گزارش ویژه؛

بررسی طرح حذف زبان انگلیسی در هفته‌ای که گذشت/ حذف زبان خارجی، تقویت بخش خصوصی است یا مافیا؟

۱۳۹۸/۰۷/۲۵ - ۰۵:۵۶:۱۳
کد خبر: ۹۱۲۵۸۴
بررسی طرح حذف زبان انگلیسی در هفته‌ای که گذشت/ حذف زبان خارجی، تقویت بخش خصوصی است یا مافیا؟
57 نماینده مجلس طرح یک فوریتی «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» را به هیأت رئیسه مجلس ارسال کردند. براساس این طرح آموزش زبان‌ انگلیسی از برنامه مدارس حذف و اختیاری اعلام شده و دانش‌آموزان برای یادگیری می‌توانند به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  نمایندگان امضاکننده در بخش مقدمه و دلایل توجیهی این طرح به ضروری نبودن تعلیم زبان خارجی به دانش‌آموزانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه ندارند اشاره کرده‌اند و معتقدند آموختن زبان خارجی به این دانش‌آموزان منجر به افت تحصیلی آن‌ها می‌شود. آن‌ها اعتقاد دارند دانش‌آموزانی که با هدف مهارت‌آموزی و ورود سریع به بازار کار مسیر تحصیل در شاخه‌های کار و دانش یا فنی و حرفه‌ای را انتخاب می‌کنند، نیاز ضروری به آموختن زبان خارجی ندارند.

دلیل بعدی مطرح شده در این خصوص مبحث ناکارآمدی مدارس در آموزش زبان خارجی است. آن‌ها معتقدند آموزش زبان در مدارس نسبت به آموزش در آموزشگاه‌های آزاد زبان کمتر موفقیت‌آمیز بوده و بهتر است آموزش تمامی زبان‌های انگلیسی و غیرانگلیسی از محیط مدرسه خارج و از طریق آموزشگاه‌های آزاد انجام شود.

در این رابطه خبرهای داغ حذف زبان انگلیسی در هفته جاری را می‌خوانید. 

حذف زبان خارجی از مدارس در راستای تقویت بخش خصوصی است/ کارآمدی درس زبان انگلیسی از برخی از دروس ارائه شده بیشتر است

مهدی بهلولی، کارشناسی آموزشی، گفت: در این رابطه تنها چیزی که می‌توان گفت این است که طرح ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس طرحی است کارشناسی نشده که هیچ‌گونه پختگی در آن مشاهده نمی‌شود و بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام داده‌ام به عنوان یک کارشناس آموزشی می‌گویم که این طرح تحت هیچ شرایطی قابل دفاع نیست.

تقویت مافیا آموزش با حذف زبان انگلیسی از مدارس

جلیل رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به طرح یک‌فوریتی که توسط 57 نماینده به هیأت‌رئیسه مجلس ارسال شده است، گفت: زبان انگلیسی یکی از زبان‌های مهم دنیا و زبان ارتباط بین‌المللی است و حذف آن آسیب بسیار زیادی از نظر علمی به آموزش کشور وارد می‌کند.

وی افزود: چنانچه درس زبان انگلیسی که زبان رایج بین‌المللی است و وجودش مثل سایر دروس ضروری است را حذف کنیم و بار آموزشی آن را به آموزشگاه‌ها منتقل کنیم، به دلیل‌ این‌که مردم در زمینه فراگیری زبان انگلیسی احساس نیاز می‌کنند و چاره‌ای به جز مراجعه به آموزشگاه‌ها ندارند، منجر به تقویت مافیا خواهد شد.

در پی حذف زبان انگلیسی در مدارس نیستیم/ تدریس زبان انگلیسی به آموزشگاه‌های خصوصی واگذار نخواهد شد

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: با بررسی هایی که در کمیسیون آموزش شد متاسفانه به این نکته پی بردیم که آموزش و پرورش در حوزه آموزش زبان انگلیسی طی چند دهه گذشته موفق نبوده و اگر بررسی و ارزیابی‌های لازم نیز انجام شود شاهد خواهیم بود که تمامی کسانی که دیپلم دوره متوسطه را اخذ کرده‌اند قطعا نمی‌توانند به صورت صحیح یک جمله انگلیسی را بنویسند و یا بخوانند، این موضوع نشان از ناکارآمدی آموزش زبان در محیط مدارس دارد.

آموزش زبان های خارجی نباید از نظام آموزشی رسمی پاک شود

رضا کمرئی با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در خصوص عناوین و ساعات مواد درسی به شورای عالی آموزش و پرورش مربوط است، اظهار کرد: معاونت‌های آموزشی و معاونت‌های دیگر هرکدام متناسب با وظایفی که به عهده دارند مدیریت و راهبری جریان تربیت و یادگیری را در حوزه‌های مختلف دستگاه تعلیم و تربیت رسمی کشور به‌عهده دارند. لذا تحلیل ما مبتنی بر نگاه کارشناسی به موضوع است و بیشتر ناظر به آثار و تبعات احتمالی چنین تصمیمی در کشور است و فعلا یک موضع اداری رسمی تلقی نمی‌شود.

طرح حذف زبان انگلیسی از مدارس در مجلس وجود ندارد

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: اخیرا همکاران طرحی را تحت عنوان رفع حصر از زبان انگلیسی امضا کردند که باید در کمیسیون مورد بررسی قرار بگیرد و سپس به صحن علنی ارائه شود، متاسفانه یک شبکه مسموم به اشتباه یا عمدا این طرح را به عنوان حذف زبان انگلیسی معرفی کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دبیران انگلیسی نگران نباشند چنین طرحی در مجلس وجود ندارد و قرار نیست زبان انگلیسی حذف شود بلکه برابر با استاندارد‌های آموزشی در کل دنیا قرار است در مقطع دبیرستان دانش آموزان اختیار داشته باشند زبان خود را انتخاب کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز