نایب رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران:

جدایی ری از تهران غیر ممکن است/ مردم را به انجام کارهای محال تحریک نکنیم/ مردم ری خواهان جدایی از تهران نیستند/ ری را از زیر باران برمی‌دارید و زیر ناودون قرار می‌دهید

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۰۵:۴۷:۱۲
کد خبر: ۹۱۵۰۴۹
جدایی ری از تهران غیر ممکن است/ مردم را به انجام کارهای محال تحریک نکنیم/ مردم ری خواهان جدایی از تهران نیستند/ ری را از زیر باران برمی‌دارید و زیر ناودون قرار می‌دهید
نایب رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران ضمن انتقاد از طرح جدایی ری از تهران گفت: جدایی ری از تهران غیر ممکن است چراکه هیچ منطق و تجربه‌ای در پشت این طرح نیست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شهرری یا راگا از کهن‌ترین شهرهای جهان است که تاریخ پیدایش آن به زمان اقوام آریایی باز می‌گردد. ری در لغت به معنای شهر سلطنتی است. ری سیزدهمین شهری است که در جهان ساخته شده‌ و سکونت در این شهر به 8هزار سال پیش از میلاد برمی‌گردد.

شهر ری محدوده‌ای است با مساحت ۲۲۹۳ کیلومتر مربع، از شمال به تهران، از جنوب به شهرستان قم، از شرق به شهرستان ورامین و شهرستان پاکدشت، از غرب به شهرستان‌های اسلامشهر، رباط کریم و زرندیه محدود می‌شود. شهرری در جنوب شهر تهران و متصل به شهر است. فاصله ری تا مرکز شهر تهران بالغ بر ۱۰ کیلومتر است.

طی سال‌های اخیر و در بازه‌های زمانی چندین بار موضوع جدایی ری را از تهران مطرح شده که هر بار این موضوع مورد مناقشه قرار گرفته است؛ نخستین بار در سال 89 «جدایی ری از تهران» مطرح شد، موضوعی که منجر به واکنش مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران، قرار گرفت و البته در  سال 91 بار دیگر این موضوع توسط استاندار وقت تهران به صورت جدی‌تر مطرح شد که در همان زمان مجدداً با واکنش برخی از مسئولان روبه‌رو شد.

این روزها مجددا بحث جدایی ری از تهران در مجلس مطرح شده است. محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، اما با اعلام مخالفت خود با این طرح، نگرانی خود را بابت پیامدهای منفی در حوزه شهرسازی و زیرساخت ابراز کرد و گفت: جدا شدن مناطق حومه‌ای نظیر شهرری از تهران، موجب ایجاد اختلال در حریم‌های شهری، ساخت و سازهای بی‌رویه و خارج از طرح جامع می‌شود.

با همه این‌ها باز هم این روزها به‌رغم شکستی که در گذشته این طرح دچار شده، دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. اما چرا در گذشته این طرح مورد اقبال قرار نگرفت و مشکلات آن چیست؟ آیا جدایی ری از تهران به نفع مردم ری است یا خیر؟

هویت تهران و ری در هم تنیده است

مرتضی طلایی، نایب رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران، در رابطه با جدایی ری از تهران اظهار کرد: با توجه به سابقه خدمتی که در نیروی انتظامی و شورای اسلامی شهر تهران دارم معتقدم جدایی ری از تهران یا شمیران از تهران یک امر غیرممکن و ناممکن است چون همه امور این مجموعه‌ها در هم تنیده است.

او افزود: هیچ منطق علمی، مدیریتی و تجربی در میان شهرهای مشابه را سراغ نداریم که این اتفاق رخ داده باشد چراکه مجموعه‌ای از هویت ری و تهران در هم تنیده شده است.

دلایل سیاسی  پشت پرده جدایی ری از تهران

طلایی با بیان اینکه  بافت اقتصادی و سیاسی و اجتماعی فرهنگی ری و تهران در هم تنیده است، اظهار کرد: تهران و ری با یکدیگر لازم و ملزوم و  مکمل هستند. متاسفانه عده‌ای بنا به دلایل سیاسی می‌خواهند آن را  جدا کنند.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: تا جایی که خبر دارم مردم ری هم هیچ‌وقت خواهان جدایی نبودند و این بیشتر جنبه کارکرد سیاسی دارد که هر از گاهی جریان‌های سیاسی برای جمع کردن رأی و مباحث این چنینی، مسئله را مطرح می‌کنند و در واقع بزرگ‌ترین ضرر و پیامدهای ناشی از چنین اقدامی به مردم ری می‌رسد.

درآمد ری بیش از زمانی است که از تهران جدا شود

طلایی با اشاره به اینکه بودجه شهرستان ری در پی جدایی از تهران کاهش پیدا می‌کند، بیان کرد: در پی جدایی ری از تهران بودجه ری کاهش پیدا می‌کند. ری گر چه پالایشگاه و.... دارد اما در مقایسه با منابعی که شهرداری تهران در ری هزینه می‌کند، اصلا قابل مقایسه نیست. بنابراین هیچ منطقی بر انجام چنین کاری وجود ندارد.

عضو سابق هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان برخی آسیب‌های جدایی ری از تهران اظهار کرد: آسیبش این است که به قول قدیمی‌ها ری را از زیر باران برمی‌دارید و زیر ناودون قرار می‌دهید. بدین معنا که شهرستان ری در حال حاضر از خدمات زیادی برخوردار شده است.  

او ادامه داد: بنده  آن زمان این ادعا را داشتم و کماکان هم باور دارم که ما به ازای سرریز مشکلاتی که از تهران به ری وارد می‌شود مثل موضوع پسماند،  بهشت زهرا، نگهداری افراد نیازمند و سالمند و موارد متعددی از این قبیل، آسیب‌هایی را داریم که محل نگهداری و انتقالش به ری برمی‌‌گردد و باید به ازای این آسیب‌ها توجه بیشتری به ری کنیم.

مشکلات ری با جدایی حل نمی‌شود/ مردم را به انجام کارهای محال تحریک نکنیم

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: اینکه ری  نیاز به توجه بیشتری دارد تردیدی نیست اما اینکه ری را جدا کنیم و مشکلاتش حل شود، هرگز حل نمی‌شود. یعنی اگر کسی تصور کند با جدایی ری می‌توانند مثلا جلوی موضوع زباله را بگیرند و یا اموات را آنجا نبرند، آیا این اتفاق می‌افتد؟ هرگز نمی‌افتد. پس ما چرا بی‌دلیل انتظارات مردم  را بالا ببریم یا مردم را تحریک به کارهای محال و نشدنی کنیم.

طلایی در ادامه گفت: حتی از نظر سیاسی یک چیز روشن وجود دارد . آنهایی که مدعی هستند به این منطق توجه ندارند که در حال حاضر سبد رأی شهر تهران در مناطق حاشیه تهران نهفته است بخش قابل توجه سبد رأی تهران، در ری نهفته است. حالا اگر این بخش سبد رأی را از تهران جدا کنید میزان مشارکت در تهران به چند درصد کاهش پیدا می‌کند؟ آیا به  نفع کشور است؟

نایب رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه جدایی ری از تهران به ضرر کشور است، افزود: در حال حاضر 30 نماینده مجلس داریم. این افراد چه کار مهمی برای ری کردند که پس از جدایی یک نماینده به تنهایی بتواند انجام بدهد؟ الان 30 نماینده در مجلس شورای اسلامی است و 21 نماینده در  شورای اسلامی شهر دارند و وضع ری این است، اگر فردا  جدا شد یک نماینده چه کاری می‌تواند برای ری انجام بدهد؟

مدیریت یکپارچه شهری راه حل نجات ری

طلایی در پاسخ به این سوال که اگر ری جدا شود آیا شمیرانات هم تفکیک خواهد شد؟ عنوان کرد: مردم این جدایی را نمی‌خواهند. شمیرانات هم همین است و شدنی نیست. مثلا می‌‌خواهند تجریش و ولیعصر را چکار کنند؟

او در پایان با بیان برخی راه حل‌ها برای حل مشکل شهرستان ری، گفت: شهر ما نیازمند مدیریت یکپارچه شهری است. نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به جای اینکه به دنبال جداسازی  این چنینی باشند بهتر است به دنبال یکپارچه سازی مدیریت کلان شهر تهران باشند و تهران تا زمانی که به مدیریت یکپارچه دست پیدا نکند مشکلاتش حل نخواهد شد و اگر مدیریت یکپارچه شکل بگیرد بدون شک ری و شمیرانات هم از وضع موجود به مراتب شرایط بهتری خواهند داشت.

نظر شما