شهردار منطقه ۷ عنوان کرد:

اختلاف میان پیمانکار و کارفرما دلیل رها شدن پروژه باغ صبا

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۷:۴۰:۲۲
کد خبر: ۹۱۴۰۶۶
اختلاف میان پیمانکار و کارفرما دلیل رها شدن پروژه باغ صبا
سمیه حاجوی با بیان اینکه متولی پروژه مرکز نمایش های آیینی صبا سازمان توسعه فضای فرهنگی معاونت اجتماعی است از اختلاف میان پیمانکار و کارفرما برای تکمیل این پروژه خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  روبه‌روی خیابان پلیس در منطقه 7 شهرداری تهران مجتمعی نیمه ساخت وجود دارد که گیاهان بسیاری بر سقف مجموعه روئیده و حکایت از رها شدن این مجتمع بزرگ دارد. سال‌هاست ایستگاه اتوبوس خیابان شریعتی روبه‌روی این ساختمان توقف دارد و افراد بدون اعتنا از مقابل آن رد می‌شوند. آهن‌های این ساختمان نیمه کاره زنگ زده است و احساس می‌شود این پروژه نیمه کاره در حال استهلاک است. در این رابطه روز گذشته عضو شورای شهر تهران در رابطه به رها شدن این مجتمع گلایه کرد.

زنگ خطر فرسودگی برای پروژه آئینی باغ صبا

علی اعطا در صد و هفتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور به معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران در خصوص تکمیل پروژه مرکز نمایش‌های آئینی صبا اظهار کرد: مرکز نمایش‌های آئینی صبا (واقع در منطقه 7- خیابان شریعتی- سه‌راه پلیس) یکی از پروژه‌های نیمه تمام فرهنگی- هنری شهر تهران است که نزدیک به 15 سال از شروع عملیات ساخت آن گذشته است.

وی ادامه داد: این پروژه دارای کیفیت معماری و فضایی بالایی است، به طوری که در صورت افتتاح به یکی از فضاهای باارزش و ماندگار شهر تهران در حوزه فرهنگی- هنری و یکی از مراکز مهم هنرهای نمایشی در ایران تبدیل خواهد شد.

رئیس کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه مرکز نمایش های آیینی صبا در ابتدای دهه 80 و به منظور توسعه و اعتلای هنرهای نمایشی سنتی و مدرن و با استفاده از تکنولوژی‌های نوین که برخی از آنها امروز نیز در سالن‌های نمایش تهران وجود ندارد توسط یکی از معماران برجسته ایرانی، مهندس فرهاد احمدی، طراحی شده است، عنوان کرد: این پروژه دارای حدود 6000 مترمربع زیربنا بوده که عمده آن در زیر سطح زمین ساخته شده تا سطح زمین به صورت فضای باز و در ارتفاع طبیعی تبدیل به باغ و فضای سبز شود و به عنوان فضایی همگانی در اختیار شهروندان باشد.

اعطا ادامه داد: همچنین این پروژه به نحوی طراحی شده است تا تامین روشنایی و تهویه مطبوع با حداقل مصرف انرژی صورت پذیرد و در واقع یکی از مصادیق معماری پایدار در تهران است.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد: این مجموعه دارای سالن‌های نمایش، پلاتو تمرین تئاتر، سالن تئاتر روحوضی، سالن تئاتر رو باز و ... است و می‌تواند پاسخگوی نیاز تعداد زیادی از گروه‌های نمایشی باشد.

وی با بیان اینکه این مرکز، که در محدوده باغ صبا واقع شده، یکی از پروژه‌های  مشارکتی شهرداری تهران (با محوریت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی) بوده که سال‌هاست به دلیل مشکلات مالی و حقوقی در آستانه اتمام رها شده است، گفت: تکمیل و افتتاح مرکز نمایش های آئینی صبا، که حدود 75 درصد از عملیات ساختمانی آن انجام شده، به علت مسائل حقوقی و مالی سال‌ها به تعویق افتاده و این تعویق منجر به فرسودگی بخش‌هایی از این پروژه بر اثر گذشت زمان شده است.

رئیس کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر تهران اضافه کرد: در همین راستا و به منظور تسهیل روند تکمیل و افتتاح مرکز نمایش‌های آئینی صبا، این پروژه به عنوان یکی از پروژه های اولویت‌دار شهرداری تهران جهت تعیین تکلیف در بند 6 ذیل تبصره هفتم بودجه سال 1398 شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه ذکر شده است.

به گفته اعطا، گذشت هفت ماه از سال 1398 همچنان اقدامی برای تکمیل و افتتاح این پروژه مهم فرهنگی- هنری صورت نگرفته است.

سازمان توسعه فضای فرهنگی معاونت اجتماعی متولی پروژه باغ صبا

سمیه حاجوی، شهردار منطقه 7، چندی پیش در گفتگو با خبرنگار برنا از اختلاف نظر میان پیمانکار و کارفرما خبر داده بود.

او در این رابطه گفت: سالن همایش های آئینی معروف به باغ صبا پروژه‌ای مربوط به ساخت پردیس فرهنگی سینمایی منطقه 7 است و به فضای توسعه فضای فرهنگی مربوط است و متولی‌اش این سازمان فرهنگی است.

حاجوی تصریح کرد: از حدود 6 سال پیش این پروژه در دست اقدام است و متولیان با جدیت در حال پیگیری هستند.

شهردار منطقه 7 در پاسخ به این سوال که چرا هیچ اثری از ساخت و ساز در این ساختمان نیمه کاره دیده نمی‌شود؟ عنوان کرد: روی کار آن چیزی است که دیده می‌شود اما در زیر و قسمت‌های پائینی دنیایی متفاوت است.

حاجوی در پایان در رابطه با دلیل نیمه کار بودن این ساختمان گفت: این پروژه سالن آمفی تئاتر، نشیمن و لابی‌هایی دارد. همه فعالیت‌ها در اختیار سازمان توسعه فضای فرهنگی معاونت اجتماعی است و آن‌ها ملاحظاتی داشتند و یکسری اختلافاتی میان پیمانکار و کارفرما بود که از طریق مرجع‌های وابسته در حال پیگیری است.

بنا به گفته شهردار منطقه 7، منطقه نقشی در راهبرد این پروژه ندارد.

1111

1111111

نظر شما
پرونده ویژه