سفر به شهر رویاها

۱۳۹۸/۰۸/۲۹ - ۱۴:۴۱:۴۸
کد خبر: ۹۲۶۳۵۸
مومبای نام جدید شهر بمبئی به معنای شهر رویاها است. چرا بمبئی را شهر رویاها نامیده‌اند؟

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ مومبای به معنای Mayanagri یا شهر رویاها است. نه تنها برای اهالی هند بلکه برای بسیاری از مردم دنیا، بمبئی به شهر رویاها تبدیل شده است. این نام‌گذاری دلایلی دارد که به آن اشاره می‌کنیم:

قطب اقتصادی هند

مومبای شهر رویاها

مومبای نه تنها یکی از ثروتمندترین شهرهای هند بلکه جزو ثروتمندترین‌ها در کل دنیا است. دفاتر مرکزی تعدادی از مهم‌ترین بنگاه‌ها و سازمان‌های اقتصادی در مومبای قرار دارد. از بورس مومبای گرفته تا بانک Reserve هند. تعدادی از بزرگترین شرکت‌های هندی مثلا Tata Group و Essel Group در مومبای مستقر شده‌اند.

جذاب برای مهاجران

مومبای به عنوان پایتخت تجاری هند، برای کسانی که به دنبال کار یا فرصت‌های بهتر شغلی هستند، یک مقصد رویایی است. مهاجران زیادی از سراسر این کشور هر روز به دنبال داشتن زندگی بهتر و شغل پردرآمدتر به این شهر مهاجرت می‌کنند. با وجود زاغه‌های فراوان و توزیع نامتعادل ثروت، هنوز مومبای یک مقصد رویایی برای افراد جویای کار و درآمد است.

بالیوود

مومبای شهر رویاها

بالیوود یکی از بزرگترین صنایع فیلم‌سازی دنیا و یکی از پولسازترین صنایع در هند است.

بالیوود با مومبای عجین شده است. مومبای به عنوان پایتخت فیلم هند شناخته می‌شود. بسیاری از برترین استودیوهای فیلمسازی هند در این شهر قرار دارند. معروف‌ترین کارگردان‌ها، تهیه‌کنندگان و بازیگران هندی در این شهر زندگی‌ می‌کنند. جذابیت بالیوود برای هندی‌ها، باعث شده که مومبای نیز شهری رویایی برایشان باشد.

معماری

مومبای شهر رویاها

معماری در شهر دیدنی مومبای بسیار پیچیده، متنوع، غنی و استثنایی است. وقتی چراغ‌های بلوار Marine Drive روشن می‌شوند، شبیه به مرواریدهای گردنبند ملکه به نظر می‌رسند. پایانه چاتراپاتی شیواجی که در سال ۲۰۰۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت، یک ایستگاه قطار با معماری ویکتوریایی است که بیش از یک قرن در برابر اتفاقاتی چون حملات تروریستی و جنبش‌های آزادی‌خواهانه مقاومت کرده است. همه‌ی این آثار، نماد فریبندگی بمبئی هستند.

گذشته و آینده

مومبای در کنار آینده‌ای روشن، از سنت‌های خود دست نکشیده است. اهمیت جهانی این شهر و روند رو به رشد آن، باعث شده که روز‌به روز مدرن‌تر شود ولی سنت‌های دو هزارساله خود را نیز حفظ کرده است. غارهای کانهری و الفنتا غارهایی بسیار قدیمی و حجاری‌شده، بقایای گذشته‌ای غنی هستند که نشان می‌دهند بمبئی از زمان‌های بسیار قدیم، مرکز تجارت بوده است.

شهر اولین‌ها

از اولین هتل ۵ ستاره هند به نام قصر تاج محل تا اولین فیلم ساخته‌شده در کشور (توسط برادران لومیر در سال ۱۸۹۶)، مومبای میزبان بسیاری از اولین‌ها در کشور هند است. اولین قطار مسافربری شبه‌قاره‌ای در سال ۱۸۵۳ از ایستگاه Bori Bunder (که اکنون بسته شده است) به ایستگاه Thane حرکت کرد و اولین فرودگاه هوانوردی غیرنظامی در سال ۱۹۲۸ در منطقه Juhu افتتاح شد. تمام این افتخارات که برای اولین بار در هند شکل گرفته است، باعث شد تا بمبئی نسبت به دیگر شهرهای هند، آینده روشن‌تری برای ساکنان خود ترسیم کند.

پایتخت هنر و سرگرمی

مومبای فقط پایتخت فیلم‌سازی هند نیست. بسیاری از شرکت‌های رسانه‌ای، استودیوهای تلویزیونی، کمپانی‌های تولید موسیقی و رویدادهای فرهنگی و هنری در مومبای قرار دارند. گالری‌های هنری عالی که نقشی اساسی در معرفی هنر مدرن هند دارند، در همین شهر آماده استقبال از دوستداران هنر و فرهنگ هستند.

منبع:کجارو

نظر شما