یک جامعه‌شناس:

چرا فحاشی در ملاء عام زیاد شده است؟/ ژاژخایی در ایران سابقه طولانی دارد

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ - ۰۵:۳۸:۳۹
کد خبر: ۹۱۶۸۱۵
چرا فحاشی در ملاء عام زیاد شده است؟/ ژاژخایی در ایران سابقه طولانی دارد
یک جامعه‌شناس گفت: اصولا ژاژخایی، بدگویی و حرف‌های نامربوط در تاریخ ما سابقه طولانی دارد. به عنوان مثال از گذشته نیز شاعرانی بودند که کسانی را مورد هجمه قرار می‌دادند و ژاژخایی می‌کردند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امان‌‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس، در رابطه با رواج فحاشی در ملاءعام گفت: اصولا ژاژخایی، بدگویی و حرف‌های نامربوط در تاریخ ما سابقه طولانی دارد. به عنوان مثال از گذشته نیز شاعرانی بودند که کسانی را مورد هجمه قرار می‌دادند و ژاژخایی می‌کردند.

او ادامه داد: عموما فحاشی‌ها به نوع حکومت‌ها باز می‌گردد به‌عنوان نمونه درگذشته که مردم نمی‌توانستند حرف‌شان را بزنند؛ غیبت کردن، فحش دادن و ناسزا گفتن یکی از شیوه‌های برون ریزی عصبانیت‌ها بود.

این جامعه‌شناس عنوان کرد: با فشارهای اقتصادی بر مردم این شیوه رفتاری برخی از افراد در جامعه بیشتر می‌شود. دلیل این اتفاق نیز به عدم پاسخگویی نیازهای افراد از خانواده، جامعه و حاکمیت بر می‌گردد به این ترتیب هنگامی که حرف‌ها به جایی نمی‌رسد، ناسزاگویی بیشتر می‌شود.

قرایی‌مقدم با بیان اینکه همواره فرهنگ ما به رعایت مبادی آ‌داب و کلام تاکید داشته است، گفت: یک جامعه سالم، جامعه‌ای است که مردم با احترام با یکدیگر سخن بگویند. اما همانطور که پیش از این گفته شد در گذشته نیز فرهنگ فحاشی به دلیل نوع حکومت‌ها وجود داشت البته شکل آن متغیر بود؛ گاهی شاهان را فحش می‌دادند و گاهی به افرادی که قدرتی داشتند ناسزا می‌گفتند.

او افزود: باید توجه داشت این آسیب کلام مانند ویروس در تمام جامعه منتقل شده چراکه در  جامعه‌ای که دروغگویی و فحش رایج است هر کسی که در این محیط باشد اینها را می‌شنود و یاد می‌گیرد.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه فحاشی خرده‌فرهنگی است که در جامعه باب شده و دیگران یاد می‌گیرند، خاطرنشان کرد: بنابراین از لحاظ جامعه‌شناسی این ناسزاگویی و تحقیر کردن یک ریشه تاریخی و فرهنگی دارد. بعلاوه مشکلات خانواده‌ها نیز یکی از دلایل رواج بددهنی در داخل خانه بوده که ابتدا به کودک و سپس به جامعه کشیده می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز