یک روان‌شناس:

گرمخانه‌ها نیازمند رسیدگی های دقیق‌تری است/ اعتیاد و اقتصاد مهمترین دلایل کارتن خوابی

۱۳۹۸/۰۸/۱۰ - ۰۴:۳۴:۳۶
کد خبر: ۹۱۷۹۲۲
فلاطونی گفت: گرمخانه‌ها نیازمند رسیدگی‌های دقیق‌تری است. در این زمینه ابتدا باید شرایط را در گرمخانه‌ها تغییر دهیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مهرداد فلاطونی، روان‌شناس بالینی و پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی در رابطه با موضوع بی‌خانمان‌ها و معضل کارتن‌خوابی گفت: این اتفاق تنها به‌دلیل بی‌مهری خانواده نیست بلکه مواردی چون اعتیاد و شرایط بد اقتصادی هم در بروز این مشکل موثرند.

او ادامه داد: اگر بخواهیم این موضوع را از بعد روان‌شناسی بررسی کنیم به افرادی می‌رسیم که از افسردگی رنج می‌برند. در این راستا یکی از بحث‌هایی که در روان‌شناسی بسیار مهم است بحث محور بودن و طیف بودن تمام اختلالات است.

این روان‌شناس عنوان کرد: طیف به آن معناست که تمام اختلالات شخصیت چه گرایشات چپ و چه راست (منفی یا مثبت) تبعاتی را دارد که این تبعات هم می‌تواند منجر به جامعه ستیزی شود و هم باعث بروز رفتارهای ضداجتماعی در افراد شود.

فلاطونی با اشاره به اینکه چنین اختلالاتی رفتارهای بزهکارانه را به دنبال خواهد داشت، توضیح داد: کارتن خوابی یکی از رفتارهایی است که فرد برای جبران نداشته‌هایش انجام می‌دهد.

این پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی با تاکید بر اینکه این افراد کارها را یا درونی‌سازی می‌کنند یا برونی‌سازی، گفت: فرد اگر رفتارش را برون‌سازی کند؛ پرخاشگری، بزهکاری، ضداجتماعی بودن و غیره را به دنبال دارد و اگر درونی باشد، او خود را مقصر تمام مشکلات خواهد دانست و می‌تواند افسردگی، به هم ریختگی درونی، بیماری‌ها و اختلالات درونی و حتی سایکوتیک را به همراه داشته باشد. این‌ها افرادی هستند که خود را جزئی از زندگی نمی‌دانند و فقط زنده می‌مانند تا بمیرند.

او افزود: اینجاست که این سوال پیش می‌آید که چنین فردی چرا باید به اعتیاد رو آورد، باید گفت این افراد اعتیاد را راهی برای تمام شدن زندگی انتخاب می‌کنند.

این روان‌شناس با بیان اینکه مهمترین نیاز انسانی دیده شدن و مهربانی است، گفت: متاسفانه افراد بی‌خانمان از این نیاز بی‌بهره هستند. این درحالی است که گاهی این افراد کسی را هم ندارند که به او مهر ورزد.

636679357819979346

این روان‌شناس توضیح داد: متاسفانه اکثر این افراد در زمستان همواره به دنبال کارتن می‌گردند تا بتوانند به عنوان پوششی برای جلوگیری از نفوذ سرما بر تن خود بکشند.

او با بیان اینکه برخورد متصدیان گرمخانه‌ها با این افراد بسیار مهم است، گفت: بر اساس آمارها رنجشی که این افراد در گرمخانه ها با آن رو به رو می شوند موجب شده تا از رفتن به گرمخانه‌ها خودداری کنند.

فلاطونی با تاکید بر اینکه موضوع گرمخانه‌ها نیازمند رسیدگی‌های دقیق‌تری است، توضیح داد: در این زمینه ابتدا باید شرایط را در گرمخانه‌ها تغییر دهیم. همچنین از نظر نظافت نیز این مکان‌ها باید وضعیت بهتری پیدا کنند و از نظر توجه نیز باید افرادی متصدی امور شوند که آموزش دیده بوده و بدانند که این بی‌خانمان‌ها افراد مضری برای جامعه نیستند؛ آن‌ها هم مانند دیگران انسانند و درک این موضوع بسیار مهم خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه وجود روان‌شناس و مشاور می‌تواند کمک کننده باشد، افزود: از طرفی نباید این افراد را تنها برای یکی، دو شب پناه داد؛ این افراد باید گرمخانه‌ها را خانه خود بدانند. البته می‌دانیم شرایط و زیرساخت‌ها به‌قدر کافی مطلوب نیست اما زیرساخت‌ها در تمام دنیا درحال اجراست و این مشکلات باید روزی درست شود.

این پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی در پایان با بیان اینکه روان‌شناسان و جامعه‌شناسان باید دست به دست هم دهند و فضایی را برای مردم بسازند که افراد بدانند تمام بی‌خانمان‌ها لزوما بزهکار نیستند، گفت: حتی در بین این افراد انسان‌های بی‌گناهی دیده می‌شوند که در بین آشغال‌ها به‌دنبال غذا هستند ولی متاسفانه چون این دسته با دسته معتادین تداعی می‌شوند گاهی تفکیک این دو قشر سخت می‌شود.

نظر شما