رئیس انجمن علمی مامایی ایران:

زایمان‌های رُند و خطر افزایش ابتلا به اتیسم در نوزادان/ زایمان زودهنگام، زندگی داخل رحمی را از بچه می‌گیرد

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۲۳:۱۴:۲۴
کد خبر: ۹۱۹۳۰۰
زایمان‌های رُند و خطر افزایش ابتلا به اتیسم در نوزادان/ زایمان زودهنگام، زندگی داخل رحمی را از بچه می‌گیرد
رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: چاقی، کم خونی، اوتیسم، بیش فعالی و حتی اسکیزوفرنی نیز از مواردی است که در نوزادان زایمان زودرس دیده شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ انتخاب تاریخ رند برای انجام عمل سزارین اغلب به این دلیل اتفاق می‌افتد که پدر و مادر به‌خاطر هماهنگی با تاریخ تولد پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، سالگرد عقد و عروسی و... نوزادشان را در تاریخ‌های ویژه‌ای به دنیا می‌آورند و تاریخ سزارین را بر اساس آن انتخاب می‌کنند.

موضوعی که از آن به‌عنوان دستکاری یا جابه‌جایی تاریخ تولد نام برده می‌شود و به گفته مدیران وزارت بهداشت، هر گونه دستکاری در تاریخ تولد نوزادان نه فقط میزان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان را افزایش می‌دهد بلکه منجربه اختلالات تنفسی، نارسایی قلبی، ریوی و آسیب‌های مغزی به نوزاد نیز می‌شود.

بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های تهران 98/8/8 خیلی شلوع بودند، به‌طوری که جا برای سوزن انداختن نبود. دکترها، ماماها و پرستارها از نیمه شب هشتم آبان در بخش زایمان مشغول جراحی‌هایی بودند که مادران آن‌ها اصرار  داشتند فرزندشان در یک تاریخ رند به دنیا بیایند.

آن‌طور که کادر‌های درمانی ادعا می‌کنند، بیمارستان‌های خصوصی در این روز تخت کم آوردند تا جایی که تخت مراقبت‌های ویژه‌شان نیز پر شد، آمبولانس‌هایشان آماده برای اعزام‌های فوری بودند که اگر خدای ناکرده جان مادر یا نوزادی به خطر افتاد سریع به بیمارستان دیگری منتقل کنند. بعلاوه لابی بیمارستان‌ها آنقدر شلوغ بود که نگهبان‌ها از همراهان مادران باردار می‌ خواستند در محوطه بیرونی منتظر بمانند. و تمام این مشکلات زیر سر یک تاریخ بود؛ 98/8/8.

در این رابطه با ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی مامایی ایران و رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

نوزادان زایمان‌های لاکچری نارس هستند

خداکرمی در رابطه با زایمان‌های لاکچری در تاریخ‌های خاص گفت: به‌طور کلی فیزیولوژی بارداری به این صورت است که طول بارداری باید بین 38 تا 42 هفته طول بکشد. این موضوع که نوزاد در 38 هفتگی رسیده است یا 42 هفتگی، به نوع فیزیولوژیکی حاملگی هر فردی باز می‌گردد.

او ادامه داد: همان‌طور که میوه یک درخت روی برخی از شاخه‌ها زودتر یا دیرتر می‌رسد، بچه نیز در شکم هر مادر به همین شکل رشد و نمو پیدا می‌کند. بنابراین اگر کمتر از 38 هفته به دنیا بیاید کاملا نارس بوده و بعد از این تاریخ نیز اگر به صورت انتخابی به دنیا بیاید و علامت رسیدگی نداشته باشد، کودک تکامل کاملی نخواهد داشت.

مهمترین علائم رسیدگی جنین، شروع علائم زایمان است

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین علائم رسیدگی جنین، شروع علائم زایمان است، عنوان کرد: مهمترین علامت زایمان، درد است. در واقع در هنگام زایمان، مادر انقباضات رحمی را احساس می‌کند که دردآور است.

خداکرمی افزود: پروسه تولد هرگاه بین 38 تا 42 هفته اتفاق افتد، حدودا بین 8 الی 20 ساعت طول می‌کشد که متوسط آن 8 تا 12 ساعت است. در این پروسه نیز باز هم تکامل بچه ادامه دارد؛ تکامل  اندام‌هایی چون ریه، تکامل مغز و تکامل دستگاه گوارش.

2571686

زایمان زودهنگام، زندگی داخل رحمی را از بچه می گیرد

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه زایمان‌های انتخابی که علائم زایمان در آن‌ها وجود ندارد، نوعی خشونت علیه کودکان است، توضیح داد: اگر نوزاد 38 یا 40 هفته را به شکل کامل گذرانده باشد اما علائم زایمان در مادر وجود نداشته باشد و به خواست خود او مبادرت به زایمان شود، بخشی از زندگی داخل رحمی را از بچه گرفته و از تکاملش محروم شده است.

او مشکلات زایمان‌های لاکچری را به دو قسمت کلی تقسیم کرد، بیماری‌های مختص به مادر و بیماری‌های مختص به نوزاد.

 زجر تنفسی در نوزادان محصول زایمان‌های لاکچری

رئیس انجمن علمی مامایی ایران به مشکلات و بیماری‌هایی نوزادان زایمان‌های اجباری اشاره کرد و گفت: برای چنین نوزادانی یکسری از مشکلات کوتاه مدت مثل مشکلات تنفسی وجود دارد که در این حالت بچه دچار زجر تنفسی می‌شود. در این بیماری در هنگام تولد مایعی که داخل ریه های او بوده باید در تاریخ زایمان اصلی از ریه‌های او خارج می شده اما به دلیل زایمان زودهنگام خارج نشده و در نهایت دچار بیماری تنفسی شده است و در بسیاری از اوقات کودک در ان آی سی یو بستری می‌شود.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران تعداد نوزادان بستریِ متولد شده از زایمان سزارین در بخش ان‌آی‌سی‌یو را چندین برابر نوزادان متولد شده از زایمان طبیعی عنوان کرد.

اوتیسم یکی از عوارض خطرناک زایمان‌های رُند

او ادامه داد: دومین بیماری که نوزادان زودرس با آن مواجه هستند، زردی یا یرقان است چراکه در زایمان طبیعی سیستم گردش خون در نوزاد زایمان زودرس به تکامل نرسیده و احتمال زردی در این نوزادان بیشتر است .

خداکرمی با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما عوارض دراز مدت در چنین زایمان‌هایی است، گفت: این نکته مهجور مانده و خانواده درک نمی‌کند و مردم نیز متوجه آن نیستند. این درحالی است که کودکانی که در زایمان زودهنگام به دنیا می‌آیند 20 درصد بیشتر از سایرین، مستعد بیماری‌های دیابت هستند. همچنین 50 درصد بیش‌تر از سایرین به آسم و آلرژی مبتلا می‌شوند. بعلاوه چاقی، کم خونی، اوتیسم، بیش فعالی و حتی اسکیزوفرنی نیز از مواردی است که در نوزادان زایمان زودرس دیده شده است.

تولد انتخابی حمایتی در راستای تحویل نوزادان بیمار

رئیس انجمن علمی مامایی ایران تاکید کرد: درواقع ما با تولد انتخابی در‌صدد هستیم تا بچه‌هایی بیمار تحویل جامعه دهیم و سکوت کسانی که در حوزه سلامت فعالند نیز مهر تائیدی بر موافقت در تولید بیماری است.

او با بیان اینکه زایمان‌ها و تولدهای زودهنگام، مصداق ناآگاهی، عدم شناخت و جهل مادر  و افرادی است که به چنین تولدهایی تن می‌دهند، عنوان کرد: خوشبختانه امروز مادران تحصیلکرده ما بیش از سایرین از این آسیب مصون هستند. بر اساس آمارها تعداد افرادی که به زایمان زودهنگام تن می‌دهند در مقایسه با مادرانی که زایمان طبیعی را انتخاب می‌کنند بسیار اندک بوده و همین موضوع نشان دهنده افزایش سطح سواد و آگاهی است.

مادران تحصیلکرده نوزادان سالم‌تری به دنیا می‌آورند

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در پایان با تاکید بر اینکه عموما زایمان‌های زودهنگام از روی ناآگاهی اتفاق می‌افتد، گفت: همچنین تجربه نشان داده است مادرانی که در کلاس‌های بارداری و کلاس‌های پیش از زایمان شرکت می‌کنند یا مراقبت‌های دوران بارداری را تحت نظر ماما انجام می‌دهد، کمتر از سایرین چنین زایمان‌هایی دارند و کمتر زیر بار سزارین‌های انتخابی می‌روند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز