کشاورزان از سوزاندن مزارع خودداری کنند

۱۳۹۸/۰۸/۲۳ - ۱۰:۳۷:۰۳
کد خبر: ۹۲۴۳۰۲
کشاورزان از سوزاندن مزارع خودداری کنند
اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به تداوم آلودگی هوا در برخی شهرهای استان به دلیل سوزاندن کاه و کلش مزارع هشدار داد و از کشاورزان خواست که از آتش زدن بقایای مزارع خودداری کنند.

در گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در این اطلاعیه خطاب به کشاورزان و مالکان زمین‌های زراعی استان اعلام کرده است: با توجه به پایان فصل برداشت اخیرا مشاهده شده که بسیاری از کشاورزان برای آماده‌سازی مجدد زمین برای کشت، مبادرت به سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی می‌کنند که این کار در چند روز اخیر در سطح استان به شدت گسترش یافته و شرایط جوی، استان دچار آلودگی شدید شده  است.

در این اطلاعیه تصریح شده است: از آنجا که برابر ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، این عمل مصداق تهدید علیه بهداشت عمومی و سلامت شهروندان است و جرم محسوب می‌شود که مشمول مجازات اسلامی تا یک سال حبس است. لذا از همه کشاورزان درخواست می‌شود که از سوزاندن بقایای مزارع (کاه و کلش) جدا خودداری کنند، چرا که این عمل علاوه بر آلودگی شدید هوا موجب آسیب زدن  به زمین زراعی نیز خواهد شد.

اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین از شهروندان درخواست کرده است در صورت مشاهده این  گونه تخلفات مراتب را به نزدیک‌ترین اداره حفاظت محیط زیست در سطح استان اطلاع دهند.

به گفته آذریان مسئول آزمایشگاه هوا حفاظت محیط زیست خوزستان در روز چهارشنبه هوای ۹ شهر خوزستان آلوده بوده که آتش زدن مزارع کشاورزی و نیشکر و وقوع پدیده وارونگی دما عامل آلودگی این شهرها بوده است. هوای ماهشهر با شاخص کیفی ۱۵۳، آبادان ۱۵۶، سوسنگرد ۱۶۱ و اهواز ۱۶۵ در شرایط ناسالم قرار دارند. همچنین اندیمشک ۱۲۲، هندیجان ۱۲۶، خرمشهر ۱۲۸، شوشتر ۱۳۳ و شادگان ۱۳۶ در شرایط ناسالم برای گروه های حساس هستند.

پدیده اینورژن یا وارونگی هوا از اوایل هفته بر شهرهای صنعتی خوزستان به ویژه اهواز حاکم شده و ارتفاع این پدیده روز چهارشنبه در اهواز ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر گزارش شده است. هواشناسی خوزستان از ادامه آلودگی و غبار محلی در شهرهای صنعتی خوزستان تا جمعه آینده خبر داده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز