اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات در کشور/ آذری جهرمی: شبکه ملی اطلاعات سند شکوفایی اقتصادی است

۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۱۰:۱۸:۲۲
کد خبر: ۹۲۵۸۸۵
اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات در کشور/ آذری جهرمی: شبکه ملی اطلاعات سند شکوفایی اقتصادی است
در روزهای اخیر با دسترسی مردم به آپ‌های داخلی، تاکسی‌های اینترنتی، فروشگاه‌های آنلاین، سیستم‌های بانکی، سایت‌های نمایش فیلم، سایت‌های فروش بلیت، خبرگزاری‌ها و غیره شاهد اجرایی شدن طرح شبکه ملی اطلاعات در کشور هستیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شبکه‌ ملی‌ اطلاعات که با نام‌های دیگر اینترنت ملی، اینترانت ملی ایران و شبکه ملی اینترنت نیز شناخته می‌شود، پروژه‌ای برای توسعه شبکه زیرساخت امن و پایدار ملی در کشورمان است.

این پروژه سال‌ها در دستور کار دولت بود و حواشی بسیار زیادی توسط مخالفین دولت پیرامون آن ساخته شد که خبر از اجرایی نشدن این پروژه طی این سال‌ها می داد. این درحالی است که طی روزهای اخیر با دسترسی مردم به آپ‌های داخلی، تاکسی‌های اینترنتی، فروشگاه‌های آنلاین، سیستم‌های بانکی، سایت‌های نمایش فیلم، سایت‌های فروش بلیت، خبرگزاری‌ها و غیره شاهد تلاش‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و صحت ادعای او در این راستا بودیم.

لازم به ذکر است؛ متاسفانه کاربران ایرانی به محض شنیدن نام «شبکه ملی اطلاعات» واهمه اینترنتی محدود، بسته و به دور از ارتباطات بین‌المللی را تجسم می‌کنند. اما باید دانست شبکه ملی اطلاعات در بسیاری از کشورهای مدرن راه اندازی شده است به طوری که در سطح جهانی چین، با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات خود توانسته تا به امروز در برابر هجمه الکترونیکی آمریکا بیشترین مقاومت بین‌المللی را از خود نشان دهد و داشتن بیشترین تعداد بازی‌های ملی یارانه‌ای در این کشور گواه این ادعاست.

همچنین هند و برزیل دو کشور دیگری هستند که با راه‌اندازی اینترنت ملی خود و هزینه‌های هنگفت برای تحقق آن سعی در امنیت کاربران خود در برابر جاسوسی‌های بین‌المللی داشتند.

39e13526-db1a-4bf4-9fc3-8eec89223f51

این درحالی است که رئیس بنیاد ملی نخبگان، «سورنا ستاری»، چندی پیش در مصاحبه تلویزیونی خود به نکته جالبی اشاره کرد؛ او باور داشت که جوانان و دولت فهمیده‌اند نفت تنها راه پولدار شدن و چرخه اقتصادی کشور نیست و طلای دیتا و داده، این روزها بیشتر از پیش نمود پیدا کرده است.

 وزیر کنونی ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی، هم درباره همین مساله پیش‌تر گفته بود: «شبکه ملی اطلاعات سند شکوفایی اقتصادی است، سند شکوفایی نخبگان و اشتغال در عرصه‌ فناوری مجازی با استفاده از داده‌ها»

بنابراین شکل گیری شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ملی امری دور از ذهن و خلاف رویه عملکرد جهانی نیست، بلکه دقیقا حرکت در مسیری است که کشورهای پیشرو جهان مانند کره‌جنوبی، چین، روسیه، استرالیا و ... در آن قرار دارند.  خوشبختانه امروز همانطور که گفته شد شاهد تلاش‌های گسترده وزارت اطلاعات و تحقق این امر مهم در کشور هستیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز