یک جامعه‌شناس:

کاهش آسیب‌های حاشیه‌نشینی با محرومیت زدایی/ ایده بازگشت حاشیه‌نشینان به روستا‌ها عملی و کارساز نیست

۱۳۹۸/۰۸/۳۰ - ۰۴:۲۲:۲۳
کد خبر: ۹۲۶۰۱۷
کاهش آسیب‌های حاشیه‌نشینی با محرومیت زدایی/ ایده بازگشت حاشیه‌نشینان به روستا‌ها عملی و کارساز نیست
امیرمحمود حریرچی گفت: محرومیت‌زدایی، اصلی‌ترین راهکار کاهش آسیب‌ها در مناطق پیرامونی و روستاهای حاشیه شهرهاست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امیرمحمود حریرچی، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه در همه معضلات اجتماعی همواره پیشگیری اولویت نخست است، گفت: محرومیت زدایی از جمله مواردی است که حق زندگی را برای تمام افراد فراهم می کند.

این آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به تفاوت ماهیتی بین روستانشینی و حاشیه‌نشینی، تصریح کرد: وقتی از روستا صحبت می‌کنیم منظور ما گروهی از افراد است که با کمابیش یکدیگر نسبت خویشاوندی دارند و نوعی «همبستگی» میان آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: حاشیه شهرها که نه شهر محسوب می‌شوند و نه روستا در نقطه مقابل روستاها قرار گرفته و در این مناطق رنگی از همبستگی میان افراد دیده نمی‌شود که ما آن‌ها را تحت عنوان «مناطق سیاه شهری» می‌شناسیم.

N83096826-72654595

حریرچی خاطرنشان کرد: در این مناطق پدیده کودک آزاری و کودک همسری، خشونت‌های خانگی، فروش مواد مخدر و سایر اعمال خلاف قانون به وفور دیده می‌شود. بعلاوه عمده کودکان کار برخاسته از همین مناطق هستند و مدرسه برای آنها معنایی ندارد و بیشتر در مدرسه مورد تحقیر قرار می‌گیرند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ایده بازگشت این افراد به روستاهای مبدا، عملی و کارساز نخواهد بود چراکه بسیاری از این روستاها فاقد سکنه شده‌اند و خدمات و امکانات در آن‌ها دیده نمی‌شود.

این آسیب‌شناس در پایان گفت: در این رابطه به نظر می‌رسد با ساماندهی و تامین مسکن و امکانات رفاهی نخستین گام را در راستای محرومیت زدایی حاشیه‌نشینان فراهم کرده‌ایم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز