معاون شهردار تهران:

خروج چندین تن زباله از نهرهای تهران/ در جمشیدیه زباله میریزند از همت سر در می آورد/ بزرگراه امام علی مشکل زیر ساختی در بارندگی ها ندارد

۱۳۹۸/۰۸/۰۵ - ۰۵:۴۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۶۶۸۹
خروج چندین تن زباله از نهرهای تهران/ در جمشیدیه زباله میریزند از همت سر در می آورد/ بزرگراه امام علی مشکل زیر ساختی در بارندگی ها ندارد
صفا صبوری دیلمی با بیان این که زیر ساخت های عمرانی تهران مشکل چندانی برای آبگرفتگی ایجاد نکرده اند از سرازیری چندین تن زباله در نهرهای پایتخت انتقاد کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به 78 نقطه دارای آبگرفتگی در بارندگی اخیر تهران گفت: به نظر می رسد حدود 7 الی 8 مورد از آبگرفتگی های معابر به دلیل مشکل در زیر ساخت های عمرانی بوده است.

او با بیان اینکه مشاوران در ساخت بزرگراه ها همه مسائل را بررسی می کنند، افزود:  وقتی پروژه را طراحی می کنیم باید ببینیم مسیر ها را برای چه سیلابی ایمن سازی کرده ایم؟ آیا برای دوره بازگشت 1000 ساله یا 500 ساله درست می کنیم؟ آن چه قانون در دنیا و ایران می گوید این است که باید شهر را برای سیلاب 25 ساله طراحی کنیم. خب اگر سیلی هفته آینده پس از ساخت با دوره بازگشت 300 ساله آمد چه اتفاقی می افتد؟

صبوری تاکید کرد: دلیل آبگرفتگی ها این نیست که پروژه غلط است. همه پروژه ها بر اساس استانداردی طراحی  و ساخته می شوند. اگر حجم بارندگی از مقدار استاندارد بیشتر باشد آب به خیابان می رود و زمان برای دفع آن نیاز است. به عنوان مثال در بارندگی های فرانسه هم این مورد رخ داده است. بارندگی ها تا کمر ماشین ها را در آب می برد و بدین معنا نیست که در فرانسه نهر ندارند بلکه مقدار بارندگی از دوره طراحی بیشتر است. باید نگاه کنیم برای چه دوره ای طراحی کردیم و این باران برای چه مقدار حجم آب است؟

 معاون شهردار تهران با اشاره به برخی بارندگی های سیل آسا افزود:  نهرهایی که 10 هزار کیلومتر طول دارد  و 530 کیلومتر کانال روباز و رو بسته است، کشش مشخصی داشته و اگر باران بیشتر باشد در خیابان می زند.

او با اشاره به اینکه در بارش های شدید و آبگرفتگی ها شاید تنها چند نقطه با منشا عمرانی دیده شده، عنوان کرد: سال گذشته در معاونت عمرانی و خدمات شهری نهضتی رخ داد که دوستان مشکل بحرانی 100 نهرها را برطرف کردند.

صبوری اضافه کرد:  مشکل دیگری که در شهر وجود دارد آبگرفتگی ها مربوط به اشکالات فرهنگی در نگهداری شهر است. افراد آشغال ها را در نهر می ریزند و تصور می کنند نهر می رود. نمی گویند این زباله در خیابان شرقی غربی مانند همت گیر می کند. هفته پیش یکی از نهرهای زیر همت را تمییز کردیم هیچ مشکلی نداشتیم اما امروز مقدار زیادی  زباله مجدد پیدا کردیم. این زباله را چه کسی می اندازد؟

او ادامه داد: در جمشیدیه افراد زباله می ریزند از همت سر در می آورد. اینها مسائل فرهنگی است. وقتی از نهر ، زباله در می آوریم چه باید گفت؟ باید رسانه ها در این زمینه کار شود. چند تن چند تن از نهرها  زباله در می آوریم. مقداری از آبگرفتگی این است که  مقطع نهر ما با این که هر روز تمییز می کنیم اما هر روز مردم زباله می ریزند. اینگونه نیست که امروز پاک کنیم فردا مردم زباله نریزند.

صبوری گفت: شهر بزرگ است و ده میلیون نفر زندگی می کنند. درصد کمی کار بی فرهنگی انجام دهند  زباله ها را در آب نهر می ریزند و این زباله با چند زباله دیگر جمع می شود و آب نهری بیرون می زند و سبب آبگرفتگی در یکی از نقاطی می شود که در شهر می بینید.

او در پاسخ به این سوال که بزرگراه های مختلف مانند بزرگراه امام علی زهکشی درستی نداشته است، اظهار کرد:  فکر نمی کنم اینگونه باشد. بررسی می کنیم اما معمولا بزرگراه هایی که طراحی می شود جمع آوری آب های سطحی را در آن می بینند. طی باران اخیر اگر این حجم  آب را را به جای دو ساعت تا ساعت 12 داشتیم با آبگرفتگی مواجه نمی شدیم اما همیشه این نیست که آبگرفتگی مشکل طراحی باشد. بعد از گرفتگی ها بررسی می کنیم تا مشکل کجاست؟ امکان دارد مشکل فنی وجود نداشته باشد.

صبوری با بیان اینکه آب بر اساس مقدار مشخص متر مکعب طراحی می شود اما اگر بارندگی مقداری بیشتر باشد،  این مقدار بیشتر بیرون می آید، افزود:  سال گذشته در 100 نقطه تهران  اشکال طراحی دیده شد که آن ها را پیدا کردیم. هنوز به یقین نرسیدم که در امام علی مشکل طراحی داریم. فکر می کنم این مشکلات با کارهای کوچک قابل حل باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز