یک جامعه‌شناس:

جهیزیه و مهریه‌های سنگین آمار ازدواج را کاهش داده است/ چشم و هم چشمی، معضل جدید جامعه

۱۳۹۸/۰۷/۲۳ - ۰۸:۰۱:۴۶
کد خبر: ۹۱۱۷۷۱
جهیزیه و مهریه‌های سنگین آمار ازدواج را کاهش داده است/ چشم و هم چشمی، معضل جدید جامعه
قرایی مقدم با بیان اینکه جهیزیه و مهریه‌های سنگین آمار ازدواج را کاهش داده است، چشم و هم چشمی های کنونی را معضل جدی امروز جامعه دانست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اغلب مردم به این مهم می‌اندیشند چرا در کشوری که روزگاری، جوانانش تا قبل از 22 سالگی ازدواج می‌کردند، اکنون با گذر از سن 30 سالگی هنوز با این جمله به پرسش‌ها پاسخ می‌دهند که: « برای ازدواج آمادگی ندارم».

بخشی از این ماجرا به این موضوع بر می‌گردد که آداب و رسوم‌هایمان به سمت تجملات و سخت‌گیری‌های بی‌مورد رفته است. در دوره فعلی تشکیل زندگی برای پسران و خرید جهیزیه‌های آنچنانی برای دختران به یک معضل تبدیل شده است و حتی اگر به خودی خود با این موضوع موافق نباشند جامعه‌ای که در آن زندگی می کنند آن ها را  زیر ذره بین تجملات و اشراف گرایی می برد. 

در این میان بسیاری هم می‌گویند،"اگر هزینه زیادی برای مراسم ازدواجمان خرج کنیم اشکالی ندارد زیرا خاطره‌اش برای ما باقی می‌ماند" درحالی که خاطره‌های زیبا فقط با هزینه زیاد به‌‌وجود نمی‌آید.

در این رابطه با امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.

فرهنگ اسراف و تجمل گرایی روز به روز، درحال گسترش است

امان‌الله قرایی مقدم با بیان اینکه متاسفانه تجملات و سنگینی مخارج جشن های امروزی یکی از آثار منفی وجود چشم و هم چشمی در جامعه است، گفت: وقتی صحبت از ازدواج و سختی‌ها و آسانی های آن می‌شود تقریبا همه اظهار نارضایتی و نگرانی می کنند اما شگفت آور این است که این اظهارات هیچ تاثیری در تصحیح این بخش نوظهور در سبک زندگی امروزه ایرانیان ندارد و این فرهنگ اسراف و تجمل گرایی روز به روز، درحال گسترش است و دامنه تاثیرش از پایتخت تا دورترین دهِ کوچک، همه را در برگرفته است.

او ادامه داد: این درحالی است که برخی از خانواده ها با دریافت وام و مقروض کردن خودشان و تنها برای اینکه بتوانند در میان اقوام خودی نشان بدهند به دنبال تهیه جهیزیه های سنگین می روند در حالی که آن چیزی که در گذشته مرسوم بوده تهیه تنها بخشی از جهیزیه تازه عروسان آن هم برای کمک به زوجین در اوایل زندگیشان بوده است.

سرشکستگی در صورت کمبود جهیزیه یا گران قیمت نبودن آن

این جامعه شناس با تاکید بر شروع یک زندگی ساده، تصریح کرد: جهیزیه یعنی تهیه لوازم اولیه زندگی برای شروع یک خانواده جدید این در حالی است که بعضی از خانواده‌ها با تهیه اقلام غیر ضروری و لوکس این سنت پسندیده را تبدیل به یک رویه غلط کرده اند و بعضی از والدین و دختران نوعروس اظهار می کنند که در صورت کمبود جهیزیه یا گران قیمت نبودن آن نزد خانواده همسر سرشکسته می شوند.

قرایی مقدم با بیان اینکه امروزه زرق و برق این جهیزیه ها آن چنان زیاد شده که برخی از خانواده ها هیچ حد و مرزی را برای تهیه آن قائل نیستند، عنوان کرد: البته بخشی از آن هم به مهریه های سنگینی که خانواده عروس تعیین می‌کند بر می‌گردد به طوریکه وقتی خانواده عروس توقع مهریه سنگین می کند متقابلا خانواده داماد هم انتظار دارند تا جهیزیه کامل و بدون هیچ نقصی تهیه شود.

جهیزیه و مهریه‌های سنگین آمار ازدواج را کاهش داده است

او با بیان اینکه جهیزیه و مهریه‌های سنگین آمار ازدواج را کاهش داده است، گفت: همه این موارد از جمله مواردی هستند که می تواند در ازدواج پسران و دختران مانع ایجاد کنند و آن را به تاخیر بیاندازند؛ جوانانی که زندگی و جوانی آنها در پیچ و خم برخی از رسم و رسوم های واهی در حال تباه شدن است.

این جامعه‌شناس ادامه داد: در حال حاضر جهیزیه‌های نامتعارف یکی از عوامل کاهش ازدواج در جامعه شده است، بسیاری از خانواده ها خصوصاً در شهرستان‌ها، تهیه جهیزیه سنگین به عنوان وسیله‌ای برای فخرفروشی آنها قرار گرفته است. در حالی که با حذف خرید لوازم غیرضروری و صرف آن برای جوانان در آستانه ازدواج می توان مشکل بسیاری از جوانان نیازمند را مرتفع کرد.

آمار ازدواج را کاهش یافته است

قرایی‌مقدم در پایان گفت: بعضی از خانواده‌ها تصور می‌کنند با تعیین مهریه‌های عجیب و یا تهیه جهیزیه‌های نامتعارف باعث تداوم زندگی فرزندان خود یا افزایش شخصیت آنها می‌شوند در حالی که نه تنها این تصورات درست نیست بلکه باعث ایجاد گسترش الگوهای غلط اجتماعی شده است تا جایی که آمار ازدواج را کاهش داده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز