سرپرست دفتر سلامت وزارت بهداشت:

از هر ۲ ایرانی یک نفر سواد سلامت ندارد/ آموزش کتب سلامت در مقطع متوسطه مدارس

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۰۷:۳۰:۳۸
کد خبر: ۹۱۴۹۹۰
از هر ۲ ایرانی یک نفر سواد سلامت ندارد/ آموزش کتب سلامت در مقطع متوسطه مدارس
شهرام رفیعی‌فرد گفت: در سال 93 سنجشی را در دفتر سلامت با همکاری جهاد دانشگاهی انجام دادیم که نشان می‌داد از هر 2 ایرانی یک نفر سواد سلامت محدودی دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شهرام رفیعی‌فرد، سرپرست دفتر سلامت وزارت بهداشت، با بیان اینکه سواد سلامت به معنی قدرت درک، جذب، تحلیل و به کاربستن اطلاعات سلامت است، گفت: در سال 93 سنجشی را در دفتر سلامت با همکاری جهاد دانشگاهی انجام دادیم که نشان می‌داد از هر 2 ایرانی یک نفر سواد سلامت محدودی دارد. 

او ادامه داد: بر همین اساس برنامه‌ریزی در جهت بهبود این وضعیت انجام دادیم که منجر به تولید کتب درسی سلامت با همکاری وزارت آموزش و پرورش بود. به این ترتیب کتاب‌ها در سال گذشته تدوین شد و امسال جز کتب آموزشی در مقاطع متوسطه تدریس می‌شود.

سرپرست دفتر سلامت وزارت بهداشت به تشکل دانش‌آموزی در راستای ارتقای سواد سلامت اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی تشکل دانش‌آموزی با عنوان سفیران سلامت، تعداد 2 میلیون دانش‌آموز در این تشکل شرکت کردند؛ یعنی از هر ده دانش آموز ،دو دانش آموز 16 ساعت در رابطه با تغذیه سالم، تفکر مثبت، تحرک فیزیکی و غیره  آموزش می‌بینند.

رفیعی‌فرد عنوان کرد: در راستای ایجاد تشکل‌های دانش‌آموزی کتبی در دست آن‌ها قرار گرفت که به تفکیک مقطع تحصیلی، محتوای کتاب نیز متفاوت است. همچنین دانش‌آموزان آموزش دیده باید این آموزه‌ها را به 10 دانش‌آموز دیگر منتقل کرده و همین‌طور به مدیریت مدرسه در ارتقای سلامت کمک کنند.

او با اشاره به اینکه در دانشگاه‌ها نیز همین تشکل‌های سفیران سلامت آغاز به کار کرده است، توضیح داد: مانند سفیران دانش‌آموزی، از هر 10 دانشجو یک دانشجو با همان شیوه‌ای که گفته شد آموزش می‌بیند و تعهد می‌دهد تا به همسالان خود این آموزش‌ها را منتقل کند.

این کارشناس تاکید کرد: در صدا و سیما نیز در قالب شورای سیاست‌گذاری سلامت صدا و سیما، یک مجموعه‌ای از سریال‌های آموزشی، مستندها و تیزهای آموزشی و برنامه‌های رادیویی برنامه‌ریزی شده است.

سرپرست دفتر سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف تمام موارد ذکر شده ارتقا سواد سلامت مردم است، افزود: معتقدیم 65 تا 85 درصد مردم با یادگیری مراقبت‌های عادی باید می‌توانند سبک زندگی سالم را رعایت کنند. به این ترتیب نه تنها از بروز بیماری پیشگیری می‌کنند بلکه در مواردی که بیماری جدی نباشد می‌توانند بدون مراجعه به پزشک بیماری را درمان کنند.

او تاکید کرد: برای خانواده‌ها نیز یک برنامه ملی خود مراقبتی طراحی شده که برای این برنامه یک نفر به عنوان سفیر سلامت خانوار آموزش می‌بیند که تا به امروز 9 میلیلون و 200 هزار سفیر سلامت خانوار در کشور آموزش دیده‌اند و امیدواریم تعداد این رقم افزایش یابد.

رفیعی‌فرد در پایان خاطرنشان کرد: در حیطه ازدواج به هنگام، شاد و پایدار نیز مجموعه‌ای از بسته‌های آموزشی با همکاری دفتر سلامت جمعیت خانواده مدارس وزارت بهداشت تولید شده و در قالب نمایشگاه‌ها و اقدامات جامعه محور در اختیار جوانان سراسر کشور  قرار گرفته شد. در این راستا امیدواریم با تفاهم‌نامه‌ای که چندی پیش با وزارت ورزش بستیم این فرآیند سرعت بیشتری به خود گیرد.

نظر شما
پرونده ویژه