نیازمند همکاری برای توقف روندهای منفی هستیم

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۲:۴۷:۰۶
کد خبر: ۹۲۸۹۹۹
نیازمند همکاری برای توقف روندهای منفی هستیم
معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده که برای شرکت در کنفرانس وزرای آسیا- اقیانوسیه به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد اعلامیه و برنامه عمل پکن به تایلند سفر کرده، صبح امروز طی سخنانی در افتتاحیه این اجلاس به تشریح وضعیت زنان پس از اعلامیه پکن به ویژه در آسیا پرداخت.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ابتکار گفت: از ۱۹۸۵ که در سومین کنفرانس جهانی زنان نایروبی و ده سال بعد در پکن، حضور داشتم تا امروز که ۳۴ سال از آن تلاش ها می گذرد شاهد توسعه یافتگی وضعیت زنان در جهان و آسیا بوده ایم که توسط خود زنان، جامعه مدنی و دولت ها پیگیری شده است. به ویژه بر روی پیشرفت زنان در آسیا از جمله در کشورم ایران تاکید دارم. در همین حال مناقشات مسلحانه و درگیری های داخلی و  مداخلات خارجی به جوامعی که در محروم ترین شرایط قرار دارند آسیب های قابل توجهی وارد کرده، از جمله اینکه حاشیه نشینی در کنار شهرها چهره آسیا را تغییر داده است. همچنین تغییر اقلیم و تخریب محیط زیست تاثیر منفی بر سرمایه های طبیعی این منطقه داشته است. 

معاون رییس جمهور تاکید کرد: اگر فرآیندهای دموکراتیک و رشد اقتصادی به ویژه در غرب آسیا محقق شود می توان با نا امنی، اقدامات یک جانبه، جنگ و ترویسم مقابله کرد. به این منظور نیازمند همکاری برای توقف روندهای منفی هستیم.

وی با اشاره به تلاش ها پس از انقلاب اسلامی ایران برای بهبود وضع زنان و دختران گفت: در ایران طی ۴ دهه اخیر زنان شاهد نقاط عطفی در تلاش برای پیشرفت و ترقی در زندگی خود بوده اند. اگرچه مانند سایر جوامع ممکن است با مشکلاتی روبرو باشند که واقع گرایانه برای از میان برداشتن آنها تلاش می کنیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با ذکر آمارهایی، حضار را به مراجعه به بخش انگلیسی سایت آن معاونت دعوت کرده و افزود: گزارشی از وضعیت زنان ایران تحت عنوان ۴۰ در ۴۰ در این زمینه تهیه شده که نمایانگر تصویری عینی است و می تواند ابزاری برای برنامه ریزان و تصمیم گیران در جهت حل مشکلات است.

ابتکار افزود: از جمله اینکه وضعیت سواد زنان از ۳۴ درصد در سال ۱۹۷۶ به ۸۹ درصد در ۲۰۱۹ افزایش یافته و در حالی که در سال ۱۹۷۶ حدود ۳۸ درصد دختران ایران بازمانده از تحصیل بودند اکنون این رقم به حدود ۳ درصد در مناطق دورافتاده رسیده است. همچنین روندها در پیشرفت های تحصیلی زنان به آنجا رسیده که در سال های اخیر نسبت ورودی دختران و پسران به دانشگاه ها ۶۰ به ۴۰ افزایش ورود دختران را نشان می دهد.

وی تاکید کرد: ناگفته نماند که ایران در ۴ دهه گذشته میزبان حدود ۳ میلیون پناهنده بوده که خدمات کیفی را به آنها ارائه داده، درست در زمانی که ایران گرفتار تحریم های ظالمانه از سوی جامعه بین الملل بوده است.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه اصلاحات قانونی برای بهبود وضعیت زنان در داخل کشور پس از انقلاب اسلامی همواره مد نظر بوده، گفت: به طور مثال طی دو سال اخیر ۶ لایحه در این زمینه تهیه و به دولت ارسال شده که از جمله آن اعطای حقوق شهروندی به فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با مردان خارجی بوده که به تصویب رسیده و در مسیر اجرا قرار دارد. لایحه تامین امنیت زنان در مقابل خشونت نیز به طور جدی مورد پیگیری بوده و آخرین مراحل خود را نیز می گذراند در عین حال با ایجاد ۶۰۰ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور که با شماره گیری آسان ۱۲۳ در اختیار همگان قرار دارد امکان مداخله در درگیری ها خانوادگی به صورت فوری وجود دارد.

معصومه ابتکار گفت: امروز ۲۵ سال پس از اجلاس پکن اگرچه زنان ما چالش هایی دارند اما همچنین دارای تجربیات موفق بسیاری نیز هستند که در اختیار سایر زنان جهان قرار دهند، تا آنجا که الگوی پیشرفت زنان ایرانی می تواند برای سایر زنان در مقابله با مشکلات قابل استفاده باشد.  

شش حوزه مهم این کنفرانس شامل: توسعه فراگیر ، رونق مشترک و کار شایسته، ریشه کن کردن فقر، حمایت اجتماعی و خدمات اجتماعی، رهایی از خشونت و کلیشه، مسئولیت پذیری، مشارکت و مؤسسات پاسخگو در ارتباط با جنسیت، جوامع صلح طلب، حفاظت از محیط زیست ، اقدامات اقلیمی و ایجاد تاب آوری است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز