یک روان‌شناس:

نبود مطالعه و عدم آگاهی ارتباط مستقیمی با بروز خشونت دارد/ مطالعه صرفا خواندن کتاب نیست

۱۳۹۸/۰۷/۳۰ - ۲۳:۱۱:۴۳
کد خبر: ۹۱۴۳۲۶
نبود مطالعه و عدم آگاهی ارتباط مستقیمی با بروز خشونت دارد/ مطالعه صرفا خواندن کتاب نیست
مهرداد فلاطونی گفت: برای دانستن و آگاهی از موضوعات مختلف اولین مطلب مهم داشتن یک تئوری قوی است و پس از آن تبیین برنامه ریزی دقیق و درعین حال استعداد مورد نیاز برای انجام کاری است، همچنین شناخت از موضوعات مختلف نیز به عنوان دیگر عامل اثرگذار بر افزایش آگاهی می‌تواند مثمر ثمر باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ موسسه مطالعاتی اقتصاد و صلح در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان شاخص جهانی صلح آماری را در خصوص کشورهای مهربان و قهرآمیز دنیا منتشر کرده است. در این آمارهای منتشر شده کشورهای ایسلند، دانمارک و اتریش به عنوان مهربان‌ترین کشورها جایگاه اول تا سوم را به خود اختصاص دادند. در سوی مقابل نیز کشورهای سوریه، عراق و افغانستان نیز عنوان قهرآمیزترین کشورهای دنیا به خود اختصاص دادند.

فارغ از مباحث جنگ و شرایط ناآرام اقتصادی در کشورهای قهرآمیز که موجب بروز خشونت شده، مبحثی دیگر به نام عدم آگاهی و نبود مطالعه عامل اثرگذار دیگری است برای بروز پدیده خشونت در بین یک اجتماع. اگر نگاهی به سرانه مطالعه در کشورهای مختلف بیندازیم شاهد خواهیم بود که کشورهایی که در رتبه یکم تا دهم مهربان‌ترین کشورهای دنیا هستند همسو با آن دارای بیشترین میزان مطالعه‌اند.

پس در واقع یعنی ارتباطی مابین عدم آگاهی و نبود مطالعه با بروز خشونت درون یک اجتماع وجود دارد.

مهرداد فلاطونی، روان‌شناس بالینی و پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی، در خصوص این ارتباط به خبرنگار بنا گفت: اساسا اگر بخواهیم ارتباط مابین بروز خشونت و عدم مطالعه در یک اجتماع را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، باید حول محور بحث آگاهی پژوهش‌های خود را انجام دهیم. مقصود از آگاهی درون جامعه این است که از زوایای متفاوت یک موضوع را بررسی بکنیم تا در خصوص آن کنترلی را داشته باشیم که نهایتا منجر به آگاهی می‌شود.

فلاطونی ادامه داد: برای دانستن و آگاهی از موضوعات مختلف اولین مطلب مهم داشتن یک تئوری قوی است و پس از آن تبیین برنامه‌ریزی دقیق و درعین حال استعداد مورد نیاز برای انجام کاری است، همچنین شناخت از موضوعات مختلف نیز به عنوان دیگر عامل اثرگذار بر افزایش آگاهی می‌تواند مثمرثمر باشد.

این روان‌شناس با بیان اینکه با توجه به رشد علم و تکنولوژی و استفاده از ابزارهای آن مردم به سمت نوعی از مطالعه حرکت کرده‌اند، اظهار کرد: در جوامعی که سرانه مطالعه به میزان قابل توجهی پائین است می‌توان گفت مردم آن جامعه دچار به یک نوع مطالعه غیر سیستماتیک شده‌اند، یعنی به صورت روزانه در سایت‌های اینترنتی غیرمعتبر می‌روند، شبکه‌های اجتماعی را کندوکاو می‌کنند و سر تیتر اخبار را فقط می‌خوانند اما نمی‌دانند که این شکل از مطالعه هیچ دردی را از دردهای یک اجتماع درمان نمی‌کند.

این پژوهشگر در خصوص میزان بروز خشونت در کشورهای پیشرفته که لقب مهربان‌ترین کشورهای دنیا را گرفته‌اند، بیان کرد: در آن کشورها نیز جرم و جنایت و از همه مهم‌تر بروز خشونت وجود دارد و نمی‌توان منکر آن بود اما این پدیده‌ها فقط در بین قشر خاصی که فقط و فقط بزهکارند رخ می‌دهد و مقابل با سرانه مطالعه در پی کاهش آن بوده‌اند اما در کشورهای در حال توسعه و یا جهان سومی خشونت و بروز آن فقط شامل یک طیف خاص نمی‌شود و تمامی افراد با آن درگیرند، مصداق بارز این موضوع نیز کشور خودمان است که افراد با کوچکترین اتفاقی درون اجتماع و خیابان نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند مانند دعواهای پس از تصادف در درون خیابان.

فلاطونی افزود: در واقع یعنی پدیده خشونت عمومیت دارد و نهادینه شده، دلیل آن هم چیزی نیست به جز نبود آگاهی در خصوص اجتماع و مردم. زمانی این آگاهی به دست می‌آید که تمامی مولفه‌های آن رعایت شود و پس از آن نیز تغییراتی را در نوع نگرش‌های موجود و قالب در اجتماع مشاهده کنیم در واقع یعنی به دنبال از بین بردن ریشه‌های پرخاشگری و عصبانیت باشیم. هرگاه چنین چیزی وجود نداشت آگاهی را نیز نمی‌توان یافت. البته در کنار نبود مولفه‌های آگاهی موارد دیگر و اثرگذار نظیر مشکلات و معضلات اقتصادی و وضعیت معیشت نباید به دست فراموشی سپرده شود.

این روان‌شناس در پایان عنوان کرد: بروز خشونت ارتباطی کامل را با مبحث عدم مطالع و آگاهی دارد. باید دانست مطالعه صرفا خواندن کتاب نیست بلکه مبحثی است که باید به صورت دقیق و صحیح از طریق گرفتن تمامی داده‌ها انجام پذیرد، این داده‌های ممکن است مشاهدات باشد و یا هر چیزی دیگری که قابل فهم است، در واقع یعنی به صورت سیستماتیک و هدفمند این داده‌ها در کنار یکدیگر جای گیرند. هرگاه این موضوع نهادینه شود قطعا می‌توان به کاهش خشونت درون جامعه رسید.

نظر شما
پرونده ویژه