اعتماد مهم ‌ترین رکن سرمایه اجتماعی است

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۱۵:۲۰:۱۸
کد خبر: ۹۱۴۴۸۰
اعتماد مهم ‌ترین رکن سرمایه اجتماعی است
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اعتماد بین افراد، مردم به دولت و درون دستگاه‌ها و تعاملات سازنده، مهم ‌ترین رکن سرمایه اجتماعی است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ "احمد میدری" با بیان این مطلب در حاشیه مراسم بررسی مسائل و مشکلات موسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌ نهاد گفت: امروزه تنها بر ابعاد مالی سرمایه‌ها تاکید نمی‌شود و سرمایه اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با بیان این ‌که کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد در نتیجه فساد نظام اداری ایجاد می‌شود، اظهار کرد: فساد نظام اداری نیز نتیجه شرایطی است که منابعی که باید برای کاهش فقر استفاده شود در اختیار گروهی قرار می‌گیرد تا شبکه حامیان خودشان را تقویت کند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی روند ثبت موسسات خیریه را پیچیده و دشوار توصیف کرد و گفت : ثبت موسسات خیریه از ثبت یک شرکت تجاری سخت تر است .

وی افزود: مردم برای ثبت موسسات خیریه به وزارت کشور مراجعه می کنند و سازمان بهزیستی کشور با حساسیت های ویژه ابعاد مختلف اسناد را بررسی می کند و سپس این موارد به اداره ثبت شرکت ها ارجاع داده می شود و دوباره در اداره ثبت شرکت ها موارد ثبت مجدد از افراد خواسته می شود و باید یا یکی از این موارد حذف و یا در هم ادغام شود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که در ادبیات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... ثروت محصول سرمایه‌ها است، ادامه داد: سرمایه با ابعاد مالی، فیزیکی، اجتماعی و فرهنگی است و در عرصه سیاست‌گذاری عمدتاً در حوزه بودجه به سرمایه مالی تاکید می‌شود.

میدری در پاسخ به این سوال که برای بازگشت اعتماد اجتماعی چه کاری می ‌توان انجام داد، گفت: باید شفافیت در توزیع منابع و امکانات را محقق ساخت و این حق مردم است که به سمت شفاف کردن فرآیندها حرکت کنند. برای مثال آنها باید بدانند هزینه های خیریه‌ بهزیستی صرف چه اموری می‌شود. در این شرایط نیاز داریم تا نهادهای خیریه و دانشگاه‌ها، ادعاهای وزارتخانه‌ها را در خصوص شفاف‌سازی بررسی کند و این می‌تواند آغازگر زمینه‌ همکاری در این زمینه باشد.

وی درباره اقدامات سازمان بهزیستی در حوزه شفاف‌سازی نیز تاکید کرد: یکی از کارهایی که سازمان بهزیستی اخیراً انجام داده این است که منابع مالی را مستقیماً به حساب مددجویان واریز می‌کند این در حالی است که این منابع در گذشته ابتدا به حساب استان، شهرستان و سپس مددجویان واریز می‌شد، اما در حال حاضر این مستمری به حساب کسی که قرار است آن را دریافت کند مستقیماً پرداخت می‌شود، چرا که وقتی بودجه چند دست می‌چرخد زمینه‌ای برای پنهان‌کاری نیز فراهم می‌شود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وی ادامه داد: خیریه‌ها می‌توانند در این زمینه نقش مهمی داشته باشند و دولت به این ترتیب می‌تواند اعتماد عمومی را بازگرداند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز