کهرم:

از بین رفتن ۷۰۰ هکتار از جنگل های هیرکانی با انتقال آب خزر/ هیچ‌وقت طرح انتقال آب خزر اجرا نخواهد شد/ هزینه انتقال آب خزر سرسام آور است

۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۲۳:۰۴:۰۰
کد خبر: ۹۱۱۵۶۳
از بین رفتن ۷۰۰ هکتار از جنگل های هیرکانی با انتقال آب خزر/ هیچ‌وقت طرح انتقال آب خزر اجرا نخواهد شد/ هزینه انتقال آب خزر سرسام آور است
استاد کارشناس محیط زیست ضمن انتقاد از طرح انتقال آب خزر و با تاکید بر اینکه این طرح هیچ توجیهی ندارد، گفت: هیچوقت طرح انتقال آب خزر اجرا نخواهد شد و این طرح خواهد مرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ رئیس سازمان محیط زیست طی نامه‌ای به وزارت نیرو، انتقال آب دریا خزر را بلامانع دانسته و گفته است ضوابط زیست محیطی مورد نظر این طرح براساس تفاهم صورت گرفته در صورتجلسه کمیته ارزیابی ظرف مدت یک ماه به وزارت نیرو ابلاغ خواهد شد. 

تعدادی از نمایندگان شهرهای سه استان شمالی کشور نسبت به انتقال آب دریای خزر به بخش‌های مرزی ایران واکنش نشان دادند.  دوشنبه 22 مهر ماه در صحن علنی مجلس تعدادی از نمایندگان شهرهای شمالی کشور با حضور در جایگاه هیات رئیسه و گرد آمدن به دور صندلی رئیس مجلس اعتراض خود را نسبت به انتقال آب دریای خزر به بخش‌های مرزی ایران نشان دادند. این نمایندگان با در دست داشتن برگه‌هایی اعتراض خود را به نمایش گذاشتند.

همچنین متخصصان زیادی از این طرح که از زمان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق، کلید خورده انتقاد کردند. اسماعیل کهرم، استاد سرشناس حوزه محیط زیست، نیز از این طرح به شدت انتقاد کرد و اجرای آن را مصادف با مرگ خزر دانست.

تاریخچه انتقال خزر به احمدی نژاد باز می گردد/ کلانتری دستوری نداده است

اسماعیل کهرم، استاد سرشناس حوزه محیط زیست، در واکنش به نامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر انتقال آب دریای خزر عنوان کرد: رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست برای این کار دستوری نداده و چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.

او افزود: تاریخچه انتقال دریای خزر زمان آقای احمدی‌نژاد بر می‌گردد که ایشان کلنگی زد. چندین بار هم در مورد این کلنگ صحبت شد اما به جایی نرسید.

ارزیابی صوری محیط زیست برای انتقال آب خزر

کهرم تاکید کرد: چهارشنبه گذشته جلسه‌ای برای ارزیابی زیست محیطی گذاشته شد که اسمش را ارزیابی صوری می‌گذارم. چراکه معتقدم ارزیابی این نیست که چند نفر مقام مسئول دور هم جمع شوند و تصمیمی بگیرند. ارزیابی زیست محیطی واقعی دست کارشناسان واقعی است. منطقه را باید با دقت بازدید کنند و گاهی 7 ماه زمان می‌برد تا متخصصین حوزه‌های مختلف این  طرح‌ها را ارزیابی کنند.

این بوم‌شناس خاطرنشان کرد: معتقدم جلسه ارزیابی و نامه برای انتقال آب صوری بوده و تنها می‌خواستند بگویند ما موافق هستیم.

طرح انتقال آب خزر توجیه اقتصادی ندارد

او در رابطه با شرایط خزر پس از انتقال آب به سایر مناطق گفت: از چند نظر می‌توان این طرح را بررسی کرد یکی توجیه اقتصادی طرح است که این طرح اصلا توجیه ندارد چراکه ابر طرح و ابر پروژه است و هزینه زیادی در شرایط تحریم و... به دولت تحمیل می کند.

کهرم با تاکید بر اینکه انتقال دریاچه خزر توجیه زیست محیطی ندارد، اظهار کرد: اینکه آب را به فاصله دور بخواهیم منتقل کنیم دشوار است چراکه به 4 ایستگاه تلمبه نیاز داریم تا فقط این آب را بالا بکشد.

