دندان‌های شیری کودکان منبع غنی از سلول‌های بنیادی

۱۳۹۸/۰۸/۲۵ - ۱۹:۳۰:۴۵
کد خبر: ۹۲۵۱۴۴
دندان‌های شیری کودکان منبع غنی از سلول‌های بنیادی
ضرابی گفت: به کمک خون بندناف می‌توان۸۰ بیماری خونی و غیرخونی مانند تالاسمی و بیماری نقص سیستم ایمنی را درمان کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مرتضی ضرابی، مدیرعامل بانک خون بندناف رویان در همایش بزرگداشت روز جهانی خون بندناف که صبح امروز در سالن همایش پژوهش‌های رویان برگزار شد، درباره خون بندناف، اظهار کرد: خون بندناف عنصری نژادبخش و حیاتی است. بانک خون بندناف بیمارستان شریعتی در سال ۸۱ تأسیس شد و اکنون حدود ۳ هزار و ۳۰۸ نمونه دارد که از این نمونه‌ها ۶۰ پیوند انجام شده است.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان درباره بانک خون بندناف سازمان انتقال خون و پژوهشگاه رویان، بیان کرد: در سازمان انتقال خون حدود ۳ هزار و ۹۳۸ نمونه وجود دارد که از این میان ۱۹ پیوند انجام شده است. در بانک خصوصی بندناف رویان که در سال ۸۴ تأسیس شد هم اکنون حدود ۱۲۰ هزار نمونه و در بانک عمومی خون بندناف رویان که در سال ۸۷ تأسیس شد، اکنون حدود ۵ هزار و ۱۰۰ نمونه وجود دارد.

ضرابی تأکید کرد: پژوهشگاه رویان ۳۱ دفتر نمایندگانی در سراسر کشور و ۲ دفتر در خارج از کشور در اقلیم کردستان عراق و کشور عمان دارد. ما بزرگترین ذخیره سلولی را در خاورمیانه داریم.

او تصریح کرد: حدود ۶ میلیون نمونه در ۲۵۰ مرکز در بانک‌های خون بندناف خصوصی در دنیا وجود دارد همچنین حدود ۸۰ هزار نمونه در ۱۲۰ بانک خون بندناف عمومی در سراسر دنیا هم وجود دارد.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان درباره اهمیت خون بندناف، تصریح کرد: ما به کمک خون بندناف می‌توانیم بیش از ۸۰ بیماری خونی و غیرخونی مانند تالاسمی و انواع سرطان‌های خون و بیماری نقص سیستم ایمنی را درمان کنیم. از دیگر ضایعات زایمانی می‌توان به بافت بندناف و پرده و مایع جنینی یا آمینیوتیک اشاره کرد.

ضرابی بیان کرد: پژوهشگاه رویان قصد دارد که فعالیت‌های بین‌المللی خود را هم نسبت به گذشته توسعه دهد. ما امیدواریم در این پژوهشگاه بتوانیم پالپ دندان و دندان‌های شیری کودکان را که غنی از سلول‌های بنیادی هستند، ذخیره‌سازی کنیم. از دیگر بیماری‌هایی که به کمک خون بندناف درمان می‌شوند، می‌توان به فلج مغزی (CP)، اوتیسم، SMA، آرتروز و ناهنجاری‌های قلبی اشاره کرد. ما اگر نمونه خون بندناف را در کشور موجود نداشته باشیم باید حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار هزینه کنیم تا بتوانیم این نمونه را از کشور‌های دیگری خریداری کنیم.

همسو شدن بانک‌های سلولی در حرکت علمی کشور 

در ادامه مراسم عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان درباره اتفاقات جدیدی در حوزه علم پزشکی، اظهار کرد: در حوزه علم پزشکی اکنون اتفاقاتی جدید همچون پزشکی شخصی، پزشکی بازساختی و مهندسی بافت در حال رخ دادن هستند که امیدواریم همه دردمندان و هم‌وطنان کشور بتوانند از این علوم بهره‌مند شوند. بانک‌های سلولی به ویژه سلول‌های بنیادی و خون بندناف در این حرکت علمی سهم چشم‌گیری را ایفا کرده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز