در گفتگو با رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت مطرح شد:

خطاهای پزشکی همزاد علم طب است/ تمامی قصور پزشکی مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۰۸:۳۷:۰۷
کد خبر: ۹۲۷۵۵۶
خطاهای پزشکی همزاد علم طب است/ تمامی قصور پزشکی مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: قصور پزشکی همواره مورد توجه بوده و برای حفظ حقوق بیمار در تمامی مکاتب مورد بررسی قرار گرفته که اهمیت توجه به این موضوع را بیش از پیش نشان می‌دهد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بر اساس اعلام دکتر مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در سال 97، تعداد 4885 پرونده مربوط به قصور پزشکی در پزشکی قانونی استان تهران بررسی شده که در مقایسه با سال 96 نزدیک به 18 درصد افزایش پرونده‌ها روبرو بوده‌ایم.

فروزش با اشاره به این موضوع که حدود 52 درصد از پرونده های قصور پزشکی در استان تهران بررسی می شود، گفت: 54/4 پرونده ها تبرئه و 45/6 محکوم شده‌اند که بیشترین شکایات از متخصصان زنان و زایمان با 685 پرونده بوده است و پس از آن دندانپزشکان  با 606 پرونده و جراحان پلاستیک با 561 پرونده در رتبه بعدی بیشترین میزان شکایات قرار دارند.

 در رابطه با مبحث قصور و خطاهای پزشکی به سراغ دکتر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رفتیم  و گفتگویی را با وی داشتیم.

جهانپور در خصوص قصور و خطاهای پزشکی به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: در درجه اول به این مطلب باید توجه داشت که قصور و خطای پزشکی همزاد پزشکی است. از روزی که شکل‌گیری علم طبابت و پزشکی را شاهد بوده‌ایم به این دلیل که انسان ذاتا جایز الخطاست. قصور و خطا نیز جزئی اجتناب ناپذیر از پزشکی و طبابت خواهد بود. همچنین محدودیت‌ها و مشکلاتی که در مسیر علم طبابت وجود دارد این موضوع را شدت بخشیده و باید گفت قضور پزشکی مسئله‌ای نیست که مرتبط با حال حاضر باشد بلکه طی سالیان سال همواره وجود داشته است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افزود: قصور پزشکی همواره مورد توجه بوده و برای حفظ حقوق بیمار در تمامی مکاتب مورد بررسی قرار گرفته که اهمیت توجه به این موضوع را بیش از پیش نشان می‌دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه با توجه به تعداد شکایات و پرونده‌های موجود در خصوص قصورات پزشکی نمی‌توان قضاوت‌های لازم را انجام داد، اظهار کرد: با توجه تغییرات فرهنگی و آشنایی مردم با حقوق خود و مواردی از این دست مانند ارتقای مکانیسم‌های رسیدگی به قصورات پزشکی و توسعه فناوری‌های پزشکی در افزایش تعداد شکایات و محکومیت‌ها نمی‌توان قضاوت کرد و گفت لزوما تعداد قصورات پزشکی افزایش یافته است.

جهانپور با اشاره به این موضوع که تمامی خطاهای پزشکی در حوزه پزشکی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نظام پزشکی به صورت مستمر در حال رسیدگی، بازبینی و مطالعه است، تصریح کرد: در وادی علم طب و علوم پزشکی به صورت مرتب موارد ناشی از خطاهای پزشکی و عوارض ناشی از قصورات، بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی‌ها مورد مطالعه و بررسی مکرر قرار می‌گیرد تا راهکارها و راهنمای بالینی و دستورالعمل‌هایی تنظیم شود که میزان بروز خطا و قصورات را کاهش دهد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان این موضوع که طی دهه‌های اخیر در جهان و سال‌های اخیر در ایران میزان قصورات کاهش یافته، یادآور شد: در تمامی بیمارستان‌های کشور کمیته‌هایی را داریم که کلیه موارد از جمله عوارض درمانی، فوت و مرگ و میر را به صورت مستمر مورد بررسی قرار می‌دهند و نکاتی که ممکن است در آن منجر به بروز خطا و یا قصور پزشکی باشد را به معاونت‌های درمان و مدیریت نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گزارش می کنند و به صورت سلسله مراتب به معاونت درمان وزارت بهداشت ارجاع داده می شود و نهایتا منجر به اصلاح مستمر و ارتقا دائم فرایندهای درمانی و فرایند های آموزشی در جهت کاهش آمار بروز خطاها و قصورات پزشکی و پرستاری می‌شود.

جهانپور ادامه داد: بنیادی‌ترین کاری که در حال حاضر انجام می‌شود همین مبحث کمیته‌ها و اصلاح فرایندها است، البته این موارد هیچ‌کدام به معنای این نیست خطاها و قصورات به صفر برسد و تمامی ریشه‌کن شود، بلکه کاهش موارد موجود به حداقل است.

سخنگو وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که به چه دلیلی میزان شکایات از متخصصان زنان و زایمان بیشتر از قشر دیگر از پزشکان است، گفت: چنین مواردی طبیعی است، در میان رشته‌های مختلف میزان شکایات و اعتراضات سرویس دهندگان و خدمت گیرندگان متفاوت است که نشات گرفته از حساسیت رشته‌های مختلف است. رشته‌ای که مرتبط با تولد کودک و حیات مادر است از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است و قاعدتا موارد حساسیت مردم و خدمت گیرنده بیشتر خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز