تالاب صورتی ایران کجاست؟

۱۳۹۸/۰۷/۳۰ - ۲۲:۰۳:۲۶
کد خبر: ۹۱۵۰۲۶
تالاب صورتی ایران کجاست؟
همه‌ی ما عکس‌های بسیاری از پهنه‌های آبی و تالاب‌ها دیده‌ایم و شاید حتی به این مناطق سفری نیز داشته‌ایم. آنچه که شگفت‌انگیز است، دیدن مناطقی خارج از روال معمول مانند سربالا رفتن آب یا تالاب صورتی رنگ است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ جذر و مد قرمز در چابهار، از جمله دیدنی‌های سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان است که افراد زیادی را برای بازدید به سوی خود جذب می‌کند. اوج زیبایی این پدیده در دره لیپار قابل مشاهده است، جایی که به آن تالاب صورتی می گویند. اگر رنگ قرمز این پدیده و شگفتی‌های عملی آن برایتان سوال است.

تالاب لیپار

معرفی

تالاب صورتی لیپار تالابی محصور بین دو کوه است که رنگ متفاوت و نیز طبیعتی مثال زدنی دارد. وجود پلانکتون‌های گیاهی زیاد در منطقه (حدود ۹۰ درصد) و فراوانی مواد آلی و معدنی که از طریق رودخانه‌های متصل به خلیج به این حوزه هدایت می‌شوند، باعث افزایش زیاد تولید بیولوژیکی در بعضی از فصول سال شده است.

این عوامل به همراه جریانات دریایی حاصل از طوفان‌های مونسون (طوفانی است که هر سال از خرداد ماه تا مهر ماه در هندوستان و هندوچین جریان دارد و از ویژگی‌های منحصربه‌فرد حوزه‌ی اقیانوسی دریای عمان است) موجب افزایش بیش از حد تعداد پلانکتون‌های گیاهی در ماه‌های بعد از فصل مونسون (که از اواسط خرداد شروع تا اواسط شهریور ادامه خواهد داشت) می‌شود و این تعداد در آذرماه به حداکثر میزان خود می‌رسد.

تالاب لیپار

رویش گونه‌های بلوط و گزنه در آب، صحنه فوق‌العاده زیبایی خلق کرده که نمونه آن در ایران کمتر دیده می‌شود. وجود پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است. علاوه بر این در این منطقه پنبه‌های وحشی می‌روید که مردم منطقه از آن تشک و بالشت تهیه می‌کنند.

کنار این تالاب زیبا نیز دشتار قرار دارد که بومیان به آن عروس نیز می‌گویند. علت این نام‌گذاری، زیبایی منطقه و وجود درختان سرسبز و خرم است که می‌تواند پذیرای علاقه‌مندان به طبیعت باشد. دشتار در زبان بلوچ به دخترانی اطلاق می‌شود که هنوز عروسی نکرده و به عبارتی در مرحله نامزدی به سر می‌برند.

تالاب لیپار

موقعیت جغرافیایی

تالاب لیپار در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین و در مسیر جاده ساحلی چابهار- گواتر قرار دارد.

مسیر دسترسی

سفر به جنوب کشور و استان سیستان و بلوچستان اولین قدم خواهد بود. فاصله هوایی شهرستان چابهار تا تهران ۱۴۵۶ کیلومتر و فاصله زمینی از طریق جاده ایرانشهر- کرمان ۱۹۶۱ کیلومتر است. همچنین، فاصله بندر چابهار تا مرکز استان ۷۳۸ کیلومتر محاسبه شده است.

تالاب لیپار

بعد از روستای رمین در ۱۵ کیلومتری چابهار، در مسیر جاده ساحلی چابهار ـ گواتر، تنگه‌ای صخره‌ای مشرف به دره‌ای سرسبز و زیبا قرار دارد که از بالای آن روستای لیپار در میان سبزه‌زارها پیدا است. در میان دو کوه که فاصله‌ی چندانی با هم ندارند، آب‌بندی ایجاد شده که آب‌های سرگردان اطراف را در خود جمع کرده است. حاصل این آب‌بندی، آبگیری به طول ۱۴ کیلومتر است که همان تالاب صورتی است.

نظر شما