وزیر علوم در مازندران:

ایران در سال ۲۰۲۰ جایگاه علمی خوبی در جهان خواهد داشت

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۱۳:۳۳:۵۲
کد خبر: ۹۲۸۱۸۲
ایران در سال ۲۰۲۰ جایگاه علمی خوبی در جهان خواهد داشت
دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با ارزیابی‌های انجام شده و داده‎های موجود، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۰ جایگاه علمی خوبی در جهان خواهد داشت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دکتر غلامی، در نشستی که با حضور جمعی از روسا و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شهرهای همجوار در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر برگزار شد، افزود: بر اساس داده‌های معتبر بین‌المللی نام بیش از ۴۰ دانشگاه ایران در زمره یک‌هزار دانشگاه برتر جهان قرار گرفته که رتبه برخی از دانشگاه‌های ما در این میان زیر ۵۰۰ و برخی دیگر بین ۵۰۰ تا یک‌هزار است.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه علمی ایران دانشگاه‌های کشور بر اثر فعالیت در حوزه‌های علمی و تحقیقاتی ارتقاء یافته و به روز است، گفت: آنچه که باید هم اکنون در کشور مورد تاکید قرار گیرد کاربردی کردن نتایج و یافته‌های علمی است و خوشبختانه دانشگاه‌های کشور روی این محور در حال تلاش هستند.

وزیر علوم توضیح داد: از دو دهه پیش با شکل‌گیری پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، جریان عملیاتی کردن نتایج تحقیقات علمی و کاربردی کردن پژوهش‌ها را فعال کردیم و امروز در حوزه وزارت علوم بیش از ۱۹۵ مرکز رشد و بیش از ۴۳ پارک علم و فناوری فعال است.

وی افزود: در این مجموعه‌ها از صاحبان ایده‌ها تا شرکت‌های کوچک فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال هستند و بعضی از این شرکت‌ها امروز جزو شرکت‌های پیشرو حوزه اقتصادی کشور هستند ولی در مجموع این جریان، یک جریان جوان است که قطعاً آینده کشور در پیش‌روی این فعالیت‌ها است.

دکتر غلامی گفت: خوشبختانه دانشگاه‌های کشور این ظرفیت را به خوبی کسب کرده‌اند و توانسته‌اند در این بخش‌ها به موفقیت‌هایی دست یابند و در مجموع دانشگاه‌های تخصصی و ماموریت محوری مانند دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) و سایر دانشگاه‌های دستگاه‌های مختلف بویژه دانشگاه‌هایی که در حوزه نظامی فعالیت دارند، در این بخش موفق‌تر بوده اند.

وزیر علوم همچنین با تمجید از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی در دانشگاه‌های نظامی کشور، اظهار داشت: نتایج بررسی‌ها نشان داده که مجوزهایی که به دانشگاه‌های نظامی داده می‌شود کاملاً دقیق و منطبق با استاندارد انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه خواسته‌ها و انتظاراتی هم که مراکز علمی و دانشگاهی نظامی از وزارت علوم دارند یک خواسته کاملاً منطقی و قابل پیگیری است، افزود: امروز نظام جمهوری اسلامی به واسطه برخورداری از نیروهای نظامی و دفاعی به خود می‌بالد و افتخار می‌کند و این موضوع یک واقعیتی است که دستاوردهای نسل جوان‌، استادان جوان و دانشجویان جوان بوده است.

دکتر غلامی با اشاره به اینکه تجربه‌ای که در دوران هشت سال دفاع مقدس به دست آمده دستمایه علمی و تجربه گرانقدری در تربیت نیروهای نظامی از سطوح فرماندهی گرفته تا رده‌های پایین‌تر بوده است، گفت: خوشبختانه آثار و علائمی که در خلیج فارس اخیراً رخ داده و یا مانورهای نظامی که در کشور دیده شده، تاثیرگذاری آن در عرصه بین‌المللی به‌ویژه در طی دو سال گذشته از نتایج این دانشگاه‌ها است و این موضوع، امری بسیار جدی است و به همین خاطر همه وظیفه داریم در این حوزه کمک کنیم تا بتوانیم این زحمات به نتیجه برسد.

وی افزود: امروز در حوزه علم و دانش در کشور می‌توان به عنوان یک سرمایه‌گذاری در عرصه جهانی با توجه به رقابت‌هایی که روز به روز تنگ‌تر و بیشتر می‌شود باید به آن نگریست و به حساب آورد.

وی اظهار داشت: اگر چه در این سال‌ها گاهی در حوزه علمی و تحقیقاتی رشد خوبی داشته‌ایم اما ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد، ظرفیت‌های قابل توجهی است.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود از مجموعه دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر به خاطر موفقیت‌های کسب شده در این مرکز علمی قدردانی کرد.

نظر شما