رئیس بخش آنکولوژی بیمارستان فیاض بخش:

واکسن آنفولانزا بزنیم ؟/ بررسی زمان، عوارض جانبی و اثرات واکسن آنفولانزا

۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۰۵:۵۴:۳۵
کد خبر: ۹۱۲۳۳۳
واکسن آنفولانزا بزنیم ؟/ بررسی زمان، عوارض جانبی و اثرات واکسن آنفولانزا
فودازی گفت: تاثیر واکسن آنفلوآنزا 80 درصد است اما با این وجود ممکن است تعدادی از افراد مجددا بیمار شوند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با شروع فصل سرما، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها به ویژه افرادی که کهولت سن دارند بیمار شدن به دلیل ویروس آنفولانزاست. اما سوالات بسیاری در این زمینه وجود دارد؛ به‌عنوان مثال آیا واکسن آنفولانزا برایشان خطر آفرین است؟ آیا این واکسن را باید قبل از رسیدن فصل سرما تزریق کرد؟ آیا واکسنی که سال گذشته تزریق شده، برای پیشگیری کافی نیست؟ تزریق این واکسن تا چه حد از ابتلا به بیماری‌های فصل پاییز و زمستان ما را مصون می کند؟ و ...

در این خصوص با حسین فودازی، رئیس بخش آنکولوژی بیمارستان فیاض‌بخش، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

واکسن آنفولانزا چیست؟

 فودازی با بیان اینکه واکسن آنفولانزا محتوی آنتی ژن‌های سطحی ویروس آنفولانزاست که روی تخم مرغ‌های بارور حاصل از گله‌های مرغ سالم تکثیر داده می‌شوند، گفت: این واکسن به صورت سوسپانسیون در سرنگ های آماده مصرف و به شکل مایع شفاف و بی رنگ در سرنگ های تک دز است و حدود 6 تا 12 ماه ایمنی ایجاد می کنند.

او ادامه داد: واکسن های آنفلوآنزا هم به صورت تزریقی و هم به شکل پاشیدنی داخل بینی وجود دارند. شکل تزریقی آن شامل ویروس کشته شده که شخص را مبتلا نمی کند ولی باعث می شود بدن برای مبارزه با بیماری ناشی از ویروس زنده پادزهر ایجاد کند. در واقع تزریق ویروس کشته شده شخص را برابر نوعی ویروس زنده که در واکسن وجود دارد مصون می نماید.

رئیس بخش آنکولوژی بیمارستان فیاض بخش با اشاره به اینکه تاثیر واکسن آنفلوآنزا 80 درصد است، عنوان کرد: اما با این وجود ممکن است تعدادی از افراد مجددا بیمار شوند.

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا چه زمانی است؟

این پزشک فصل شیوع آنفلوآنزا را معمولا در بازه زمانی مهر تا اردیبهشت عنوان کرد و توضیح داد: بهترین زمان برای واکسیناسیون آنفلوآنزا اواسط شهریورماه تا حداکثر پایان آبان است اما بعد از این زمان هم می‌توان واکسن زد.

چه کسانی نیاز است تا واکسن آنفولانزا استفاده کنند؟

 فودازی با تاکید بر اینکه نیازی نیست تا همه افراد از این واکسن استفاده کنند، تصریح کرد: افرادی با بیماری‌های خاص یا سالمندان بیش از سایرین به استفاده از این واکسن نیارمندند. پیشنهاد می‌شود افراد با سن 65 سال و بالاتر بدون در نظر گرفتن شرایط جسمانی آنها، بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی یا قلبی شامل آسم، دیابت، اختلالات مزمن عملکرد کلیه، نقص سیستم ایمنی ناشی از بیماری‌ها یا مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی (مانند کورتیکواستروئیدها) یا رادیو تراپی، کودکان و نوجوانان در بازه سنی شش ماهه تا 18 ساله که ترکیبات محتوی استیل سالیسیلیک اسید (آسپیرین) را برای مدت طولانی مصرف می‌کنند و به دنبال ابتلا به بیماری آنفولانزا، در معرض خطر ابتلا به سندرم Rreye قرار دارند این واکسن را استفاده کنند.

او ادامه داد: خانم‌های جوانی که در فصل آنفلوآنزا در سه ماهه دوم یا سوم بارداری هستند و نیز نوجوانانی که به دلیل بیماری‌های خاص آسپرین مصرف می‌کنند احتمالاً نیاز به تزریق واکسن دارند.

واکسن آنفولانزا برای چه کسانی منع استفاده دارد؟

رئیس بخش آنکولوژی بیمارستان فیاض بخش با بیان اینکه واکسیناسیون لازم است در بیماران مبتلا به تب یا عفونت حاد به تعویق انداخته شود، گفت: در صورت داشتن حساسیت به هریک از ترکیبات فعال یا جانبی دارو و باقیمانده‌های احتمالی ترکیبات تخم مرغ، پروتئین مرغی، فرمالدئید، ستیل تری متیل آمونیوم بروماید، پلی سوربات 80 و یا جنتامایسین، از مصرف واکسن بپرهیزید.

آیا واکسن آنفولانزا عوارض جانبی دارد؟

او در رابطه با اینکه آیا واکسن آنفولانزا عوارض جانبی دارد یا خیر، افزود: بله، از عوارض جانبی شایع ناشی از تزریق این واکسن می‌توان به سردرد، تعریق، درد عضلات و مفاصل، تب، ضعف، لرز، خستگی، واکنش‌های موضعی شامل سرخی، ورم، درد و سختی محل تزریق اشاره کرد. این عوارض معمولاً طی یک تا دو روز بدون درمان برطرف می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز