سخنگوی وزارت امورخارجه در چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران مطرح کرد:

۱۴۱ قرارداد خواهرخواندگی تهران با شهرهای جهان/ امروزه افکار عمومی در دیپلماسی اهمیت پیدا کرده است / ایران اهتمام جدی به انواع دیپلماسی نوپدید دارد

۱۳۹۸/۰۸/۱۱ - ۱۴:۵۷:۴۷
کد خبر: ۹۱۸۹۸۵
۱۴۱ قرارداد خواهرخواندگی تهران با شهرهای جهان/ امروزه افکار عمومی در دیپلماسی اهمیت پیدا کرده است / ایران اهتمام جدی به انواع دیپلماسی نوپدید دارد
عباس موسوی با اشاره به تغییر رویکرد جهانی در امر دیپلماسی از ۱۴۱ قرارداد خواهر خواندگی ایران با شهرهای مختلف جهان خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه، در چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران که عصر امروز در سالن همایش برج میلاد برگزار شد، گفت : با گسترش دیپلماسی، دیگر محدود به مقوله جنگ و صلح نیستیم بلکه موضوعاتی چون توسعه انسانی و تعاملات انسانی، فقرزدایی و مقابله با چالش‌های جهانی مانند تروریسم و محیط زیست ذیل چتر دیپلماسی قرار دارند.

او اضافه کرد : اگر در گذشته نه چندان دور، دیپلماسی در انحصار دولت ها بود امروزه کنشگران وارد عرصه دیپلماسی شدند. دیپلماسی های نوین پدیده مدرن در بستر جامعه جهانی بوده که مکمل دیپلماسی سنتی است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: دیپلماسی سنتی به تنهایی قادر به مقابله با چالش ها نیست از سوی دیگر با تعداد زیادی از کنشگران سیاسی مواجه هستیم بدین ترتیب در سطح داخلی و سطح جهانی  افکار عمومی مردم اهمیت زیادی دارد.

 موسوی با اشاره به اینکه افکار عمومی در گذشته هیچ تاثیری در سیاست دولت ها نداشته است، افزود:  امروزه افکار عمومی و مردم نقش تعیین‌کننده در عرصه سیاست و اجتماع دارند. در بستر دیپلماسی مردم با مردم تعاملات زیادی  دارند که از آن میان می توان به  همکاری‌های رسانه‌ای و دانشگاه‌ها اشاره کرد که از شناخته شده ترین آنها مقوله خواهرخواندگی است که حدود یک قرن قدمت دارد.

او تاکید کرد : امروز بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ قرارداد خواهر خواندگی میان شهرهای مختلف جهان منعقد شده است که ۱۴۱ قرارداد خواهر خواندگی میان تهران با سایر شهرهای دنیا منعقد شده است. به جز دو قرارداد بقیه مربوط به چهل سال اخیر بوده است.

موسوی ادامه داد: دیپلماسی شهری می‌تواند ساز و کار مناسب برای پیام عدالت طلبی، آزادگی ملت بزرگ ایران به جهانیان باشد.  انجام پروژه ها در قالب قراردادهای خواهرخواندگی و اقسام دیگر دیپلماسی همانند ابتکار خشت طلایی تهران و دیگر همکاری های مردمی در حوزه‌های مختلف می‌تواند در تقویت و تحکیم صلح و دوستی و مصالح مشترک بشری نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اهتمام زیادی به انواع دیپلماسی های نوپدید دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: وزارت امورخارجه می‌تواند نقش محوری در یکپارچه‌سازی میان بخش های مختلف با موضوع دیپلماسی عمومی با دیپلماسی شهری داشته باشد که  با هم افزایی بتواند از این ظرفیت به نحو مطلوب‌تری در راستای تحقق مصالح مردم بهره برداری کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز