یک جامعه‌شناس:

شب بیداری نوجوانان در شب امتحان با مخدرهای صنعتی/ ۱۳ تا ۱۷ درصد نوجوانان کشور اعتیاد دارند

۱۳۹۸/۰۸/۰۲ - ۲۳:۰۹:۳۹
کد خبر: ۹۱۴۸۱۵
شب بیداری نوجوانان در شب امتحان با مخدرهای صنعتی/ ۱۳ تا ۱۷ درصد نوجوانان کشور اعتیاد دارند
حریرچی گفت: ساده پ‌ترین مواد در دسترس این نوجوانان ریتالین (Ritalin) است و بیشترین علت مصرف آن برای بیدار ماندن در شب امتحان است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در فصل امتحانات مصرف قرصی به نام ریتالین بین دانش آموزان به منطور شب بیداری، بهبود مطالعه و حتی سرخوشی افزایش می‌یابد؛ درحالی که مصرف خودسرانه آن عوارضی مانند بی نظمی در کارکرد قلب، توهم و در نهایت اعتیاد فرد را بدنبال خواهد داشت.

در این رابطه با امیرمحمود حریرچی، جامعه‌شناس به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

حریرچی با بیان اینکه یکی از معضلاتی که نوجوانان کشور امروزدرگیر آن هستند استفاده از مواد مخدر برای دریافت انرژی مضاعف است، گفت: وجود کودکان معتاد در جامعه ما درحالی اتفاق می افتد که آمار درستی از آن در دست نیست.

او ادامه داد: متاسفانه در این رابطه مسئولان مشکلات را ندیده و فضایی را برای سالم سازی این کودکان در نظر نمی‌گیرند.

این جامعه‌شناس خبر داد: طبق آماری که مرکز پژوهش های مجلس چندی پیش اعلام کرد؛ ۱۳ تا ۱۷ درصد نوجوانان قبل از پایان دوره متوسطه اول، تجربه استفاده نوعی از مواد مخدر را دارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ساده‌ترین مواد در دسترس این نوجوانان ریتالین (Ritalin) است و بیشترین علت مصرف آن برای بیدار ماندن در شب امتحان است! ریتالین یکی از رایج‌ترین محرک‌های روانی است که جهت افزایش و یا حفظ هوشیاری، درمان نارکولپسی، مقابله با خستگی مفرط، درمان افسردگی و چاقی و همچنین بهبود تمرکز تجویز می‌شود. این ماده که از جمله مواد مخدر نیروزاست امروزه توسط بسیاری از نوجوانان مورد سوء مصرف قرار گرفته است.

حریرچی ادامه داد: البته موارد ذکر شده تنها بخشی از علت اعتیاد نوجوانان است و بخش بزرگ‌تر آن اعتیاد به دلیل حضور در خانواده‌ای معتاد و فقیر است.

او توضیح داد: یکی از کارهایی که می‌توان برای این کودکان انجام داد توجه ویژه مراکز ترک اعتیاد مختص به آن‌هاست؛ اما در این مورد نیز متاسفانه قانون حاضر نیست چنین هزینه‌ای را برای این کودکان بر عهده گیرد و ساده‌ترین حالت این است که به کلی وجود این کودکان و نوجوانان معتاد را انکار کند. در یک جمله در کشور ما عملاً کودکان معتاد تنها مانده‌اند.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه حتی نوجوان معتاد و خانواده او زیر بار این حرف که او معتاد است نمی‌روند، افزود: با این وجود یک جریان هولناک در حال اتفاق است و آن هم آموزش ساخت مواد مخدردر بین دانش آموزان است. به عنوان مثال با قرص کدئین مواد مخدر می‌سازند و البته تاثیر شبکه‌های مجازی در درست کردن این مواد بی‌تأثیر نیست.

حریرچی بیان کرد: مواد مخدری که نوجوانان مصرف می‌کنند عموما صنعتی بوده و شکلی از سرخوشی را به آن‌ها می‌دهد و به همین دلیل مورد استقبال نوجوان قرار می‌گیرد.

او با تاکید بر این سو مصرف مواد مخدر در بین نوجوانان عموما به دلیل عدم  شناخت صدمات آن بر بدن است، عنوان کرد: این در حالی است که حتی خانواده‌ها تفکرشان از یک فرد معتاد این است که در گوشه‌ای افتاده و چرت می‌زنند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: خانواده‌ها توجه کنند که مواد مخدر صنعتی خمودی و چرت نمی‌آورد بلکه ایجاد سرخوشی کرده و انرژی فرد را افزایش می‌دهد. از همین جهت باید توجه بیشتری به حرکات و رفتار نوجوان داشت و بیشتر به او توجه کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز