بیشتر از سرطان باید مراقب این بیماری بود

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۲۰:۵۰:۴۳
کد خبر: ۹۲۸۲۴۲
نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد که خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در افرادی که از سرطان جان سالم بدر می‌برند شش برابر بیشتر از عموم مردم است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ این مطالعه که بر روی بیش از ۳ میلیون بیمار مبتلا به سرطان در آمریکا انجام شد، نشان داد که ۱۱ درصد افرادی که از سرطان جان سالم بدر برده بودند بر اثر ابتلا به سکته مغزی، بیماری قلبی و حوادث مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست دادند. نتایج این مطالعه نشان داد، خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی در افرادی که سرطان داشتند در قیاس با عموم مردم بطور متوسط دو تا شش برابر بیشتر بود. همچنین این خطر برای افرادی که قبل از ۵۵ سالگی به سرطان مبتلا شده بودند ۱۰ برابر بیشتر بود.

دکتر «نیکلاس زارسکی» از کالج پزشکی ایالت «پنسیلوانیا» در آمریکا و نویسنده این مطالعه، گفت: هرچه تعداد بیمارانی که از سرطان جان سالم به در می‌برند بیشتر می‌شود، در عوض احتمال قرار گرفتن آن‌ها در معرض خطر ابتلا به سایر عوارض افزایش می‌یابد.

با این حال در این مطالعه که در مجله European Heart منتشر شده است، این موضوع مورد آزمایش قرار نگرفته است که آیا داروهای سرطان می‌توانند عاملی برای آسیب رساندن به سلول‌های قلبی باشند یا خیر.

این محقق خاطر نشان کرد که پزشکان باید به این موضوع توجه داشته باشند که افرادی که از سرطان جان سالم بدر می برند، در معرض خطر افزایش یافته ابتلا به سایر عوارض پزشکی به ویژه مشکلات مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی هستند؛ این خطر به ویژه برای جوانانی که از سرطان جان سالم بدر می برند، بسیار زیاد است؛ بنابراین این افراد باید تحت نظارت دقیق پزشکی قرار داشته باشند و به متخصص قلب و عروق نیز ارجاع داده شوند.

 تقریبا نیمی از بیمارانی که در این مطالعه ۴۲ ساله مورد بررسی قرار گرفتند جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۳۸ درصد آن‌ها بر اثر سرطان و ۱۱.۳ درصد آن‌ها به دلیل ابتلا به بیماری قلبی و عروقی از بین رفتند.

این مطالعه نشان داد، خطر مرگ ناشی از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی در افرادی که مبتلا به سرطان دستگاه تناسلی، مثانه، پروستات، بیضه، تیروئید و سرطان آندومتر و همچنین لنفوم هوچکین بودند طی حداقل یک سال بیشتر از خطر مرگ ناشی از سرطان بود.

نظر شما