یک کارشناس آموزش و پرورش:

ضعف عدالت آموزشی در عدم جذب کودکان لازم التعلیم/ نیازمند ورود دولت هستیم

۱۳۹۸/۰۸/۲۶ - ۰۵:۵۳:۳۷
کد خبر: ۹۲۵۱۱۴
ضعف عدالت آموزشی در عدم جذب کودکان لازم التعلیم/ نیازمند ورود دولت هستیم
داوری به نشانه‌های ضعف عدالت آموزشی اشاره کرد و توضیح داد: نخستین نشانه ضعف عدالت آموزشی، عدم جذب کودکان لازم التعلیم است. همچنین خروج دانش آموزان از تحصیل و طبقاتی شدن سیستم آموزش و پرورش از دیگر نشانه های غیبت عدالت آموزشی است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ آموزش و پرورش مهمترین ثروتی است که در جامعه توزیع شده و به مدد آن، مردم توانسته‌اند مشکلات خود را تحلیل کنند و استعدادهای خود را پرورش دهند ولی فراموش نکنیم برخورداری از آموزش و پرورش یکسان در نهایت به نتایج تحصیلی برابر، ختم نمی‌شود چراکه برخی از گروه‌های مردم از امتیازات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برخوردار هستند وبه آنها امکان می‌دهد بیشتر و جلوتر از بقیه رشد کنند که به نوعی تبعیض دامن می‌زند.

به نظر می رسد آنچه در کتاب‌ها تدریس می‌شود، برای طبقه خاصی نوشته شده که هیچ ارتباطی با زندگی واقعی سایرین برقرار نمی کند و حتی این شکاف عامل بی علاقگی بسیاری از دانش آموزان کم توان به درس شده و در نتیجه، دچار اختلال در آموزش، نظیر ترک تحصیل یا تکرار پایه و مردودی می‌شوند.

در این رابطه با محمد داوری، کارشناس و مشاور آموزش و پرورش گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.

عدالت آموزشی از مهمترین ارکان نظام آموزش و پرورش

داوری با بیان اینکه موضوع عدالت آموزشی از مهمترین ارکان نظام آموزش و پرورش است، گفت: حق آموزش به عنون یک حق عمومی بسیار مهم است و جز حقوق اولیه و حیاتی زندگی هر فرد محسوب می‌شود. به همین دلیل عدالت آموزشی در آموزش عمومی بسیار مهم خواهد بود.

او ادامه داد: در این راستا جذب کودکان لازم التعلیم اولین بحث آموزشی است. در واقع جذب تمامی کودکانی که به سن تحصیل می‌رسند، برخورداری از معلمان توانمند، کتاب های آموزشی مناسب و امکانات و تجهیزات کافی مدارس از جمله مواردی است که در موضوع عدالت آموزشی باید مدنظر قرار گیرد.

 عدم جذب کودکان لازم التعلیم، از نشانه‌های ضعف عدالت آموزشی

این کارشناس آموزش و پرورش به نشانه‌های ضعف عدالت آموزشی اشاره کرد و توضیح داد: نخستین نشانه ضعف عدالت آموزشی، عدم جذب کودکان لازم التعلیم است. همچنین خروج دانش‌آموزان از تحصیل و طبقاتی شدن سیستم آموزش و پرورش از دیگر نشانه‌های غیبت عدالت آموزشی است.

او افزود: چراکه عموما مدارسی تمام خدمات آموزشی را به صورت همزمان به دانش آموزان ارائه می‌دهد که جز مدارس خاص باشد و این درحالی است که بسیاری از افراد توانایی مالی برای درس خواندن در این مدارس را ندارند. 

داوری در این زمینه به سایر ضعف‌ها اشاره کرد و گفت: عدم تمکن آموزش و پرورش، اختیار نداشتن اولیا و عدم مشارکت سیستم آموزش جز مواردی است که موجب ضعف عدالت آموزشی می‌شود.

pp

نیازمند ورود دولت هستیم 

این کارشناس عنوان کرد: اگر دلایل را در سطح کلان بررسی کنیم باید به موضوع دولت و حاکمیت اشاره کنیم. چراکه همواره آموزش و پرورش در گوشه و مقفول مانده و در نتیجه همواره به عنوان یک سیستم ناکارآمد از آن یاد می‌شود. از طرفی محتوای آموزشی بر اساس نیازها نیست و متاسفانه تمام افراد به صورت یکسان از خدمات آموزشی بهره‌مند نمی‌شوند.

مشکلات اقتصادی و نبود فرهنگ 

او به بحث‌های اقتصادی در نبود عدالت آموزشی اشاره کرد و توضیح داد: متاسفانه نبود امکانات مالی و مشکلات اقتصادی، عدالت آموزشی را تهدید می‌کنند و در این مورد نیز نیازمند رسیدگی دولت هستیم.

داوری فرهنگ را در تحقق عدالت آموزشی موثر دانست و گفت: نقص فرهنگی از مهمترین مشکلات موجود به ویژه در مناطق محروم است. در این خانواده‌ها کار اولویت اول است و کودک مجبور به تامین معاش خانواده می‌شود و به این ترتیب کسب آموزش و یادگیری عقب می‌ماند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز