معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان:

طرح ملی مسکن در ابهام/ اعتبارات مشخصی برای مسکن ملی درنظر گرفته نشده است

۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۲۳:۲۱:۳۷
کد خبر: ۹۲۵۵۸۱
طرح ملی مسکن در ابهام/ اعتبارات مشخصی برای مسکن ملی درنظر گرفته نشده است
تندگویان گفت: مطرح شدن راه حل‌های دیگر با توجه به بودجه‌های فعلی و منابع درآمدی دولت و به این دلیل که اعتبارات مشخصی برای طرح مسکن ملی در نظر گرفته نشده تردید برانگیز بوده و به نظر می‌رسد در اجرا دچار مشکل خواهیم شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، در خصوص طرح مسکن ملی گفت: این طرح را باید در مرحله عملیاتی مورد بررسی قرار داد اما صحبت‌ها و ادعاهایی که در مورد اختصاص رایگان زمین و کمک‌های مالی در ساخت و ساز این مسکن شده است نشان می‌دهد این طرح با مسکن مهر متفاوت است.

او ادامه داد: مسکن مهر از ابتدا پول زمین و ساخت و ساز را از متقاضیان دریافت می‌کرد و هزینه‌بر بود اما بر اساس صحبت‌هایی که در خصوص طرح ملی مسکن می‌شود خوشبختانه چنین روندی برای این پروژه تعریف نشده است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه این ادعا مبنی بر اختصاص  زمین رایگان برای ساخت این مسکن‌ها و مصالح دولتی، هزینه‌ها را پائین می‌برد، عنوان کرد: اگر عوارض ساخت و ساز نیز از آن کسر نشود، تنها قیمت پایه مصالح و دستمزدهای کارگری به متقاضیان وارد می‌شود و از نظر اقتصادی به صرفه خواهد بود.

تندگویان ادامه داد: با چنین شرایطی طرح مسکن ملی ادعا خواهد کرد که با 10/1 قیمت مسکن فعلی، جوانان را صاحبخانه خواهد کرد.

او به زمان‌بر بودن این طرح اشاره کرد و توضیح داد: واقعیت این است که طرح مسکن ملی حداقل در 5 سال آینده اجرایی خواهد شد. بنابراین زمان بهره‌برداری از این طرح مانند مسکن مهر طولانی خواهد بود.

معاون امور جوانان با اشاره به اینکه عملیاتی شدن این طرح به دولت بعد خواهد رسید توضیح داد: سوال اینجاست آیا دولت بعدی این طرح را قبول می‌کند و ادامه می‌دهد یا خیر؟ چراکه مسکن مهر نیز در دولت قبل برنامه‌ریزی شد و با مشقات بسیار در این دولت ادامه پیدا کرد. از طرفی تا پایان این دولت به نظر نمی‌رسد که این طرح به مرحله عملیاتی برسد. مشکل اصلی ما این است که صندوق اندوخته ازدواج که مصوبه 15 سال پیش است (سال 83 یا 84) در دولت قبل باید احداث می‌شد. اگر این صندوق راه‌اندازی می‌شد؛ از همان ذخیره، بسیاری از مشکلات حل و بودجه مشخص و معینی برای جوانان اختصاص داده می‌شد و امروز می‌توانست دریچه روشنی در حل مشکلات آن‌ها باشد.

تندگویان در پایان گفت: مطرح شدن راه حل‌های دیگر با توجه به بودجه‌های فعلی و منابع درآمدی دولت و به این دلیل که اعتبارات مشخصی برای طرح مسکن ملی در نظر گرفته نشده تردید برانگیز بوده و به نظر می‌رسد در اجرا دچار مشکل خواهیم شد.

نظر شما
پرونده ویژه