یک کارشناس آموزش:

ضرورت عدالت‌آموزشی در ورود فرزندان نسلِ آینده به بازار کار/ ۷۰درصد ورودی دانشگاه‌ها از دهک‌های بالای جامعه هستند

۱۳۹۸/۰۹/۰۳ - ۰۴:۵۰:۱۸
کد خبر: ۹۲۶۷۷۴
ضرورت عدالت‌آموزشی در ورود فرزندان نسلِ آینده به بازار کار/ ۷۰درصد ورودی دانشگاه‌ها از دهک‌های بالای جامعه هستند
بهلولی گفت: حدود ۷۰ درصد ورودی‌های یک دانشگاه خوب از سه دهک بالا بودند و آنها که وضع‌شان بهتر بود بیش از سایرین کار پیدا کردند. این یعنی سیستم آموزشی ما نتوانسته فردی را تربیت کند که بعد از فارغ‌التحصیلی بتواند به سرکار برود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مهدی بهلولی، کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد در سال‌های دورتر، آموزش می‌توانست جایگاه اقتصادی را تغییر دهد اما اکنون این اتفاق دیگر نمی‌افتد گفت: به لحاظ شاخص‌های کمی در دنیا جایگاه بدی نداریم. حدود ۷۰ درصد ورودی‌های یک دانشگاه خوب از سه دهک بالا بودند و آنها که وضع‌شان بهتر بود بیش از سایرین کار پیدا کردند. این یعنی سیستم آموزشی ما نتوانسته فردی را تربیت کند که بعد از فارغ التحصیلی بتواند به سرکار برود.

او ادامه داد: اگر می‌خواهیم برای عدالت معیار مشخص کنیم، باید هدف را مشخص کنیم و هدف عمده فرزندان کشور، ورود به بازار کار است.

این کارشناس با بیان اینکه اولین جایی که ناعدالتی در آن مشاهده می‌شود در دوره پیش دبستانی است، گفت: بسیاری مهارت‌ها و اصل یادگیری قبل از هفت سالگی رخ می‌دهد. این درحالی است که متاسفانه در شهرهای کوچک بسیاری از بچه‌ها توان رفتن به مهدکودک را ندارند.بنابراین به نظر می رسد اولین دسترسی آموزشی که وجود ندارد همین پیش دبستانی است.

بهلولی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات سنجش ناعدالتی ثبت اطلاعات است، گفت: در ایران اطلاعات بدرستی ثبت نمی‌شود. البته یکی، دو سال است که به کمک وزارت رفاه و آموزش و پرورش و ثبت احوال بازمانده از تحصیل‌ها شناسایی شده‌اند. بسیاری از مشکلات دوری از مدرسه و مابقی به دلیل فقر و معلولیت بود.

این کارشناس آمار ورود به مدرسه ابتدایی را بیش از ۹۸ درصد دانست و گفت: اما در دهک‌های پایین شانس رفتن به مقطع بالاتر ۳۴ تا ۳۷ درصد است.

او افزایش حقوق معلمان در مناطق فقیر، حاشیه نشین و عشایر را بی‌تاثیر دانست و گفت: در گذشته به شکل پایلوت در برخی از مناطق محروم حقوق معلمان را افزایش دادیم اما بی‌تاثیر بود. بنابراین نتیجه می‌گیریم حتی اگر حقوق معلمی را در منطقه‌ای محروم بیش از 100 میلیون کنیم اما سیاست‌گذاری درستی در این زمینه نداشته باشیم موثر نخواهد بود.

نظر شما