این هفته کجا بریم؟

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ - ۰۴:۳۴:۳۷
کد خبر: ۹۱۷۸۸۴
این هفته کجا بریم؟
مرکز تفریحی توچال شامل پیست اسکی، تله کابین، تله سیژ، زیپ لاین، مسیر پیاده روی ویژه و... است که همه روزه طبیعت گردان و تهرانیان بسیاری را به خود جذب می کند و در پایان هفته درآستانه فصل سرد بازدید از این مجموعه را پیشنهاد می دهیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  بلندترین نقطه شهر تهران که به بام تهران شهرت دارد کوهستانی به نام توچال است. کوه توچال در دامنه رشته کوه‌های البرز و با ارتفاعی نزدیک به 4 هزار متر در شمال تهران واقع شده است. توچال به معنی چال آبگیر و دریاچه کوچک است و چون قله توچال در کنار دریاچه ای از یخ طبیعی قرار دارد به این نام خوانده می شود.

دامنه جنوبی توچال در مجاورت شهر تهران و قلّه آن نیز مشرف به این شهر است. این قلّه در جنوب منطقه کوهستانی البرز مرکزی و بر روی خط‌الرأس شرقی - غربی واقع شده است.

مشهورترین و پر رفت وآمدترین پناهگاه ها و جان پناه های توچال به ترتیب از شرق به غرب دارآباد، کلک چال، شروین، شیرپلا، جان پناه قله توچال، امیری، هتل اوسون، ایستگاه پنجم تله کابین، اسپیدکمر و پلنگ چال هستند که همگی آن ها مشرف به تهران هستند.

 آب و هوای بسیار مناسب این منطقه سبب شده روزانه افراد بسیاری برای پیاده روی و ورزش به مجموعه توچال مراجعه کنند، مسیر پیاده‌روی توچال طولی حدود 2 هزار متر داشته، در این مسیر که به عنوان مسیر سلامتی شناخته می‌شود، جاذبه‌های تفریحی متنوع دیگری نیز وجود داشته که عبارتند از مجموعه‌های غذایی، بوستان سلامتی 1 و 2، بام تهران، آبشار و در نهایت ایستگاه یک. 

در مسیر پیاده‌روی چندین پله سنگی وجود دارد که افراد با بالا رفتن از آن ها می‌توانند از غار موجود در کنار آبشار این منطقه بازدید کنند.

همچنین طولانی‌ترین خط تله کابین و سورتمه کشور در این مجموعه قرار دارد. پروژه ساخت تله کابین توچال با همکاری شرکت فرانسوی پوما در سال ۱۳۵۳ هجری شمسی آغاز گردید و در سال ۱۳۵۷ اتمام یافت. این تله کابین شامل 7 ایستگاه است که پیست‌های اسکی بر فراز تله کابین مشخص است. در پایان و ایستگاه هفتم هتل توچال یکی از مرتفع‌ترین هتل‌های جهان با ارتفاعی معادل ۳۵۵۰ متر است.  برای اقامت شبانه در هتل به تایید پزشک مستقر در هتل نیاز است.

تله کابین توچال سه خط اصلی، سه خط تلی‌سیژ و یک خط تله کابین دارد که در مجموع 7500 متر طول دارد و طولانی‌ترین خطِ تله کابینِ پیوسته‌ی جهان است.

در این میان پیست اسکی توچال شهرت بسیاری دارد.  پیست توچال در ابتدا قرار بود که به بزرگترین پیست اسکی جهان مبدل شود ولی این پروژه به دلیل جنگ تحمیلی و مشکلات اقتصادی پس از آن متوقف شد. در حال حاضر فقط دو پیست برای اسکی در این مجموعه فعال است.

پیست اسکی توچال اولین پیست برف گیر در تهران هم است. اگر آب و هوا مطابق معمول باشد، زمان بازگشایی پیست اسکی توچال از اوایل آبان ماه است.

توچال نیز جزو مسیرهای محبوب برای کوهنوردان است.

صعود به توچال از مسیرهای مختلفی امکان‌پذیر است. مهم‌ترین این مسیرها عبارتند از:

دربند، شیرپلا، سیاه سنگ، قلّه توچال (رایج‌ترین مسیر)

بوستان جمشیدیه، پناهگاه کلکچال، دره پیازچال، قله پیازچال، قله توچال

ولنجک، ایستگاه پنجم تله‌کابین، ایستگاه هفتم تله‌کابین، قله توچال

درکه، پناهگاه پلنگ چال، ایستگاه پنجم تله‌کابین، ایستگاه هفتم تله‌کابین، قله توچال

دارآباد، قله دارآباد، قله پیازچال، قله توچال

دربند، دوراهی اوسون، دره اوسون، جان پناه اسپیدکمر، ایستگاه هفتم تله کابین، قله توچال (قدیمی‌ترین مسیر)

همچنین از دامنه شمالی و از شکرآب هم امکان صعود به توچال وجود دارد که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بیشتر روزهای سال روی قله توچال باد شدیدی وجود دارد لذا برای صعودهای زمستانه و بهاره به‌دلیل ناپایداری هوا در قله آب و هوای آن را چک نمایید.

به طور کلی دیدنی ها و تفریحات توچال شامل موارد ذیل است:

بام تهران، تله کابین، سورتمه، پیست اسکی، تله سیژ، بانجی جامپینگ، سقوط آزاد و مجموعه های ورزشی و ... را در خود جای داده است.

پیست اسکی توچال یکی از محبوب ترین پیست اسکی های تهران به حساب می آید. 

 توچال اصلی ترین مقصد کوه نوردی شمال تهران است. 

بام تهران، بهترین مکان تماشای پایتخت از فراز بلندی هاست. 

مسیر تندرستی توچال یکی از بهترین مسیرهای پیاده روی تهران محسوب می شود.

چگونه به مجموعه توچال برویم؟

از انتهای خیابان ولنجک تا آغاز ایستگاه یک تله کابین توچال، مسیر آسفالته‌ای وجود دارد که به بام تهران شهرت پیدا کرده است. ولنجک یکی از محلات شمال شهر تهران بوده که مرتفع‌ترین منطقه مسکونی تهران به شمار می آید. دمای هوا در این منطقه نسبت به مناطق جنوبی ۵ تا ۷ درجه سردتر می باشد. ولنجک از جنوب به بزرگراه چمران مشرف بوده و از شمال نیز به دامنه‌های کوه‌های شمالی شهر به خصوص قله توچال محدود می‌باشد.

تله‌کابین توچال در پایان خیابان ولنجک، مجموعه بام تهران و در ۳ کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیران واقع شده‌است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز