اختیار یک پروژه شخصی و خصوصی!/ برخی تخلفات ایران مال تعیین تکلیف نشد! " ارائه کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ خبرگزاری برنا در تاریخ 19 مهر ماه سال جاری گزارشی با عنوان "معابر عمومی شهر در اختیار یک پروژه شخصی و خصوصی!/ برخی تخلفات ایران مال تعیین تکلیف نشد! "  منتشر کرد که در این رابطه اداره کل روابط عمومی بازار بزرگ ایران توضیحاتی ارائه کرد. متن توضیحات  ایران مال در خصوص گزارش ویژه برنا به شرح ذیل است:

احتراما؛ نظر به آنکه در تاریخ 19 مهرماه سال 1398 گزارش-گفت‌و‌گویی  با کد خبر 909886 و با عنوان " معابر عمومی شهر در اختیاریک پروژه شخصی و خصوصی!/ برخی تخلفات ایران مال تعیین تکلیف نشد!" بر خروجی حوزه اجتماعی آن خبرگزاری قرار گرفته، لازم دانسته شد تا توضیحاتی در راستای شفاف‌سازی و اطلاع رسانی به خبرگزاری برنا ارائه شود و همچنین خواهشمند است طبق ماده 23 قانون مطبوعات این جوابیه در خروجی خبرگزاری برنا قرار گیرد.

در بخشی از گزارش مذکور آمده است "از یک سو ویلای دختر وزیر به دلیل تخلف قلع می‌شود، اما تخلفات برخی پروژه‌های بزرگ‌مقیاس در حد چند هزار متری نه تنها مشمول قلع نمی‌شود و با جریمه قضیه فیصله پیدا می‌کند، بلکه به برخی دیگر از تخلفات آن تا این لحظه رسیدگی نشده و این پروژه‌های بزرگ‌مقیاس همچنان در سطح کلان کار خود را ادامه می‌دهند بدون اینکه اندکی حساسیت وجود داشته باشد." در این زمینه باید اظهار کردخبرنگار محترم آن رسانه ویلای شخصی را با یک پروژه عظیم چندمنظوره مقایسه کرده که این موضوع قیاس مع‌الفارق بوده و البته باید تاکید شود تمام افراد و دستگاه‌ها باید در برابر قانون مطیع باشند. در گزارش مذکور به گونه‌ای نگارش شده است که گویا مدیران و دست اندرکاران مجموعه بازار بزرگ ایران به دنبال راه‌حلی برای شانه خالی کردن در برابر قانون بوده و دستگاه‌های نظارتی همچون شهرداری در این امر مدیران این مجموعه را حمایت کرده‌اند که به طور حتم این چنین نبوده و همان دستگاهی که بر قلع ویلای شخصی دختر وزیر  تصمیم گرفته در رابطه با ایرادات وارده بر ساخت و بهره برداری مجموعه بازار بزرگ ایران تصمیم مبنی بر تعیین جریمه نقدی گرفته است.

همچنین باید تاکید شود که پروژه عظیمی همچون بازار بزرگ ایران که در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و آموزشی نقش آفرینی مثبت داشته و دارد، در نهایت به قطب گردشگری و جذب توریست پایتخت کشور تبدیل خواهد شد و این قطب گردشگری قابل مقایسه با ویلای شخصی دختر وزیر که تنها برای رفاه حال و انتفاع مالی یک خانواده خاص ساخته شده نیست. بازار بزرگ ایران در آینده نزدیک، به صورت مستقیم برای 18 هزار نفر و به صورت غیرمستقیم برای حدود 100 هزار نفر شغل پایدار ایجاد خواهد کرد، این موضوع در حالی مطرح می‌شود که در شرایط فعلی ایجاد شغل برای نظام، دولت و خانواده‌ها به یک دغدغه بدل شده است. البته مجددا تاکید می‌گردد که این مجموعه خود را در برابر تمام قوانین و نهادهای حقوقی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پاسخگو دانسته و از بابت ارزش آفرینی‌های خود در حوزه‌های مختلف، هیچ امتیازی را نمی‌طلبد.

از پاسخ به برخی از مطالب اعلامی در این گزارش مبنی بر تخلفات گذشته ایران مال همچون تغییر کاربری در برخی از نقاط این پروژه یا تخلف شهرداری در قیمت‌گذاری زمین‌های منطقه در زمان واگذاری به دلیل آنکه موضوعیکهنه بوده و در این زمینه مسئولان مرتبط در گذشته مکرراً پاسخ‌های قابل قبول را ارائه داده‌اند گذر می‌کنیم.متذکر می‌گردد بسیاری از مواردی که به عنوان تخلفات ایران مال در گزارش مذکور و دیگر گزارش‌ها به آن اشاره شده، نسبت‌های ناروایی بیش نبوده که منجر به تشویش اذهان عمومی می‌شود. پاسخ به این موارد پیش‌تر بارها و بارها توسط این مجموعه به رسانه‌های مختلف اعلام شده و تکرار آن‌ها خلاف سیاست‌های انصاف رسانه‌ای است.

حال با گذر از نسبت‌های ناروا وکهنه، به موضوع ایجاد رمپ برای پروژه شخصی ورود می‌شود.

این موضوع که با میان تیتری با عنوان " ایجاد رمپ برای پروژه شخصی از دسترسی‌های اتوبان"  در گزارش مذکور آمده است واقعیت‌ها را اعلام نکرده و به صورت یکجانبه به انتقاد از بخش خصوصی که وظیفه ارگان‌های عمومی و دولتی را بر خود واجب دیده، پرداخته است. در گزارش مذکور ساخت رمپ و پل از سوی بازار بزرگ ایران مورد انتقاد قرار گرفته و این در حالی است که اگر این دسترسی از سوی مجموعه ایجاد نمی‌شد هزینه‌های جبران‌ناپذیر و سرسام‌آوری در ابعاد اقتصادی و اجتماعی بر دوش شهرداری قرار می‌گرفت، شاید این سوال ایجاد شود که یک دسترسی ساده چه هزینه‌هایی را در بعد اجتماعی برای شهرداری به همراه دارد. در پاسخ به این سوال باید اعلام شود که نبود دسترسی‌های محلی مناسب نارضایتی عمومی را برای شهروندان به همراه دارد. به جز بازدیدکنندگان ایران مال، در جوار این مجموعه واحدهای مسکونی متعددی وجود دارد که با ایجاد دسترسی عمومی از سوی بازار بزرگ ایران، از اتوبان شهید خرازی مسیر شرق به غرب دسترسی محلی برای ساکنان ایجاد شده است. به بیان دیگر دسترسی‌های ایجاد شده به جز اینکه مورد استفاده بازدیدکنندگان به بازار بزرگ ایران قرار خواهد گرفت، توسط ساکنان منطقه نیز مورد بهره‌برداری واقع خواهد شد.

حال ساخت رمپ و پل برای دسترسی عمومی در این گزارش به عنوان یک تخلف یاد شده است. امری که نه تنها تخلف نبوده بلکه خدمتی از سوی بازار بزرگ ایران محسوب می‌شود و این مجموعه بابت این خدمت مبلغ قابل توجهی هزینه کرده است و اگر به دنبال تخلف بود منطقا این تخلف را در قسمت تجاری بازار انجام می‌داد و نه در جایی که صرفاً برای مجموعه هزینه ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر این انتقاد در حالی مطرح می‌شود که در مصاحبه‌ای با رسانه‌ای دیگر یکی از اعضای شورای شهر تهران به نبود دسترسی مناسب به بازار بزرگ ایران انتقاد کرده بود که با این شرایط جای سوال دارد آیا بازار بزرگ ایران دارای دسترسی و رمپ مناسب است یا خیر؟سوالی که پاسخ آن باید از سوی مسئولان مرتبط در شورای شهر ارائه شود.

حال با تمام این تفاسیر باید گفته شود، مجموعه بازار بزرگ ایران(ایران مال) به دور از هرگونه بزرگ‌نمایی و حاشیه‌سازی برای دسترسی آسان بازدید کنندگان و دیگر افراد همجوار مجموعه اقدام به

ایجاد پل و رمپ کرده است تا بار ترافیکی منطقه مجاور این بازار را کاهش داده و از سوی دیگر در راستای مسئولیت اجتماعی خود مسیر بسیار مناسبی را برایساکنان منطقه ایجادکندکه به نظر می‌رسد این مهم وظیفه ارگان‌های شهرسازی و راه سازی در منطقه مذکور بوده است.

لازم است ذکر شود مجموعه بازار بزرگ ایرانطی تفاهمی که با شهرداری تهران داشته در قالب طرح تفصیلی ساخت و بهره‌برداری مجموعه بازار بزرگ ایران دسترسی‌های داخلی و مسیرهای رفت و آمد توسط این بازار ساخته و به بهره‌برداری رسیده و در جایی که شهرداری و دیگر دستگاه‌های مرتبط باید زیرساخت‌ها و مسیرهای دسترسی عمومی را برای بازار بزرگ ایران ایجاد کنند، این مجموعه وظایف دیگر دستگاه‌ها را بر عهده گرفته است. در رابطه با ایجاد دسترسی‌های مدنظر همچون رمپ و پل باید اعلام شود که این دسترسی متعلق به تمام واحدها و مجموعه‌های فعال در منطقه 22 به ویژه محدوده بازار بزرگ ایران است که در آینده نزدیک محور مواصلاتی از اتوبان شهید همت مسیر شرق به غرب به دریاچه چیتگر و مسیر بالعکس خواهد بود. همچنین باید تاکید شود که مجموعه بازار بزرگ ایران به عرصه‌های معابر عمومی هیچ تصرفی نداشته است و اگر چنین اتفاقی رخ داده بود، شهرداری برخوردهای قانونی را در اسرع وقت انجام داده بود. در نهایت باید تاکید شود که تمام فعالیت های مجموعه بازار بزرگ در ساخت و بهره‌برداری به تائید شهرداری و مشاور شهرداری تهران رسیده است.

از سوی دیگر در بخشی از گزارش-گفت‌و‌گوی مذکور جناب آقای سالاری- رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به نکته‌ای در زمینه آبادانی و تجهیز منطقه مبنی بر دریافت بخشی از هزینه ساخت مترو از پروژهای عظیم منطقه اشاره کرده است که با تاکید و نگاه به این مسئله می‌توان مدعی شد، مدیران و دست اندرکاران مجموعه بازار بزرگ ایران، قبل از آنکه دستگاه‌هایی همچون شهرداری و شورایشهر از آن‌ها کمک بخواهند بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت و مکاتبه رسمی به این مهم ورود کرده و بخشی از وظایف دستگاه‌ها و ارگان‌های عمومی و دولتی را بر عهده گرفته‌اند و طبق اعلام مسؤلان شهرداری به ویژه آقای علی امام-مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، بازار بزرگ ایران در ساخت خطوط مترو منطقه ۲۲( توسعه خط 10 متروی تهران به طول 41 کیلومتر) سرمایه‌گذاری کرده است.

مجدداً تأکید می‌گردد بسیاری از شبهه‌های طرح شده در مطلب مذکور بارها و بارها پاسخ داده شده و تکرار آن‌ها چندان با سیاست انصاف رسانه‌ای همخوان نبوده و موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود. حال با این تفاسیر، در شرایطی که سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و عمومی با توجه به وجود برخی معضلاتدر ایفای وظایف خود با مشکلات عدیده‌ای مواجهند و بخش خصوصی واقعی به این مهم ورود کرده، انتظار است خبرنگاران و رسانه‌ها با قلم و دانش منصفانه خود حامی و چراغ راه بخش خصوصی در ارتقاء سطح کیفی ارائه خدمات عمومی باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز