مدیرکل محیط زیست استان تهران:

برنامه‌ریزی برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ضروری است

۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۱۱:۳۸:۳۷
کد خبر: ۹۲۸۴۴۶
برنامه‌ریزی برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ضروری است
کلانتری گفت: برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیردار مشترک بین انسان و دام باید از سوی سازمان‌های متولی برنامه ریزی شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کیومرث کلانتری، مدیرکل محیط زیست استان تهران، در اولین کنگره ملی حفاظت و بیماری‌های حیات وحش که صبح امروز (سه شنبه) در سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: بخش بسیار مهمی از وظایف سازمان محیط زیست در رابطه با تحقیق، آموزش و اطلاع رسانی در خصوص پدیده‌هایی می‌باشد که تنوع زیستی و محیط زیست را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او در ادامه بیان کرد: باتوجه به شرایط آب و هوایی کشورمان بیش از ۸۲۰۰ گونه گیاهی و ۱۳۰۰ گونه جانوری مهره دار در کشورمان زیست می‌نمایند، ولی متاسفانه محیط زیست با انواع تهدید‌ها و چالش‌ها از جمله آلودگی ها، تخریب و جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها و جنگل‌ها و. روبه رو است.

کلانتری گفت: در جامعه‌ای که تصرف و بهره برداری از منابع طبیعی از روی تدبیر و برنامه ریزی نباشد؛ مسلما آن جامعه در استفاده از منابع و عرصه‌های طبیعی آینده‌ای روشن پیش رو نخواهد داشت.

مدیرکل محیط زیست استان تهران درباره یکی از مهم‌ترین عوامل تهدید کننده تنوع زیستی افزود: انسان و همه گونه‌های جانوری و گیاهی در مقابل بیماری‌ها آسیب پذیرند و اگر اقدامات پیشگیرانه به موقع صورت نگیرد در نهایت به جمعیت و ذخایر ژنتیکی، جانوری و گیاهی همچنین به سلامت جامعه، صنعت و دامپروری آسیب خواهد رسید.

او افزود: هیچ وقت سابقه تلف شدن بیش از ۱۰۰۰ راس از گونه‌های با ارزش قوچ و میش کل و بز وحشی در عرض یک هفته در سال ۹۴ به دلیل شیوع بیماری طاعون فراموش نخواهد شد.

معاون محیط زیست کشور مطرح کرد: بنابراین باید برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیردار مشترک بین انسان و دام باید از سوی سازمان‌های متولی برنامه ریزی شود.

کلانتری افزود: طی ۲۰ سال گذشته به دلایل متعدد موضوع شیوع بیماری‌ها در حیات کشور بیماری با درصد مرگ و میر بالا در گونه‌های شاخص جانوری و بیماری‌های نوپدید به عنوان یکی از عوامل تهدید در حیات وحش کشور مطرح بوده است.

معاون محیط زیست با اشاره به برگزاری این کنگره گفت: برگزاری نخستین کنگره ملی حفاظت و بیماری‌های حیات وحش مدنظر قرار گرفت تا برای اولین بار مقوله حفاظت از محیط زیست با رویکرد مدیریت بیماری‌های شایع در حیات کشور مورد بحث قرار گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز