هفت نکته مهم برای خرید اتومبیل

۱۳۹۸/۰۸/۲۵ - ۰۸:۵۲:۳۴
کد خبر: ۹۲۴۳۸۸
هفت نکته مهم برای خرید اتومبیل
در بازار جهانی خودرو، شاید تنها تعداد معدودی از مدل‌ها باشند به عنوان یک «وسیله نقلیه بد» تلقی شوند. در مقابل، تعداد نسبتاً زیادی از مدل‌های دیگر در کلاس خودرویی موردنظر مشتری وجود دارند که فرآیند خرید را قدری مشکل می‌کنند. حتی اگر مشتری از قبل آشنایی خوبی با دنیای اتومبیل داشته باشد، احتمال یک تصمیم ناآگاهانه و یک معامله بد وجود خواهد داشت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ وجود منابع متنابه برای دریافت اطلاعات باعث شده که بسیاری از قواعد بازی در این زمینه دچار تغییر شوند. بر این اساس، دست‌اندرکاران مجله Car and Driver پس از ماه‌ها تحقیق بر روی چشم‌انداز بازار اتومبیل و جمع‌آوری بهترین توصیه‌ها در زمینه خرید خودرو، مطالبی مفید آماده کرده‌اند که در ادامه مرور می‌شود. با جایگزین شدن روش‌های جدید خرید، همراه با صرفه‌جویی در زمان و هزینه، می‌توان به لذت بیشتر در خودروهای جدید نیز رسید.

خط شروع: تحقیقات

روش قدیمی

گذراندن یک روز تعطیل در نمایندگی برای تصمیم‌گیری

روش جدید

ماندن در خانه، انجام تحقیقات به صورت آنلاین و مراجعه به نمایندگی‌ها فقط برای تست رانندگی

پیشنهاد

روش‌های زیادی برای تحقیق در مورد وسایل نقلیه جدید به صورت آنلاین وجود دارند؛ از وب‌سایت‌های مجلات گرفته تا سایت‌های اختصاصی خودروسازان. حجم اطلاعات در این زمینه به‌شدت زیاد است. سعی کنید که اطلاعات کسب کنید، یادداشت بردارید و اگر خواستید، یک لیست مشخصات تهیه کنید. در هر حال، مهم این است که این کار را قبل از رفتن به نمایشگاه انجام دهید. وقتی به نمایندگی می‌رسید، سعی کنید از فرصت تست رانندگی استفاده کنید. تنها یک گردش در خیابان اطراف و سپس بازگشت به محل اولیه، نمی‌تواند برای تصمیم‌گیری کافی باشد. از اینکه به کیلومتراژ خودرو اضافه کنید، با سرعت بالا در جاده حرکت کنید و یا با آن در مسیر‌های معمولی‌ رانندگی کنید، هراس نداشته باشید. اگر فروشنده، خودش از شما تقاضا کرد که در طول تست به همراهتان بیاید، حتماً مؤدبانه از وی تقاضا کنید که ساکت باشد و حواس شما را پرت نکند. به جزئیات توجه داشته باشید. شما در آینده می‌خواهید هزاران کیلومتر با خودروی جدیدتان رانندگی کنید، بنابراین چند کیلومتر اولیه بسیار مهم خواهند بود.

buy a car online

بودجه

روش قدیمی

افزایش بودجه خرید برای داشتن یک اتومبیل بهتر با استفاده از طرح‌های لیزینگ

روش جدید

درنظر گرفتن یک اتومبیل کارکرده مناسب، مخصوصاً نمونه‌های که تحت برنامه کنترل کارخانه‌ای CPO قرار داشته‌اند.

پیشنهاد

یک طرح لیزینگ می‌تواند یک مدل خودروی بهتر از تصورات شما را در اختیارتان قرار دهد، ولی باید توجه داشته باشد که در ازای این موضوع باید هزینه‌ای نیز بپردازید. در لیزینگ یا واسپاری، شما در واقع فقط خودرو را نمی‌خرید؛ بلکه اختلاف بین قیمت فروش کنونی خودرو و قیمت پیش‌بینی شده آن در آینده به اضافه سود و هزینه‌های جانبی دیگر را نیز می‌پردازید. گزینه هوشمندانه‌تر برای این منظور، خرید یک خودروی کارکرده نسبتاً جدید است که قبلاً به میزان مناسبی از قیمت خریدش کم شده باشد.

New-Rules-of-Car-Buying-02-Budget-2

شاید یکی از بهترین گزینه‌ها، یک خودروی ۳ ساله باشد که به‌تازگی از طرح لیزینگ خارج شده باشد. در این حالت شما می‌توانید خودرویی را در اختیار داشته باشید که هنوز چهره‌ای شبیه به مدل‌های جدید را دارد و در عین حال، قیمت آن تقریباً به نصف کاهش یافته است. همچنین مدل‌های دارای طرح CPO با گارانتی اضافه و قراردادهای سرویس، می‌توانند آرامش خاطر بیشتری برای شما به همراه داشته باشند.

نکته‌های مفید

  • از دوستان و نزدیکان خود در مورد نمایندگی‌های خوب و فروشندگان معتبر پیشنهاد بخواهید.
  • یک اختلاف قیمتی کوچک نباید شما را به خرید خودرویی سوق دهد که شما واقعاً دوست ندارید آن را داشته باشید.

dealership

هنگام انتخاب: بررسی

روش قدیمی

احتیاط کردن و خرید فقط از خودروسازانی که به «کیفیت» شهرت دارند.

روش جدید

درنظر گرفتن شرایط مطالعات مربوط به کیفیت خودروهای جدید. شاید پرداخت هزینه اضافه برای برندی که دارای بالاترین امتیاز کیفیت است، چندان منطقی نباشد.

پیشنهاد

جوایز کیفیت جی‌. دی. پاور و مطالعات انجام شده به این منظور، معمولاً از طرف خودروسازان به عنوان یک ابزار تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. امّا چیزی که این خودروسازان مغرور به آن اشاره نمی‌کنند، این موضوع است که کیفیت در تمام جاهای این صنعت بالا است. البته مطمئناً برندهای خوب و بد در صنعت اتومبیل وجود دارند. ولی درنظر بگیرید که در سال ۲۰۱۵، بدترین عملکرد برند از نظر کیفیت اولیه در مطالعه جی‌. دی. پاور، خودروساز ایتالیایی فیات بوده که در هر ۱۰۰ وسیله نقلیه، دو برابر بهترین برند، یعنی پورشه، مشکلات داشته است. این در حالی است که بین جایگاه ششم تا پانزدهم تنها ۱۲ مشکل فاصله بوده است و همین برندها، هنوز هم در سطحی کیفی بالاتری نسبت به متوسط صنعت (۱۱۲ مشکل در هر ۱۰۰ وسیله نقلیه) قرار داشته‌اند. بنابراین، نتایج تحقیقاتی مانند مطالعات جی. دی. پاور را نمی‌توان به عنوان یک قاعده کلی درنظر گرفت؛ چرا که آنها حتی نارضایتی مالکان از تجهیزات را هم به عنوان مشکل کیفی گزارش می‌کنند. ضمن اینکه هیچ‌گونه تضمینی برای به مشکل برنخوردن در یک خودروی جدید ارائه نمی‌شود. بنابراین، امتیازات مربوط به کیفیت را در تصمیم‌گیری خود لحاظ کنید، ولی صرفاً به خاطر اینکه جایگاه برند موردنظرتان در رده‌بندی جی. دی. پاور پایین‌تر است، از خریدن خودرویی که به آن علاقه دارید، منصرف نشوید.

New-Rules-of-Car-Buying-03-Peruse-2

روش قدیمی

گشتن به دنبال آخرین مدل برای یک معامله چشمگیر

روش جدید

انتظار برای یک مدل تجدیدنظر شده. سرعت پیشرفت تکنولوژی‌ها باعث می‌شود که احتمالاً امکانات و مصرف سوخت بهتری در اختیار قرار گیرد.

پیشنهاد

اینجاست که تحقیقات شما نتیجه خود را نشان خواهند داد و هر گونه معامله‌ای برای یک مدل از سال گذشته، باید نسبت به فاکتورهای مختلف سنجیده شود. اولین موضوع، مقایسه میزان تخفیف با میزان کاهش ارزشی است که خودروی موردنظر شما با آن مواجه شده است. وقتی موقع خرید و فروش چنین خودرویی می‌رسد، این مدل در واقع، هنوز یک خودروی یک ساله است و بنابراین ارزش کمتری نسبت به یک مدل جدید خواهد داشت. در صورتی که خودروساز تجهیزات جدیدی را به نسخه سال قبل اضافه کرده باشد، کاهش قیمت مدل قبلی تشدید خواهد شد. بر این اساس، دانستن زمان تجدیدنظر کلی خودروساز برای یک مدل، اهمیت زیادی دارد. بسیاری از مدل‌ها در صنعت خودرو دارای یک چرخه عمر ۴ تا ۶ ساله هستند و پس از آن، در مهندسی و طراحی آنها تغییرات قابل‌توجهی صورت می‌گیرد. البته گاهی اوقات امکان اضافه‌شدن آپدیت‌ها در یک تجدینظر میان‌دوره‌ای نیز وجود دارد. چنین برنامه‌ای از قبل، در اخبار مربوط به دنیای اتومبیل منشر می‌شوند و آگاهی از آنها می‌تواند شما را در تصمیم‌گیری برای خرید خودرو در زمان مناسب کمک کند.

car-buying

روش قدیمی

خرید یک خودروی جدید پس از فرسوده شدن خودروی قدیمی

روش جدید

«شروع خرید» قبل از نیاز به یک خودروی جدید؛ به منظور یک تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها

پیشنهاد

برای بسیاری از افراد، خرید یک اتومبیل، بزرگترین خرید زندگی‌شان پس از «خانه» است و بر این اساس، در فرآیند خرید آن می‌بایست دقت زیادی اعمال شود. سعی کنید که هیچگاه برای انجام یک معامله احساس فشار نکنید؛ چرا که ممکن است که فرصت‌های زیادی در آخر ماه یا انتهای یک فصل در اختیار شما قرار گیرد. در این مواقع است که فروشندگان از تحویل خودروها و دریافت پاداش از طرف خودروسازان نسبت به آمار فروش یا جلوگیری از پرداخت هزینه‌های انبارداری ناامید شده‌اند. اگر واقعاً نیاز فوری به جایگزینی یک خودروی فرسوده پیدا کرده‌اید، می‌توانید یک مدل دیگر را برای یک هفته کرایه کنید تا زمان بیشتری برای تحقیق و خرید داشته باشید. اگر بتوانید یک خودروی مناسب را با قیمت مناسب تهیه کنید، این هزینه کرایه ارزشش را خواهد داشت. امّا خرید یک وسیله نقلیه نامناسب و سپس تصمیم به جایگزین‌کردن آن در آینده، هزینه‌های زیادی را در زمینه افت قیمت و مالیات برای شما به دنبال دارد. تنها گزینه‌ای که در این میان باقی می‌ماند، سال‌ها «سوختن و ساختن» با اتومبیلی است که هرگز آن را دوست نداشته‌اید.

