سفر به روستای پر پیچ و خم ایران

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۰۵:۳۷:۵۵
کد خبر: ۹۱۴۴۹۹
سفر به روستای پر پیچ و خم ایران
اگر می‌خواهید به سفر بروید روستای نوسود در مرز کشورمان با جاده‌ای پر پیچ و خم را از دست ندهید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نوسود یکی از شهرهای استان کرمانشاه در غرب ایران و در مرزهای غرب کشورمان واقع شده و مرز بین کردستان عراق و کشورمان است که تنها با یک برجک نگهبانی و دری نرده‌ای بین آن دو فاصله است. فاصله نوسود تا پاوه حدود ۳۵ کیلومتر است و در شمال باختری آن واقع شده‌ است. شهر کوچک مرزی نوسود ۸۰ سال پیش مقر حکومت جعفر سلطان (یکی از خوانین اورامان) بود. نوسود در بهمن ۱۳۵۹ با حمله ارتش عراق اشغال شد و در ۲۴ اسفند ۱۳۶۶ از دست عراقیان آزاد شد.

از نظر آب و هوایی منطقۀ نوسود در ناحیۀ معتدل کوهستانی کشور قرار گرفته و به‌طور کلی دارای آب و هوای معتدل، اما با توجه به قرار گرفتن نقاط مرتفع درکنار اراضی پست می‌توان گفت از نظر محلی دارای دو نوع آب و هواست.

یکی آب و هوای معتدل در نقاط مرتفع که غالبا در نواحی شمالی منطقه حاکم است و دیگری آب و هوای نسبتا گرم که بیشتر در نواحی جنوبی دیده می‌شود. بخش شمالی و مرتفع دارای زمستان‌های سرد و خنک و دلپذیر می‌باشد. بخش جنوبی برخلاف قسمت شمالی، دارای زمستانی معتدل که به ندرت در آن برف باریده و یخبندان در آن بسیار اندک است و نیز دارای تابستان‌های خنک است و می‌توان گفت همین اختلاف دما در منطقه، مِهر طبیعت است که بشر را به تحسین خود واداشته است.

زبان مردم کردی و به گویش هورامی تکلم می‌کنند که یکی از اصیل‌ترین زبان‌های ایران بوده و بازمانده از زبان پهلوی و اوستایی است.

پوشش مردان شامل چوخه ورانک، شال و میزره (سربند)، تاقیله (کلاه)، پوزه وانه (ساق‌بند)، گوره‌وی (جوراب)، فه قیانه (نوعی مچ‌بند) و کلاش (گیوه) است و  پوشش زنان شامل فیس (کلاه زری)، سه لته، سخمه، کوا، گجی، چه فته، له چک، مشکی و هه وری است.

نوسود دارای سه قسمت است: 1- (مله سروا) که محلی بسار زیباست که در سال‌های اخیر ساختمان‌های زیبا و شیک درآنجا ساخته شده‌اند 2- (قلوه ز ) در میان باغ‌های زیبا محصور است 3- (ده گا) که مرکز شهر در آنجا واقع شده است.

محل‌هایی از جمله دره گمالی, دره هرات, حه زه لاره و... از جاهای دیدنی این شهر زیباست.

جاده‌ای که به نوسود منتهی می‌شود پر از هیجان و زیبایی است اما حتما مراقب پیچ‌های تند آن باشید. اگر بخواهید به نوسود سفر کنید باید ابتدا به شهرستان پاوه بروید  و پس از طی کردن 45 کیلومتر به مقصد می‌رسید.

نظر شما
پرونده ویژه