۱ میلیون تومان از قیمت هر خودرو سود وام ‌های معوق خودروسازان است​

۱۳۹۸/۰۷/۲۳ - ۰۸:۵۳:۱۹
کد خبر: ۹۱۱۸۹۴
۱ میلیون تومان از قیمت هر خودرو سود وام ‌های معوق خودروسازان است​
در شرایط فعلی صنعت خودروسازی کشورمان، بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان، بانک‌ها و مشتریان آن ها روز به روز در حال افزایش است. در این بین گفته می شود که 1 میلیون تومان از قیمت هر خودرو سود وام ‌های معوق خودروسازان است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه در هر خودرو از جیب خریداران یک میلیون تومان بابت سود وام های معوق بانکی خودروسازان پرداخت می‌شود، گفت: «وقتی پراید 19 میلیون تومان بود 5 و نیم میلیون تومان از جیب مردم به دلیل عدم کفایت مدیریت برداشت می‌شد.»

سید جواد حسینی کیا عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ‌«علت اینکه قیمت خودرو در کشورمان بالاست به عوامل متعددی باز می‌گردد که بخشی از آن هزینه‌های ناشی از سوء مدیریت است.»

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: «متاسفانه خودروسازان وام‌هایی از بانک‌ها گرفته‌اند که به دلیل آنکه نتوانستند اقساط خود را پرداخت کنند و به صورت مستمر آن را استمهال کرده و معوق شده عملا سود آن زیاد شد و در هر خودرو از جیب خریداران یک میلیون تومان بابت سود وام های معوق پرداخت می‌شود.»

حسینی‌کیا افزود: «نیروی انسانی مازاد فراوانی که در خودروسازان وجود دارد توانسته هزینه‌های فراوانی به آنها تحمیل کند به طوری که در سایپا 11 هزار نیروی مازاد و ایران خودرو بیش از این رقم اضافه نیرو دارد که همین موضوعات باعث می‌شود که هزینه‌های تولید خودرو بالا برود.»

وی  گفت:‌ «عدم هزینه کرد در حوزه تحقیق و توسعه (R&P) باعث شده است نتوانسته‌ایم به عنوان خودروساز مطرح شویم. ضمن اینکه خودروسازان در زمینه ذائقه سنجی بازار و مردم عملکرد مناسبی نداشته و در زمینه طراحی پلت فرم اقدام نکرده‌ایم. باید تلاش کنیم خودروسازان به سمت تولید خودروهای ارزان قیمت، صادرات محور و رقابت پذیر بروند.»

سود وام

حسینی‌کیا گفت: «در شرایط فعلی در حال حرکت به سمت رشد و شکوفایی در صنعت خودرو هستیم و با وجود تحریم‌های فعلی ظرفیت و پتانسیل حمایت از داخلی سازی قطعات و توجه ویژه به تحقیق و توسعه بیشتر شده است. پیش‌بینی می‌شود با ثباتی که در بازار خودرو فراهم شده است شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم.»

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس در پایان خاطرنشان کرد: «بیش از 60 درصد بازار واردات قطعات خودرو در دست 5 یا 6 نفر است. اما وقتی به قطعه سازان داخلی بهای بیشتری داده شود این موضوع نیز تغییر خواهد کرد.»

شرکت سایپا 16 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد. ایران‌خودرو در حال حاضر برای 400 هزار خودرو تعهدات معوق دارد که باید به مردم تحویل دهد. سایپا به تعهداتش در قبال 240 هزار دستگاه پیش فروش شده در سال 98 عمل نکرده است.

خودروسازان گفته اند مبالغی که از مردم تحت عنوان پیش‌فروش خودرو توسط خودروسازان اخذ شده برای مسائل مالی همچون هزینه‌های مربوط به پرسنل و... این دو شرکت هزینه شده است.

نظر شما