مدیرکل سلامت شهردار تهران:

شهروندان دارای معلولیت به کانون‌های معلولان سرای محلات بپیوندند/ تشریح برنامه‌های هفته ملی افراد دارای معلولیت

۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۱۰:۰۳:۰۰
کد خبر: ۹۳۰۸۵۷
شهروندان دارای معلولیت به کانون‌های معلولان سرای محلات بپیوندند/ تشریح برنامه‌های هفته ملی افراد دارای معلولیت
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با تاکید بر اینکه زندگی جمعی و آشتی با اجتماع بسیاری از مشکلات و مسائل افراد را حل می‌کند، خواستار عضویت این شهروندان در کانون‌های ویژه افراد دارای معلولیت و شرکت در دورهمی‌ها و برنامه‌های این مراکز شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ زینب نصیری درباره برنامه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در روز جهانی و هفته ملی افراد دارای معلولیت گفت: این برنامه‌ها با همکاری تشکل‌های غیردولتی از 9 آذر آغاز شده و تا 15 آذر در سطح مناطق 22گانه شهر تهران ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به مناسب‌سازی سرای محلات در هفته ملی افراد دارای معلولیت اظهار داشت: بنا داریم به صورت مقدماتی در هر منطقه یک سرای محله را با رعایت استانداردها مناسب‌سازی کنیم؛ ضمن اینکه تمامی ‌سراهای محلات مذکور در صورت داشتن کتابخانه به کتاب‌های صوتی و بریل تجهیز خواهند شد. از 12 آذر هم با همکاری انجمن خانواده ناشنوایان، در تمامی ‌سرای محلات یادشده مترجم ناشنوایان به صورت تمام وقت مستقر خواهد شد.

نصیری با بیان اینکه یکی از نیازهای مهم افراد دارای معلولیت تردد سهل و آسان در سطح شهر است، گفت: این افراد نیاز دارند مانند سایر شهروندان به صورت مستقل به امور روزمره خود بپردازند و در این راستا همه ما وظایفی داریم. نه‌تنها دستگاه‌های دولتی و عمومی‌ می‌بایست ورودی سازمان‌ها و ادارات را برای افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی کنند؛ بلکه بخش خصوصی و آحاد جامعه نیز بایستی باشگاه‌ها، مغازه‌ها، پاساژها، فروشگاه‌ها و سایر اماکن خود را رمپ‌گذاری کنند تا به افزایش رفاه این قشر از شهروندان کمک کنند.

به گفته وی قرار است در هفته ملی افراد دارای معلولیت با مشارکت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری به منظور آگاه‌سازی رانندگان اتوبوس، مترو و تاکسی از مشکلات فراروی شهروندان دارای معلولیت و ارتباط مطلوب با آنان کارگاه آموزشی برگزار شود؛ چراکه یکی از مشکلات جدی بعضی از این شهروندان سوار شدن و پیاده شدن از وسایل نقلیه عمومی ‌است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به برگزاری ویژه برنامه دوشنبه ورزشی در هفته ملی افراد دارای معلولیت بیان کرد: در این برنامه بازی‌ها و ورزش‌های ویژه این افراد اجرا می‌شود؛ ضمن اینکه میز خدمت با ارائه خدماتی مثل مشاوره تغذیه، طب سنتی، مشاوره روانشناسی و ... برپا خواهد شد. برای کودکان دارای معلولیت هم غرفه‌های سرگرمی ‌و آموزشی تدارک دیده شده است.

وی اضافه کرد: برنامه چهارشنبه‌های افراد دارای معلولیت و اجرای بازی‌های نشاط نیز از دیگر برنامه‌های ما در این هفته است. همچنین روز سه‌شنبه 12 آذر فستیوال رقابت‌های ورزشی افراد دارای معلولیت را در چهار رشته بوچیا، به‌کاپ، پارتیله و دارت در مجموعه ورزشی شهید شوشتری برگزار خواهیم کرد.

نصیری یادآور شد: در طول هفته ملی افراد دارای معلولیت، شهرداران مناطق و نواحی تهران از منازل، مدارس و مراکز نگهداری این شهروندان بازدید به عمل خواهند آورد. برگزاری حداقل یک همایش یا نشست در هر منطقه نیز از دیگر برنامه‌های ما در هفته افراد دارای معلولیت است که به منظور معرفی افراد توانمند دارای معلولیت از جمله نویسندگان، نخبگان، ورزشکاران و... درجهت الگوسازی برای این قشر از جامعه انجام می‌شود. مراسم گرامیداشت مقام مادران با فرزند دارای معلولیت نیز از دیگر برنامه‌های ماست که 18 آذر ماه برگزار خواهد شد.

وی برپایی نمایشگاه دستاوردها را از دیگر برنامه‌های هفته افراد دارای معلولیت عنوان کرد و اظهار داشت: این نمایشگاه‌ها در سرای محلات و مجموعه‌های اجتماعی و فرهنگی برگزار می‌شوند. علاوه بر این، هنرمندان دارای معلولیت می‌توانند در روزهای 13و 14 آذر با مراجعه به کانون‌های افراد دارای معلولیت نسبت به دریافت میز فروش رایگان محصولات خود در بازارچه تاریخی عودلاجان اقدام کنند.

نصیری با اشاره به اجرای 5 تئاتر نمایشی در سطح مناطق مختلف باعنوان "ساعت گرگ و میش" بیان کرد: این برنامه با هنرنمایی افراد دارای معلولیت جسمی  و حرکتی و ذهنی در کنار افراد فاقد معلولیت با هدف ارائه توانمندی‌ها و تقویت اراده و پشتکار آنان برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از مسائلی که برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد این است که بتوانیم حضور شهروندان دارای معلولیت را در اجتماع افزایش دهیم؛ چراکه بسیاری از مشکلات و مسائل انسان در جمع برطرف می‌شود و تعامل با سایرین استعدادها و توانمندی‌ها را شکوفا می‌کند. تاکید ما این است که یک فرد دارای معلولیت نباید خود را براساس ناتوانی و نقصش قضاوت کند؛ چراکه در همه انسان‌ها توانمندی و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای هست که با کشف و پرورش آن می‌توانند زندگی بهتر و باکیفیت‌تری را برای خود رقم بزنند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران خاطرنشان کرد: ما در همه 352 محله تهران کانون افراد دارای معلولیت ایجاد کرده‌ایم و از تمامی‌ عزیزان دعوت می‌کنیم تا به این کانون‌ها بپیوندند و علاوه بر شرکت در دورهمی‌ها و تعامل بیشتر با سایر شهروندان دارای معلولیت و فاقد معلولیت، از خدمات ما بهره‌مند شوند و در برنامه‌های کانون از قبیل تشکیل گروه سرود و کُر، تئاتر، برپایی نمایشگاه دستاوردهای هنری، بازی‌های جمعی و غیره مشارکت کنند.

نظر شما