یک جامعه‌شناس:

حداقل درآمد برای یک خانواده ۴ نفره، ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان/ هر ساله هزینه‌های درمان، ۱۰ درصد از افراد جامعه را زیر خط فقر می برد

۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۰۵:۱۵:۰۲
کد خبر: ۹۲۵۴۳۲
حداقل درآمد برای یک خانواده ۴ نفره، ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان/ هر ساله هزینه‌های درمان، ۱۰ درصد از افراد جامعه را زیر خط فقر می برد
حریرچی گفت: وزارت بهداشت هر ساله اعلام می کند هر ساله 10 درصد از افراد جامعه به دلیل هزینه های درمان زیر خط فقر می روند .

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امیرمحمود حریرچی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در خصوص افزایش خط فقر در کشور گفت: خط فقر معضلی جهانی است که شامل دو گروه زیر خط فقر مطلق و زیر خط فقر نسبی می شود. 

او با بیان اینکه در کشور ما موثق ترین نهادی که خط فقر را اعلام می‌کند شورای عالی کار است، ادامه داد: این شورا هر سال محاسبات خود را بر اساس حقوق و دستمزد بررسی و اعداد را برای یک خانواده 4 نفره با توجه به حداقل نیازها اعلام می کند. 

این جامعه‌شناس توضیح داد: نیازهای طبیعی یک خانواده شامل سرپناه، خوراک، پوشاک، آموزش، بهداشت، درمان و در نهایت هزینه‌های رفت و آمد است که در سال‌های اخیر تفریحات نیز به عنوان یک نیاز پایه‌ای به این لیست اضافه شده است.

حریرچی عنوان کرد: حداقل درآمد برای یک خانواده 4 نفره در سطح کارگری، در آخرین آمار 4 میلیون و 600 هزار تومان است و در این سطح اگر خانواده‌ای درآمد کمتری داشته باشد زیر خط فقر است. این موضوع به آن معناست که یک خانواده 4 نفری باید در ماه این مقدار پول را داشته باشد تا نیازهای اولیه خود در سطح بسیار ضعیف مرتفع کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه شورای حقوق و دستمزد باید بر این اساس، حقوق هر فرد را حساب کند تا فردی زیر خط فقر نماند، توضیح داد: این درحالی است که وزارت بهداشت هر ساله اعلام می‌کند هر ساله 10 درصد از افراد جامعه به دلیل هزینه‌های درمان زیر خط فقر می‌روند. چراکه بیمه داریم اما این بیمه تمام بیماری‌ها را پوشش نمی‌دهد به‌عنوان مثال ویزیت پزشکی یا بسیاری از بیماری‌های خاص تحت حمایت بیمه نیستند یا اگر باشند تنها مبلغی از کل پول را به بیمار می‌دهند و مابقی را خود شخص باید تامین کند.

او با تاکید بر اینکه درکشور ما متاسفانه تورم بسیار بالا رفته است، گفت: این موضوع بر وضعیت معیشت مردم بسیار اثرگذار بود به شکلی که توان خرید کم و جیب مردم خالی شد. این درحالی است که متاسفانه مسئولان، اساس مشکلات را در نظر نمی‌گیرند.

حریرچی اضافه کرد: در حال حاضر 5دهک از جامعه ما زیر خط فقر هستند و 3 دهک دیگر نیز در حال سقوط به سمت خط فقر هستند.

این جامعه‌شناس توضیح داد: عامل اصلی تمام آسیب‌های اجتماعی فقر است. در گذشته واژهای تحت عنوان «با سیلی صورت‌تان را سرخ نگه دارید» داشتیم اما شرایط کنونی اقتصادی امروز، افراد را به جایی رسانده که نمی‌توانند اینگونه باشند چراکه فردی که محتاج نان شب است نخواهد توانست با سیلی صورتش را سرخ نگه دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز