یک کارشناس حوزه شهرسازی:

نهرهای سرپوشیده و ریختن زباله، متهمان اصلی آبگرفتگی معابر/ شبکه‌های جمع‌آوری آب در غرب تهران کامل نیست

۱۳۹۸/۰۸/۱۵ - ۰۶:۱۲:۲۷
کد خبر: ۹۱۹۷۹۹
نهرهای سرپوشیده و ریختن زباله، متهمان اصلی آبگرفتگی معابر/ شبکه‌های جمع‌آوری آب در غرب تهران کامل نیست
علیرضا یعقوبی با بیان اینکه زیر ساخت‌های اصلی، متهمان آبگرفتگی‌های تهران نیستند از وجود نهرهای سرپوشیده و ریختن زباله در معابر انتقاد کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ علیرضا یعقوبی، کارشناس حوزه شهرسازی، با بیان اینکه  تهران دو شبکه آب اصلی و فرعی برای جمع‌آوری آب دارد، گفت: شبکه آب‌های فرعی یعنی نهرها در اختیار مناطق و شبکه اصلی در اختیار شهرداری مرکز و معاونت فنی و عمرانی است.

یعقوبی خاطرنشان کرد: شبکه‌های آب در پایتخت به خاطر توسعه‌ای که داشته است یعنی توسعه در مناطق 22 و 21 و غرب هنوز کامل نشده اما در قسمت‌های مرکزی، شرق و جنوب این شبکه کامل است و تنها به نگهداری نیاز دارد.

این کارشناس حوزه شهرسازی با اشاره به برخی مشکلات آبگرفتگی معابر در بارش‌های اخیر، تصریح کرد:  برخی از آب گرفتگی ها به خاطر نهرهای سر پوشیده شده است همچنین زباله ها در نهرها ریخته می شود و مردم رعایت نمی کنند و این نهرها هم به موقع پاکسازی نمی شوند.

او با بیان اینکه سیستم شهرداری پیمانکاری است، افزود: به دلیل سیستم پیمانکاری، شاید به خوبی نظارت صورت نمی‌گیرد و انهار به موقع و در زمان مناسب پاکسازی نمی‌شود به همین دلیل هنگامی که بارندگی رخ می دهد، غافلگیر می‌شوند.

یعقوبی گفت: شبکه اصلی دچار مشکلاتی است. پروژه‌ها تقدم و تاخر دارد. کانالی اجرا شده و پس از آن بزرگراهی از روی آن رد شده است. وقتی بزرگراه رد می‌شود مقطع کانال را باریک می‌کند چراکه پل زده‌اند. پل قطعه‌ای از مقطع کانال را کوچک می‌کند و در آنجا گلوگاه می‌شود. وقتی دبی آب زیاد می شود و باران در زمان کوتاهی بارش دارد مقطع باریک شده و مانند قیف عمل می کند که پس زدگی دارد و ممکن است آب در بزرگراه جاری شود ولی اصل آن بحث نظافت و پاکسازی انهار است.

او در پاسخ به این سوال که چه میزان زیر ساخت‌ها و مهندسی ساخت بزرگراه‌ها سبب آبگرفتگی معابر شده، گفت: این نکته از نظر تخصصی درست نیست. هنگامی که بزرگراه ساخته می‌شود، محاسباتش انجام می‌شود و مهندسان همه این‌ها را می‌بینند.

این کارشناس حوزه شهرسازی تصریح کرد: وقتی بزرگراه ساخته می‌شود ، انهار را هم می‌سازند ولی انهار باید در کانال اصلی برود و جمع‌آوری کند و سپس به رودخانه بریزد. ممکن است آن کانال اصلی اجرا نشده باشد. البته این مشکل بیشتر در غرب تهران وجود دارد که هنوز شبکه اصلی کامل اجرا نشده است.

به گفته او امکان ندارد مهندسان شهرسازی بحث جمع‌آوری آب‌های سطحی را در ساخت بزرگراه‌ها نبینند و آبگرفتگی های اخیر ناشی از زیر ساخت‌ها نیست.

نظر شما