این استاد محیط زیست اضافه کرد: دریاها در قسمت پست هستند  و آب‌های اطراف به آن‌ها می‌ریزند. به عنوان مثال تنها آمل 23 متر از آب‌های آزاد جهان پائین‌تر است. بنابراین باید آب را با فشار، نیرو و.. با سختی بالا بکشیم.

آب خزر برای صنعت، کشاورزی و آشامیدنی مناسب نیست/ کشاورزی با آب خزر، خیار کیلویی 40 هزار تومان می‌شود

کهرم تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود بین 100 تا 700 هکتار از زمین‌های جنگلی هیرکانی که در دنیا بی‌نظیر است با این طرح از بین برود.

این بوم‌شناس ادامه داد: مسئله دیگری که این طرح ایجاد می‌کند و معتقدم به همین دلیل توجیه زیست محیطی ندارد این است که آب دریای مازندران نمک زیادی دارد و نمی‌توان از این آب  برای آشامیدنی، صنعت و کشاورزی استفاده کرد. به عنوان مثال اگر بخواهیم با این آب کشاورزی کنیم خیار کیلویی 40 هزار تومان می‌شود و از طرفی کشاورزی تنها به آب نیاز ندارد بلکه خاک و هوا نیاز دارد که سمنان از شرایط مناسبی برخوردار نیست.

کهرم در پاسخ به این سوال که آیا دریاچه خزر با این طرح خشک خواهد شد؟ گفت: قسمت عمیق آن، سمت ایران است و  از نظر آبی که برداشت می‌شود، زیاد تحت تاثیر نیست.

نمک خزر در ساحل تخلیه خواهد شد/ از بین رفتن ماهی‌ها با انتقال آب خزر

او با بیان اینکه آب دریای خزر، شور است، اذعان کرد: گفته می‌شود می‌توان از آب شیرین کن استفاده کرد. آب شیرین کن، نمک را از بین نمی‌برد بلکه نمک را از آب جدا می‌کند اما با چندین هزار تن نمک چه کنیم؟ این نمک‌ها را در ساحل دریای مازندران بریزیم که همه موجودات از بین بروند؟

کهرم گفت: همانگونه که بدن ما به قند حساس است، دریاها و موجودات نسبت به نمک حساس هستند. وقتی آب شور شود ماهی‌های استخوانی مانند ماهی سفید و یا ماهی ازون برون و خاویار به کل از بین می‌رود.

این بوم‌شناس با بیان اینکه چنان چه این طرح اجرایی شود، آب به غایت شور می‌شود و این شوری گسترش پیدا خواهد کرد، گفت: موجودات از بین می‌روند و تخریب گسترده اتفاق می‌افتد.

کهرم با اشاره به اینکه انتقال آب خزر هیچگونه توجیهی ندارد، افزود: این طرح توجیه سیاسی دارد و برخی سعی دارند با هوچی بازی عملی کنند.

طرح انتقال آب خزر خواهد مرد/ هزینه انتقال آب خزر سرسام آور است

او تاکید کرد: پیشگویی نمی‌کنم اما پیش‌بینی می‌کنم این طرح هیچ‌وقت اجرا نخواهد شد. این طرح خواهد مرد چراکه هزینه سرسام آوری دارد. چند کارخانه آب شیرین کن باید زده شود تا این آب را به پمپ‌های مختلف بدهد؟ چندین هکتار از جنگل‌های عزیز هیرکانی هم از بین خواهد رفت. این طرح آن قدری که خرج می‌کنید صرفه اقتصادی ندارد.

به عقیده این استاد محیط زیست طرح انتقال آب دریاچه خزر به مناطق مرکزی هیچگاه عملی نخواهد شد.

کهرم با اشاره به نامه عیسی کلانتری گفت: از سوی دیگر سازمان حفاظت محیط زیست جوازی صادر نکرده و کلانتری گفته است اگر وزارت نیرو بخواهد این کار را انجام بدهد، بلامانع است و او در انجام این طرح نقشی ندارد.

کشورهای منطقه مانع اجرای طرح خواهند شد

این فعال محیط زیست اظهار کرد: تصور می‌کنم کشورهای ساحلی مانند آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان به این طرح اعتراض خواهند کرد. کمااینکه وقتی می‌خواستند ارس را به ارومیه برسانند کشور ارمنستان و آذربایجان طرح را متوقف کردند.

کهرم در پایان گفت: پیش‌بینی‌های من  براساس شناخت منطقه و شناخت وضعیت کشور است و تاکید می‌کنم هرگز این طرح اجرا نخواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز