وزیرآموزش و پرورش درآیین اختتامیه چهل و نهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد؛

با افزایش محتوای تصویری؛ فضای جدیدی برای یادگیری دانش آموزان ایجاد کنیم

۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - ۱۱:۰۷:۴۱
کد خبر: ۹۲۶۹۹۱
با افزایش محتوای تصویری؛ فضای جدیدی برای یادگیری دانش آموزان ایجاد کنیم
وزیرآموزش و پرورش در آیین اختتامیه چهل و نهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد اظهار کرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با کاستن از محتوای مکتوب و انتقال آن به محتوی تصویری فضای جدیدی را برای یادگیری دانش آموزان به وجود بیاوریم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محسن حاجی میرزایی، درآیین اختتامیه چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد با بیان اینکه این جشنواره درآستانه نیم قرن سابقه است، گفت: امیدوارم که این جشنواره درآستانه پنجاه سالگی اش به کمال و بلوغ لازم رسیده باشد.

وزیرآموزش و پرورش با اشاره به اینکه تمام تلاش نظام تعلیم و تربیت به خلق موقعیت‌های مفید یادگیری است، اظهار کرد: انگیزه همه اتفاقاتی که در آموزش و پرورش می‌افتد؛ خلق موقعیت‌های جدید یادگیری است لذا وضعیت نظام آموزشی در کیفیت ایجاد این موقعیت‌های یادگیری ارزیابی می‌شود و  با تعمیق و تنوع موقعیت‌های جدید یادگیری به افزایش کیفیت یادگیری موفق می شویم و امروز و فردای جامعه در بهبود جریان یادگیری است.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه انسان در شرایطی به دنیا می‌آید که هیچ چیز نمی‌داند و با ابزارهایی که به عنوان یک انسان داریم به شناخت دنیا می‌پردازیم، گفت: همه تمایز بین افراد، جوامع، تمدن‌ها و.. محصول تنوع یادگیری‌ها است و کیفیت یادگیری و نحوه شناخت انسان از دنیا مرتبه انسان را به تعالی می‌رساند یا آن مرتبه را پایین‌تر از حیوان تنزل می‌دهد، محصول کیفیت یادگیری است.

وی با بیان اینکه دیدن و شنیدن، ۸۸ درصد در یادگیری انسان موثر است لذا فیلم‌های آموزشی به جهت بهره‌گیری از ابزارهای مختلف عرصه جذاب‌تر و عمیق‌تری را برای یادگیری دانش آموزان قرار می‌دهد و ظرفیت بالاتری را برای تحول در جامعه به وجود آورد، اظهارکرد: این ابزارها روز به روز پیشرفت می‌کند و دسترسی به آنها زیاد می‌شود اما عمق تاثیرگذاری و ایجاد ظرفیت زیادی که در یادگیری دارد بسیار مهم است و اگر این ابزارها زمانی به عنوان وسیله‌ای برای کمک به آموزش بود؛ امروز همه آموزش در این عرصه شکل می‌گیرد  و آموزشی که بتواند این ظرفیت‌ها را به کار بگیرد قادر است مسئولیت خود را بهتر انجام داد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همه عرصه‌ها، حوزه یادگیری است و آموزش و پرورش ساعت‌های محدودی دانش آموزان در اختیار دارد و بخش عمده‌ای از ساعت‌های دانش آموزان در حوزه‌های دیگری به غیر از آموزش و پرورش سپری می شود، اظهارکرد: تعمیق یادگیری در گرو هماهنگی و همبستگی عرصه‌هایی است که در یادگیری نسل جدید موثر است.

وی افزود: اینکه یک جامعه چه چیز و چگونه یاد می‌گیرد آینده مورد انتظار جامعه را نشان می‌دهد و اگر به دنبال آینده بهتر هستیم باید به آنچه که یاد می‌دهیم و محتوایی که برای یادگیری استفاده می‌کنیم، تمرکز و برآن بیشتر اندیشه کنیم تا یادگیری با کیفیت و عمیق را به نسل جدید منتقل کنیم.

وی رسالت جشنواره بین المللی فیلم رشد را خلق موقعیت‌های عمیق و پرمفهوم یادگیری دانست و اظهارکرد: در آستانه پنجاهمین سالگرد جشنواره بین المللی فیلم رشد باید در مورد اثرگذاری این جشنواره بر نظام تعلیم و تربیت بررسی بیشتری کنیم.درنهادهای فرهنگی امروز جامعه، جستجو برای فهم اثر بخشی تولیدات فرهنگی بسیار نادر است و هرچند دستگاه‌ها گزارش اقدام‌های خود را می‌دهند اما گزارشی از اثر بخشی فعالیت‌ها نداریم و باید به این نکته توجه شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه به اجرای سند تحول بنیادین متعهد هستیم و سند تحول بر تربیت متمرکز است و در تربیت باید به ساحت‌های متنوع توجه کرد، افزود: جشنواره فیلم رشد به عنوان بخشی از نظام تعلیم و تربیت باید نسبت خودش را در انتقال مفاهیم و ساحت‌های سند تحول مشخص کند.

وی مقوله فیلم را به عنوان جز به هم پیوسته فرایند آموزشی مطرح کرد و گفت:۶۰ درصد محتوی آموزشی در مدارس ابتدایی و ۹۰ درصد محتوی آموزشی در دوره متوسطه و دانشگاه متکی بر شنیدن است و می‌دانیم دانستن برای دانستن لزوما منجر به دانستن برای کار بستن، زیستن و همزیستی منجر نمی‌شود و امروز باید برای دانستن برای به کار بستن تلاش کرد لذا باید از ابزارهای دیگری برای تنوع بخشی به یادگیری استفاده کنیم و باید با کاستن از محتوی مکتوب و انتقال آن به محتوی تصویری فضای جدیدی را برای یادگیری به وجود بیاوریم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه معلم اصلی‌ترین کانون تربیت هستند و ناب‌ترین مفاهیم تربیتی در اقدام معلم رقم می‌خورد، اظهار کرد: این جشنواره باید به سمتی برود که بهترین تجارب معلمان و مدیران را از سراسر کشور شناسایی، مستند و به اشتراک بگذارد.

وی تقویت جریان خودجوش مدرسه‌ای را مهم دانست گفت: با ابزارهایی که در اختیار دانش آموزان قرار دارد می توان محیط های یادگیری متنوع را ایجاد کرد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه ۱۵ هزار میلیارد تومان در اقتصاد آموزش و پرورش  به سمت کنکور سوق می‌یابد، اظهار کرد: اگر بخواهیم جریان تربیت را در مدرسه و یادگیری عمیق‌تر و آماده کردن انسان‌ها برای زیستن را شکل دهیم باید این اقتصاد را به سمت توسعه یادگیری سوق دهیم.

وی در پایان گفت: شبکه ملی رشد باید با توجه به شرایط جدید حضور هدفمندتری در جریان تعلیم و تربیت داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز