کسبه پلاسکو برای ساخت ساختمان ریالی پرداخت نخواهند کرد

۱۳۹۸/۰۸/۰۲ - ۱۱:۱۷:۲۶
کد خبر: ۹۱۵۷۵۸
کسبه پلاسکو برای ساخت ساختمان ریالی پرداخت نخواهند کرد
رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه تعداد واحدهای پلاسکو کم نمی‌شود و تنها امکان دارد مساحت مغازه‌ها کمتر شود گفت: ریالی از کسبه بابت ساخت ساختمان بیست طبقه پلاسکو نخواهیم گرفت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، در جریان بازدید از روند ساخت پلاسکو در جمع خبرنگاران گفت: در موعدی برای بازدید به همراه پیمانکار و مشاور و معاون شهردار آمدیم که اسکلت طبقه هفتم هم نصب شده است یعنی پنج طبقه منفی و 2 طبقه روی زمین.

وی ادامه داد: کار ساخت پلاسکو از این پس سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد و تمام سفارشات مربوط به ستون‌ها و تیرهای اسکلت داده شده و تا پایان بهمن ماه کل اسکلت پلاسکو یعنی کل 20 طبقه ساخته و نصب خواهد شد.

فتاح ادامه داد: در زمینی حدود هزار متر مربعی اسکلتی به وسعت 20 هزار متر مربع ساخته می‌شود و تا پایان فروردین ماه هم کار سفت کاری و دیوارها و سقف‌ها به پایان خواهد رسید و بعد از آن وارد مرحله تاسیسات و آسانسور و غیره خواهیم شد.

رئیس بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم با تلاشی که همکارانم دارند و تامین همه منابع مالی هم شده نیمه دوم سال آینده آن طور که قول داده شده پروژه به بهره برداری برسد.

وی گفت: ما با مجوز شهرداری در حال انجام اقدامات‌مان هستیم و مجوز شورای عالی شهرسازی و معماری را هم داریم و در هیأت دولت و استانداری هم تمام مراحل لازم برای ساخت طی شده است.

فتاح ادامه داد: ما راه نفس گیری را طی کردیم زیرا اولا قرار بود پلاسکو در پنج طبقه ساخته شود و ما هم همه طراحی‌های خودمان را بر مبنای پلاسکویی با پنج طبقه انجام دادیم و بعد از دو سال قرار شد کار ساخت را شروع کنیم.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: به یکباره میراث فرهنگی نظرش عوض شد و به ما اجازه دادند که 20 طبقه بسازیم یعنی ما دو بار ساختمان را به مزایده و مسابقه گذاشیتم اما در واقع کار اجرایی از اسفند سال 97 آغاز شده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا تا امروز جواز صادر نشده است گفت: علت اینکه تا امروز جوازی صادر نشده است این است که طراحی کامل نشده بوده است اما امروز همه نقشه‌ها به شهرداری داده شده است و ما هم درخواست کردیم همه سخت‌گیری‌های لازم را داشته باشند زیرا پلاسکو قرار است از نظر فنی و طراحی به یک الگو تبدیل شود.

فتاح افزود: اگر هم مطلبی باشد بین ما و شهرداری است و قابل حل است و ما ارتباط گسترده‌ای با شهرداری داریم و همه مشکلات را با شهرداری حل خواهیم کرد و اختلاف ملکی ما با شهرداری اصلا عدد قابل توجهی نیست.

رئیس بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: ما الان به همه کسبه در مجتمعی تجاری ملک داده‌ایم و فرصت کسب را برای آنها فراهم کرده‌ایم آن هم از پول بنیاد. هر چند که براساس قوانین می‌توانستیم همه هزینه را متقبل نشویم اما به لحاظ اتفاقی که افتاد و ایجاد شدن یک شرایط ملی بنیاد اعلام کرد که ما اینجا را می‌سازیم.

وی ادامه داد: امروز همه هزینه‌ها به گردن بنیاد مستضعفان افتاده است در صورتی که طبیعی بود بخشی از این هزینه‌ها را سایر دستگاه‌ها بپردازند که ما بتوانیم تولید را اینجا راه بیاندازیم.

فتاح گفت: البته خوشبختانه کسبه صبوری کردند و با ما راه آمدند و خدا رو شکر آن مشکلاتی که پیش از این وجود داشت مرتفع شده و آنها هم دلگرم شده‌اند که قرار است پلاسکو ساخته شود.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: مشکلاتی میان خود کسبه وجود دارد که دلیل آن هم این است که زمین هزار متر بوده است و بزرگ نمی‌شده است اما ضوابط ساخت با 50 سال پیش تغییر کرده است و امروز راه پله‌ها عریض تر شده تعداد آساسنور‌ها بیشتر شده و تغییرات اینچینی باعث شده تا مغازه‌ها کمی کوچکتر شده است.

وی گفت: این موضوع هم تقصیر کسی نیست و یک امر طبیعی است خوشبختانه این موضوع را کسبه قبول کرده‌اند و همین امر باعث شده تا کار ساخت رونق و سرعت بگیرد.

فتاح درخصوص ساخت نماد جانفشانی آتش نشانان هم گفت: هم بنیاد و هم شهرداری با هم اتفاق نظر دارند که باید یادمانی نصب شود البته درخصوص جای قرار گیری این یادمان حرف و حدیث‌ها و اختلاف نظرهایی بود اما خوشبختانه مقرر شد تا در طبقه همکف و در ووردی پلاسکو این نماد نصب شود.

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: همچنین قرار شد هزینه این یادمان با بنیاد باشد و قرار شد نخبگان معماری و طراحی کشور جمع شوند و یادمانی آراسته و در خور شأن آتش نشانان جان بر کف ساخته شود و نصب شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص قراردادهای اولیه بنیاد با مالکان و همچنین اینکه قرار بوده است از کسبه پولی گرفته شود گفت: یک نکته در قرار دادهای اولیه بنیاد و کسبه وجود داشت درخصوص اینکه قرار بود کسبه پولی پرداخت کنند.

فتاح گفت: کسبه محترم دو دسته شده‌اند بخشی مربوط به ساختمان شمالی هستند که خودشان پذیرفتند با هزینه شخصی خودشان و از آنجا که ساختمان فرو نریخته بود مغازه‌هایشان را تعمیر کنند و ساخت و ساز انجام دهند.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: البته همه تلاش‌ها صورت گرفت تا با اخذ مجوز از شهرداری و با همکاری شهرداری و از همه مهمتر در جهت مقاوم سازی بنا این کار صورت بگیرد.

وی ادامه داد: دسته دوم ساکنان ساختمان جنوبی و 15 طبقه بودند که تعداد آنها 300 کسبه بود که بنیاد متولی شد تا ساختمان را بسازد و ما قرار نیست یک ریال هم از کسبه بگیریم.

فتاح خاطرنشان کرد: البته یک دور انتقالی هم داشتیم که اینها را به جای دیگری بردیم و به آنها مغازه دادیم تا به کسب رزق و روزی بپردازند.

رئیس بنیاد مستضعغان در خصوص کاهش یا افزایش تعداد واحدها گفت: تعداد واحدها کم نمی‌شود اما طبیعی است که به واسطه طراحی‌های جدید و رعایت استانداردهای موجود از مساحت مغازه‌ها کمی کاسته شود.

وی افزود: بنیاد صرفا به عنوان یک نهاد حاکمیتی که باید در جهت رونق تولید ملی قدم بردارد پیش قدم شده و همه هزینه‌های ساخت پلاسکو را به عهده گرفته و هیچ نهادی هم تا امروز مشارکتی نداشته است.

فتاح گفت: شهرداری ممکن است برخی از حصوص مسلم خود را تخفیف بدهد یا نگیرد اما در جهت احداث و هزینه‌ها مشارکتی ندارد و ما هم قرار نیست از کسبه پولی بگیریم.

رئیس بنیاد مستضعفان درخصوص اینکه آن زمانی که ساختمان پلاسکو فروریخت دولتی‌ها وعده‌های زیادی به کسبه پلاسکو دادند اما در میان صحبت‌های شما خبری از کارها و اقدامات دولتی نیست گفت: تمام هزینه‌های ساخت پلاسکو به عهده بنیاد مستضعفان است.

وی افزود: البته دولت محترم کمک‌هایی به حل مسائل مختلف برای این پروژه ملی داشته‌اند.

نظر شما