تغییر قیمت بنزین؛ بایدها و نبایدها!

از مطالبه برحق تا آتش زدن اموال عمومی/ دست درازی به عوامل عمومی و مردمی نادرست است/ هیچ‌کس در آن سوی مرزها دلش برای ما نمی‌سوزد

۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - ۲۳:۳۱:۵۵
کد خبر: ۹۲۶۹۶۵
از مطالبه برحق تا آتش زدن اموال عمومی/ دست درازی به عوامل عمومی و مردمی نادرست است/ هیچ‌کس در آن سوی مرزها دلش برای ما نمی‌سوزد
هفته ای که گذشت، هفته‌ای عصبانی و خشن برای مردم کشورمان بود. تغییر قیمت بنزین عده‌ای را به اعتراض وا داشت اما در این میان برخی از افراد سودجو از آب گل‌آلود ماهی گرفتند و با تخریب و آتش زدن اموال عمومی کشور را ناآرام و خواسته‌ها برحق مردم را در نطفه خفه کردند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ «اگر یک ذره شعور داشتی اون طرف‌تر می‌ایستادی، کیفت توی چشمم فرو نره، واگن به این بزرگی!»، «آخه مگه کوری این وری می‌پیچی؟ رانندگی بلد نیستی، بگو بلد نیستم دیگه هزار سالت شده»، «چقدر حرف می‌زنی ما که گناهی نداریم حرفای تو رو تحمل کنیم. دهنت رو ببندی هم اتفاقی نمی‌افته، برس خونه‌ات حرف بزن»!

این‌ها مکالماتی است که فقط در چند روز رفت و آمد در سطح شهر می‌شنویم. بماند نزاع‌های خیابانی و دست به یقه شدن که در این روزها کم نمی‌بینیم. اصلاً چرا راه دور برویم حتماً هر کدام‌مان عضو یک شبکه اجتماعی هستیم؛ در همین شبکه‌ها هم  تا دل‌مان بخواهد شاهد جنگ و دعوا هستیم! واکنش‌های خشن و تند هر روز بیشتر می‌شود؛ در صف بنزین، مدرسه، محل کار، کوچه و خیابان، پشت چراغ قرمز، اتوبوس، مترو و غیره و غیره. اما مشکل اصلی کجاست؟ آیا ما شیوه تعامل درست با یکدیگر را یاد نگرفته‌ایم؟ آیا با خودخواهی همه چیز را برای خودمان می‌خواهیم؟ آیا از یک بحران روحی رنج می‌بریم؟

خشونت‌ها و ناآرامی‌های اخیر در خصوص افزایش قیمت بنزین، نمونه‌ای از این رفتارهاست که متاسفانه باعث می‌شود خواسته‌های برحق مردم به درستی به گوش مسئولان نرسد. البته در خشونت‌های اخیر مردم سهم بسیار کوچکی در بروز ناامنی‌ها و خسارات به اموال عمومی و مردمی داشتند و سهم بزرگ آن متوجه بیگانگان بود.

خبرگزاری برنا در هفته‌ای که گذشت با برخی از جامعه‌شناسان و رفتارشناسان در این خصوص گفت‌و‌گو کرد که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

یک رفتارشناس: تعادل رفتاری افراد جامعه در گرو اصلاح رفتار، قانون و عدالت اجتماعی/ دست درازی به عوامل عمومی و مردمی نادرست است

امان‌الله قرایی‌مقدم با اشاره به اینکه اگر مردم بدانند که خواسته‌هایشان دیده می‌شود، خشونت کمتر خواهد شد، گفت: شکاف طبقاتی می‌تواند افراد را نا‌امید کند و از طرفی گرسنگی و بیکاری نیز زوال عقل می‌آورد. بنابراین تمام این‌ها نارضایتی عمیقی به وجود آورده و خشونت را افزایش می‌دهد.

قرایی‌مقدم تصریح کرد: تئوری چرخش در خشونت می‌گوید «از خشونت، خشونت زاده می‌شود»، بنابراین جامعه خشونت دیده، خشونت می‌زاید. 

2448280

این رفتارشناس با بیان اینکه مردم اگر اعتراضی دارند باید شیوه اعتراض را یاد بگیرند، گفت: دست درازی به اموال عمومی و مردمی نادرست بوده و از طرفی صدایشان به گوش مسئولان با چنین روشی نخواهد رسید.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران: نمایندگان مجلس مطالبه‌گران خوبی برای مردم نیستند/ صدای مردم باید شنیده شود/ هیچ‌کس در آن سوی مرزها دلش برای ما نمی‌سوزد

سیدحسن موسوی چلک به عملکرد ضعیف مجلس شورای اسلامی در رساندن صدای مردم به مسئولان اشاره کرد و گفت: مجلس در حوزه مطالبه‌گری اجتماعی در هیچ دوره‌ای عملکرد قوی نداشته و ندارد. همانطور که دیدیم بعد از گرانی، عده‌ای از نمایندگان نامه نوشتند یا طرح‌های دوفوریتی و سه فوریتی ارائه کردند اما شاهد بودیم در عمل اتفاقی نیفتاد. در واقع مجلس در تمام دوره‌ها مطالبه‌گر خوبی برای مردمی که این نمایندگان را انتخاب کردند نبود.

او ادامه داد: حتی به نظر می‌رسد رفتار نمایندگان مجلس در اتفاق اخیر تنها روشی برای گرفتن رای در روزهای نزدیک به انتخابات بود. متاسفانه برخی از نمایندگان در مشکلات با سینه چاک نشان دادن خود برای مردم سعی در جمع‌آوری رای دارند. همین افرادی که 4سال ساکت بودند، چطور یک شبه فریاد می‌زنند که ای مردم همه چیز ما شما هستید؟!

موسویچلک

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه باید راه رسمی اعتراضات مردمی را تعریف کنیم، گفت: اگر در این کار تعلل کنیم مجددا شاهد بروز چنین اتفاقاتی در آینده خواهیم بود و باز هم خشک و تر با یکدیگر خواهند سوخت و تمام مردم مجبور به پرداخت خسارات و تخریب‌ها می‌شوند. بعلاوه در شلوغی‌های این چنینی واقعیت‌ها به درستی شنیده نخواهد شد و در این زمان گاهی مسئولین علاقه‌ای برای رفع مشکل از خود نشان نخواهند داد و حتی ناتوانی مدیران در مدیریت بحران نشان داده نمی‌شود.

یک جامعه‌شناس: مردم معترض، نقش حداقلی را در آتش‌زدن اموال عمومی و تخریب‌ها داشتند/ عده‌ای به شکل سازماندهی شده سعی در ایجاد آشوب داشتند/ فاصله بین مسئولان و مردم کم شود

امیرمحمود حریرچی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در اتفاقات اخیر عده‌ای به شکل سازماندهی شده سعی در ایجاد آشوب‌ها داشته‌اند، گفت: مردمی که معترض بودند نقش حداقلی در آتش زدن اموال عمومی و تخریب‌ها داشتند. در واقع روشن شده گروهی سازماندهی شده و مشخص از این فرصت سوءاستفاده کرده‌اند. از طرفی در کنار این افراد عده‌ای اراذل و اوباش که براساس تجربه در چنین شرایطی آماده غارت‌گری هستند به این اتفاق دامن زده اند.

635966828797107879

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه باید برای مردم فرصت‌ها را فراهم کنیم تا بتوانند از حقوق خود دفاع کرده و حرف بزنند و صدای‌شان شنیده شود، توضیح داد: باید فاصله بین مسئولان و مردم کم شود. زیرا مسئولی که بین مردم است درد مردم را بیشتر درک کرده و احساس مسئولیت بیشتری نسبت به آن‌ها پیدا می‌کند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز