پشت پرده کاهش ناگهانی عرضه خودروهای مونتاژی در بازار چه بود؟

۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۱۶:۱۴:۳۰
کد خبر: ۹۱۷۹۴۹
پشت پرده کاهش ناگهانی عرضه خودروهای مونتاژی در بازار چه بود؟
فربد زاوه با اشاره به کاهش 35 درصدی تولید خودرو در سال گذشته گفت: با توجه به مشکلات صنعتی که در کشور وجود دارد، موضوع کاهش تولید خودرو طبیعی به نظر می رسد. پیش از تحریم ها طی روال نادرستی که وجود داشت، محصولاتی به اسم تولید داخل روانه بازار می شد و تنها تغییرات محدودی روی آن در شرکت های داخلی صورت می گرفت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو گفت:با تغییر سیاست های ارزی کشور مشکلات زیادی در تامین خدمات به وجود آمد و تولید با اختلال روبه رو شد. از سوی دیگر قیمت گذاری دستوری باعث کاهش نقدینگی خودروسازان شد و خودروسازان برای اینکه کمتر متحمل زیان شوند تولید خود را کاهش دادند. در حال حاضر تمام مشکلات کشور ریشه در سیاست گذاری و برنامه ریزی داخلی دارد و تحریم ها بهانه ای برای پوشاندن سوءمدیریت ها شده است.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه بیان داشت: بعد از امضای شروع تحریم ها توسط آمریکا شاهد تغییرات چشمگیر در اقتصاد کشور بودیم و این در حالی بود که اجرایی شدن تحریم ها 3 ماه زمان می برد و این به خوبی نشان می دهد مشکلات داخلی باعث این اختلالات اقتصادی شده است.

زاوه در ادامه درباره تاثیر قیمت گذاری دستوری در ایجاد تورم گفت: با قیمت گذاری دستوری، خودروسازان برای جبران زیان فعلی و بدهی خود به بانک ها اقدام به پیش فروش کردند. این اقدام در نهایت باعث ایجاد تورم و تشدید مشکلات اقتصادی کشور شد و شرایط به نحوی پیش رفت که کاهش فروش باعث کاهش زیان خودروسازان می شد.

نظر شما