نکته‌های مفید

  • برای تحقیق در بازار خودرو، به میزان کافی زمان صرف کنید؛ مخصوصاٌ اگر مدت زیادی است که از خرید شما می‌گذرد.
  • نباید به پیش‌زمینه‌های ذهنی قدیمی اتکا کنید. صنعت اتومبیل تغییرات زیادی را تجربه کرده و این روند حتی در ۵ سال گذشته نیز مشهود است.

car buying

مذاکره

روش قدیمی

تهدید به بیرون رفتن از نمایشگاه به دلیل عدم‌رضایت از شرایط

روش جدید

بیرون انداخته شدن به دلیل خواسته‌های غیر منطقی

پیشنهاد

در حالی که همیشه باید برای ترک کردن نمایندگی به دلیل نامناسب‌بودن معامله آماده باشید، ولی باید به خاطر داشت که خوش‌اخلاق بودن یک قانون شماره یک برای هر نوع مذاکره خرید اتومبیل است. یک فروشگاه حتماً می‌بایست از انجام یک معامله، سودی دریافت کند، وگرنه این کار را انجام نخواهد داد. توجه داشته باشید که با توجه به شفافیت قیمتی که در بازار اتومبیل وجود دارد، سهم سود و درآمد نمایندگی‌ها از فروش خودرو بسیار کمتر از قبل شده است. وقتی که شما با یک قیمت فاکتور فروش به سراغ فروشنده می‌آیید و برچسب قیمت موجود در نمایندگی را رد می‌کنید، وی مجبور است که درآمد خود را از جنبه‌های دیگر فروش دریافت کند.

New-Rules-of-Car-Buying-04-Negotiate-2

روش قدیمی

ساعت‌ها تلاش طاقت‌فرسا برای گرفتن آخرین تخفیف و آپشن‌های رایگان

روش جدید

گفتگوی مستقیم با فروشنده در مورد نوع خودروی موردنظر و هزینه‌ای که می‌خواهید برای برای آن صرف کنید.

پیشنهاد

قبل از اینکه برای خرید یک خودرو اقدام کنید، حتماً در مورد آپشن‌ها و تجهیزاتی که با آن ارائه می‌شود، و همین‌طور قیمت آن در نمایندگی‌های دیگر اطلاع حاصل کنید. اگر بدانید که چه چیزی می‌خواهید و چقدر برای شما هزینه خواهد داشت، از طرف یک فروشنده برای خرید خودرویی با پکیج‌های آپشن غیرضروری تحت‌فشار قرار نمی‌گیرید. وقتی زمان تحویل خودروی جدیدتان می‌رسد، سعی کنید که تمام کاغذ‌ها و مدارک آن را تهیه کرده باشید.

New-Rules-of-Car-Buying-04-Negotiate-3

قیمت نهایی

روش قدیمی

معامله را برای خودرو تمام کنید، سپس با فروشنده بر روی قیمت نهایی بحث کنید.

روش جدید

ابتدا برای قیمت نهایی پیشنهاد بدهید و یا بهتر از آن، خودتان را در جایگاه فروشنده قرار بدهید.

پیشنهاد

یک فروشنده خوب همیشه در همان دقایق اولی که شما نسبت به یک خودروی جدید علاقه نشان می‌دهید، از شما درباره قیمت نهایی سؤال می‌کند. این موضوع نه فقط به خاطر درج این قیمت در فاکتور، بلکه به دلیل این است که نمایندگی‌ها می‌خواهند خودروهای خود را به‌خوبی به فروش برسانند. قیمت‌های نهایی باعث به جریان افتادن سودآوری بخش خودروهای کار کرده نمایندگی می‌شود. پنهان کردن مبلغ نهایی که می‌توانید برای خودرو بپردازید می‌تواند جریان معامله را به هم بزند و فریبکاری معمولاً بهترین روش برای دریافت یک پیشنهاد منطقی نیست.

نکته‌های مفید

  • درباره قیمت خودرو گفتگو کنید و نه چگونگی پرداخت.
  • بیش از اندازه هزینه نکنید. هنگامی که می‌خواهید از خودرویتان برآورد قیمت داشته باشید، حتماً چیزهایی مانند اقصاط، بیمه، سوخت و حتی تعمیرات را درنظر بگیرید.

car dealership

پیدا کردن یک منبع سرمایه

روش قدیمی

پول نقد، همه چیز است. برای رسیدن به یک معامل بهتر، پیشنهاد خرید نقدی کنید.

روش جدید

تنظیم برنامه سرمایه‌گذاری درون نمایندگی

پیشنهاد

یک نمایندگی با وجود اضافه کردن مبلغی به بهره، می‌تواند شرایط سرمایه‌گذاری بهتری را نسبت به یک بانک فراهم کند. اگر فروشنده بتواند در پایان معامله به سود دست پیدا کند، امکان مذاکره بر سر یک قیمت پایین‌تر برای شما ایجاد می‌شود. با این وجود، دانستن میزان بهره وام بانکی قبل از رفتن به نمایشگاه اتومبیل، ضرری برای شما نخواهد داشت.

car-sale

روش قدیمی

رد کردن هرگونه پیشنهادی که شخص مسئول سرمایه‌گذاری و بیمه به شما می‌کند، حتی یک لیوان آب.

روش جدید

شنیدن حرف‌های فروشنده بیمه. برخی گزینه‌های پوشش گارانتی، ارزش توجه کردن را دارند.

پیشنهاد

قبل از اینکه از پوشش بیمه مربوط به تایرها، چرخ‌ها و سوئیچ‌ها گذر کنید، این موضوع را درنظر بگیرید که جایگزینی سوئیچ‌ها می‌تواند برای شما صدها دلار هزینه داشته باشد. اگر احتمال گم‌کردن آنها برای شما زیاد است، سعی کنید که از هزینه یک سوئیچ جدید برای خودرویتان مطلع شوید. با توجه به کاربردهای بیشتری که سوئیچ‌های خودروهای امروزی دارند، این هزینه می‌تواند فراتر از چیزی باشد که برای آن متصور هستید. دیگر قراردادهای خدماتی جذابیت چندانی ندارند و اگر تصمیم گرفته‌اید که یکی از آنها را تهیه کنید، می‌توانید پس از خرید خودرو نسبت به آن اقدام کنید. در هر حال، می‌بایست نسبت به جزئیات بسیار محتاط باشید و کاملاً از خط به خط قرارداد فروش آگاهی داشته باشید. در مورد هر چیزی که به نظر غیرمنطقی می‌آید، سؤال کنید و برای مذاکره در مورد هزینه‌های اضافی مانند «هزینه ثبت» آمادگی داشته باشید. در واقع، «هزینه ثبت» یک روش متداول در نمایندگی‌ها برای کسب درآمد است که در جاهای مختلف می‌تواند تفاوت داشته باشد. تحت هیچ شرایط نباید چیزی را امضا کنید که از قبل کاملاً و به‌دقت آن را مطالعه نکرده‌اید.

best-time-to-buy-a-car-2000

ضمانت و بیمه

روش قدیمی

تماس با دفتر بیمه‌ مربوطه در صبح روزی که می‌خواهید خودروی جدید را بگیرید و اطمینان از اعمال شرایط موردنظر

روش جدید

دریافت اطلاعات بیمه به طور مستقیم و قبل از انجام هر گونه معامله‌ای در نمایندگی

پیشنهاد

باید توجه داشته باشید که شرکت‌های بیمه مختلف از استانداردهای یکسانی برای ارزیابی ریسک و تنظیم نرخ‌ها پیروی نمی‌کنند و این موضوع حتی در زمان تأمین هزینه‌های اضافی شامل مواردی مانند قبض‌های جریمه و خسارت تصادفات دیده می‌شود.

نکات مفید

  • مکاتبات خود را با نمایندگی‌ها از طریق ایمیل انجام دهید. این روش کارآیی بالایی دارد و یک نسخه از گفتگوها در اختیار شما نگه می‌دارد.
  • صرفاً به دلیل اینکه یک مدل خودروجایزه‌ای را کسب کرده، آن را نخرید. باید با آن رانندگی کنید و شاید این کار را برای یک زمان طولانی انجام دهید. حتماً از علاقه‌تان به اتومبیلی که می‌خواهید بخرید، اطمینان حاصل کنید.

buy car

 
نظر شما
پرونده ویژه