رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛

آموزش وپرورش ایران جز کشورهای دارای نقشه راه مبنایی و نظری مدون است

۱۳۹۸/۰۸/۲۲ - ۱۲:۱۵:۰۹
کد خبر: ۹۲۳۹۵۵
آموزش وپرورش ایران جز کشورهای دارای نقشه راه مبنایی و نظری مدون است
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران را جز کشورهای دارای نقشه راه مبنایی و نظری مدون دانست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حجت الاسلام علی ذوعلم، در نشست سالانه رابطین پژوهش و رابطین گروه بررسی محتوای آموزشی و پرورشی که در مرکزآموزشی رفاهی فرهنگیان شماره 3 شهر اصفهان برگزار شد، باگرامیداشت ایام میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق(ع) اظهارکرد: امروزه علیرغم برخورداری از مبانی نظری تحول و برنامه درسی ملی و پیشتازی در میان بسیاری از کشورهای منطقه و جهان، همچنان به تلاش و پیشرفت بیشتر برای ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش و رساندن آن به طراز هویت، فرهنگ و پیشینه خود نیاز داریم.

وی افزود: آموزش و پرورش کشور ما در سطح جهان نیز توانسته است جزء کشورهایی باشد که دارای نقشه راه مبنایی و نظری مدون است.

حجت الاسلام ذوعلم با اشاره به سه مولفه اساسی در آموزش و پرورش یعنی معلم، مدرسه و برنامه‌ریزی درسی تصریح کرد: اگر معلم به عنوان رکن اصلی در فرآیند تعلیم و تربیت به نگرشی عمیق، انگیزه‌ای معنوی و تربیتی و دانش و مهارتی راهگشا مجهز باشد، بخش مهمی از فرآیند تعلیم و تربیت سامان می‌یابد لذا امروزه بخش اعظمی از دستاوردهای آموزش و پرورش به واسطه تلاش معلمان حاصل گردیده و باید قدردان این تلاش و همت همکاران باشیم.

وی از مدرسه به عنوان یک مولفه اساسی دیگری یاد و خاطرنشان کرد: مدرسه به عنوان یک سازمان دارای روح و یک نهاد فرهنگی و تربیتی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است؛ چنانکه عملکرد مدرسه و کادر مدیریتی آن به عنوان بستر تحقق حیات طیبه، بر عملکرد معلمان و آموزگاران نقش بسزایی دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: اجرای برنامه ویژه مدرسه(طرح بوم) این امکان را فراهم می‌کند تا توانمندی، ظرفیت و صلاحیت مدرسه به رسمیت شناخته شود.

وی برنامه درسی و بسته‌های یادگیری را سومین مولفه برشمرد و اظهارکرد: مسولیت این مولفه بر عهده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار دارد و بر همین اساس تلاش ما بر ایجاد توازن میان حوزه‌های تربیتی است.

ذوعلم با اشاره به اهمیت تبادل تجربیات بین همکاران گفت: ضروری است شرایطی فراهم شود تا مدیران مقاطع مختلف تحصیلی با اندیشه ورزی و تعامل، تجربیات مختلف خود را مبادله کنند؛ چرا که اگر بتوانیم یک مدیریت هدایتگر و مشارکت‌گرا ایجاد و از ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم قطعا شاهد پیشرفت‌ها و دستاوردهای بیشتری خواهیم بود.

نظر شما