از گنج‌نامه همدان چه می دانید؟/ دیدن گنجنامه های همدان را از دست ندهید

۱۳۹۸/۰۷/۲۶ - ۰۶:۵۰:۵۵
کد خبر: ۹۱۲۹۸۰
از گنج‌نامه همدان چه می دانید؟/ دیدن گنجنامه های همدان را از دست ندهید
منطقه گردشگری گنج‌نامه همدان شامل کتیبه‌های هخامنشی و آبشاری زیباست که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. بازدید از این منطقه را از دست ندهید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ گنج‌نامه نزدیک همدان یعنی در فاصله‌ 5 کیلومتری شهر است. قدیم‌ها این منطقه یکی از جاهای دیدنی دور از شهر محسوب می‌شد، اما آنقدر ساختمان در طی سال‌ها ساخته شد که دوری گنج‌نامه دیگر زیاد به چشم نمی‌آید. این جاذبه در جایی قرار گرفته که به اصطلاح «بالاشهر» همدان محسوب می‌شود، در منطقه عباس‌آباد این جاذبه ایجاد شده است.

گنج‌نامه همدان در دامنه کوه الوند است. کوه الوند ۹ قله دارد. بلندترین قله آن ارتفاعی بالغ بر ۳۵۷۴ متر از سطح دریا را داراست. کوهستان الوند از شمال‌غربی به جنوب‌شرقی کشیده شده و استان همدان را به دو نیمه تقسیم می‌کند: شمالی و جنوبی. این کوهستان و دامنه‌اش پر از دره‌های سرسبز و چشمه و چمن‌زار است. کوهی که تاریخی طولانی دارد و از زمان مادها، تکیه‌گاه بشر بوده و در دامنه آن تمدن رشد یافته است. این اثر ثبت شده ملی، با طبیعتی منحصربه‌فرد و پر از سنگ‌های درشت و کوچک، حالا به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شده است. گنج‌نامه در گذشته، آبشار و کوه و کتیبه بود. اما در حال حاضر به تفرج‌گاهی بزرگ بدل شده  است.

کتیبه‌های باستانی گنج‌نامه در انتهای دره‌ی سرسبز عباس‌آباد و در ابتدای جاده‌ همدان به تویسرکان روی یکی از صخره‌های الوند قرار گرفته‌اند. این جاده همان مسیر کاروان‌رویی است که در زمان هخامنشیان نیز وجود داشته و داریوش و خشایارشاه با لشکریان و همراهان خود از آنجا عبور کرده‌اند. از آنجایی که این مسیر یکی از شعبات اصلی راه شاهی بوده که هگمتانه پایتخت تابستانی هخامنشیان را به بابل وصل می‌کرده، از راه‌های پر‌ رفت‌ و‌ آمد و امن آن دوران بوده است.

به همین دلیل پادشاهان هخامنشی این مکان را جای مناسبی برای حکاکی این کتیبه‌ها و یادآوری عظمت نیاکان خود و نشر باورها و اندیشه‌های خود دیده‌اند.

 این کتیبه‌ها هر کدام در سه ستون بیست خطی به زبان‌های پارسی باستان، عیلامی و بابلی نو، نوشته شده‌اند. در سمت چپ هر دو لوح، متن پارسی باستان به پهنایی معادل ۱۱۵ سانتیمتر، وسط آنها متن عیلامی و در سمت راست، متن بابلی نو، حک شده است.

ترجمه‌ متن کتیبه‌ها

متن کتیبه‌ داریوش عبارت است از: خدای بزرگ است اهورامزدا، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را برای مردم آفرید، که داریوش را شاه کرد، شاهی از [میان] بسیاری، فرمانروائی از [میان] بسیاری. مَنَم داریوش، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ سرزمین‌ها[یی] که نژادهای گوناگون دارند، شاه سرزمین دور و دراز، پسر ویشتاسب هخامنشی.

متن کتیبه‌ خشایارشاه نیز عبارت است از: خدای بزرگ است اهورامزدا، که بزرگ‌ترین خدایان است، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که برای مردم شادی آفرید، که خشایارشاه را شاه کرد، یگانه از میان شاهان بسیار، یگانه فرمانروا از میان فرمانروایان بی‌شمار. من خشایارشاه، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ کشورهای دارای ملل بسیار، شاه این سرزمین بزرگِ دوردستِ پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی.

اما از کتیبه که بگذریم در این منطقه ی گردشگری آبشار گنج نامه نیز زیبایی بسیاری دارد.

آبشار گنج‌نامه با ۱۲ متر ارتفاع در مسیر صعود به ارتفاعات کوه الوند و در پنج کیلومتری غرب همدان کنار کتیبه‌های گنج‌نامه قرار دارد. این آبشار دارای آب دائمی است و در زمستان‌ها نیز جریان دارد. دبی متوسط آب (حجم آب جابجاشده از یک مقطع مشخص) این آبشار ۲۰۰ لیتر در ثانیه است که از دره‌ی زیبای عباس‌آباد و گنج‌نامه می‌گذرد. این آبشار در مسیر صعود به ارتفاعات کوه الوند و نزدیک شهر تاریخی همدان واقع شده است. وجود قندیل‌های یخی در فصول سرد، زیبایی این آبشار را دوچندان و خیل عظیمی از یخ‌نوردان را به خود جذب می‌کند.

آبشار گنجنامه و دره‌های سرسبز عباس‌آباد، تاریک‌دره و کیوارستان دیده می‌شود. تاریک‌دره نیز به دو شاخه تقسیم می‌گردد: در شاخه شرقی آن، تاسیسات پیست اسکی تاریک‌دره احداث شده است و در ضلع غربی تاریک‌دره، در خط الراس گردنه (گدوک)، جاده ماشین رو جدید با راه کاروان رو قدیمی یکی می‌شود.

برای اینکه بتوانید به آبشار نزدیک شوید، راه سختی در پیش نخواهید داشت. اما هر چه بیشتر به سمت بالا بروید، راه ناهموارتر خواهد شد. آبشار گنجنامه تاثیر به‌سزایی بر آب‌وهوای منطقه دارد. این آبشار سمت شمال منطقه قرار داشته و در جهت شرق امتداد پیدا می‌کند. در صورتی‌که به طبیعت علاقه داشته باشید و بخواهید برای مدتی به معنای واقعی کلمه استراحت کنید، می‌توانید اطراف این رود را انتخاب کنید. این رود طویل فضای مناسبی برای استراحت مسافران مهیا کرده ‌است.

امکانات و تفریحات گنجنامه همدان

به طور کلی گنجنامه همدان دارای بخش های مختلفی است که به تفکیک زیر معرفی خواهیم کرد:

تفریح: غار آکواریوم، سورتمه ریلی، شهربازی، تله کابین گنجنامه، سرسره پرواز در آسمان، سینما سه بعدی

ورزشی: پیست اسکی ارسباران، تیرول، دیواره سنگ نوردی، بانجی جامپینگ، تعادل هوایی یا رنجر

طبیعت: دشت میشان، آبشار گنجنامه همدان، تخت نادر، کوهستان الوند

اقامت: سوئیت های VIP یا اقامت ویژه، ویلاهای کوهستانی

آدرس: استان همدان، شهر همدان، دهکده توریستی، ورزشی و تفریحی گنج‌نامه

نظر شما