وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان سیستان و بلوچستان:

ساخت مدرن‌ترین ترمینال سفرهای دریایی در کشور

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۰۹:۵۱:۳۲
کد خبر: ۹۳۲۹۷۲
ساخت مدرن‌ترین ترمینال سفرهای دریایی در کشور
وزیر راه و شهرسازی در سفر به چابهار با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از فاز نخست بندر شهید بهشتی، ظرفیت این بندر به ۸/۵ میلیون تن رسید، از ساخت مدرن‌ترین ترمینال سفرهای دریایی در این شهر خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح و بهره برداری از ۲.۵ کیلومتر جاده دسترسی طرح توسعه بندر شهید چابهار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری این وزارتخانه برچیده‌شدن اسکله سریع‌النصب به‌جای‌مانده از دهه ۶۰ را یکی از برنامه‌های سفر امروز خود به چابهار برشمرد و گفت: این اسکله در دهه ۶۰ توسط دولت ساخته شد تا برای نخستین بار از ظرفیت بندر چابهار استفاده شود و با جمع‌آوری آن، هم‌اکنون چندین برابر ظرفیت جدید در پس‌کرانه‌های استاندارد چابهار را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه با همت ویژه دولت تدبیر و امید و تاکید مقام معظم رهبری برای توسعه سواحل مکران و بهره‌برداری از فاز نخست بندر شهیدبهشتی، افزود: بهره‌برداری از این فاز، بندر شهیدبهشتی را به یک بندر استاندارد، مجهز به تجهیزات روز و باکیفیت تبدیل کرد و ظرفیت آن به ۸/۵ میلیون‌تن ارتقاء یافت؛ به‌این‌ترتیب مجموع ظرفیت در بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی چابهار به ۱۱ میلیون تن خواهد رسید.

اسلامی، توسعه بنادر چابهار را یک پیشرفت بزرگ و جزو اهدافی خواند که برای سواحل مکران در نظرگرفته شده است و با اشاره به اینکه ۲۰۳ هکتار زمین برای توسعه فاز دوم بندر شهید بهشتی آماده‌سازی شده است، عنوان کرد: با اجرای فاز دوم، ظرفیت این بندر در مجموع اسکله‌های نفتی، کارگو، فله و کانتینری به ۳۵ میلیون تن می‌رسد.

امکان پهلوگیری بزرگترین کشتی‌های کانتینری در چابهار فراهم می‌شود

وی با بیان اینکه که هم‌اکنون بندر شهید بهشتی به‌عنوان یک بندر اقیانوسی، جزو بنادر تراز برتر قلمداد می‌شود، گفت: با ساخت اسکله‌های جدید، امکان پهلوگیری بزرگ‌ترین کشتی‌های کانتینری در این بندر فراهم می‌شود و این امکان، ایران را در میان کشورهای پیشرفته قرار می‌دهد.

ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی برای غلات

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بندر چابهار به انبار ذخیره و سیلو نیاز دارد و به این خاطر دو پروژه جدید در بندر آغاز و تاسیستات و زیرساخت‌های لازم در ۱۱۹ هکتار از اراضی مهیا شد، افزود: ساخت یک سیلوی ۱۰۰ هزار تنی برای غلات که بتواند با سیستم مکش اتوماتیک فله، کار بارگیری و تخلیه را از داخل کشتی به سیلو یا برعکس و از آنجا به واگن‌های قطار یا کامیون‌ها انجام دهد، در دستور کار قرار دارد. این دو پروژه به اضافه یک پروژه اتوبانی جزو نیازهای مبرم مردم چابهار است که قرارداد این موارد نهایی‌شده و عملیات به‌زودی آغاز می‌شود تا مردم شریف چابهار از یک اتوبان با دسترسی خیلی خوب بهره‌مند شوند.

ساخت مدرن‌ترین ترمینال سفرهای دریایی در چابهار

عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین با اشاره به ساخت مدرن‌ترین ترمینال سفرهای دریایی در چابهار اظهار داشت: در هیچ کجای کشور ما ترمینال مسافربری برای سفرهای دریایی با این مختصاب نداریم. این در حالی است که کشتی‌های مسافری ما بین چابهار و مسقط در حرکت‌اند اما یک ترمینال پیشرفته نداشتیم و کار ساخت آن در سال ۹۶ متوقف‌شده بود؛ با تکمیل‌شدن این ترمینال و با توجه به قراردادهایی که سازمان بنادر و دریانوردی بسته است، عملیات جا‌به‌جایی مسافر در این ترمینال از همین ماه آغاز خواهد شد. امیدوارم با تاکیدهای ویژه‌ای که به سازمان بنادر و دریانوردی داشته‌ایم، سفرهای دریایی، تسریع و تسهیل شود چراکه این پتانسیل برای سفرهای دریایی بین بنادر خودمان و کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد. این خط کشتیرانی با توجه به ترمینالی که آماده‌سازی و تجهیز شده است با به‌روز‌ترین تجهیزات از آخر آذرماه مسافربری و مسافرگیری را شروع خواهد کرد.

ساخت کریدور ریلی شمال-جنوب سرعت می‌گیرد

محمد اسلامی همچنین با اشاره به حوزه ترانزیت شمال و جنوب با ایجاد بزرگ‌ترین خط ریلی در دست احداث، گفت: نکته مهم در خصوص بندر چابهار ایجاد بزرگ‌ترین خط ریلی در حوزه ترانزیت شمال و جنوب است که این خط در دست احداث است.

وی گفت: در این پروژه ما حدود ۷۰۰ کیلومتر پروژه ریلی در دست اقدام داریم که با عنایت مقام معظم رهبری و دستور ایشان، خواسته دولت، اجابت شد و منابعی از صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص دادند تا شاهد سرعت‌گیری آن باشیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به پروژه افتتاح ساخت فرودگاه چابهار اظهار داشت: فرودگاه چابهار یک آرزوی دیرینه برای مردم این منطقه بوده و قطعا یکی از ابزار توسعه مکران است. عملیات ساخت این فرودگاه آغاز شده است و امیدواریم مجموعه اقدامات در حوزه زیرساخت در کنار سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی، نفت، معادن و همچنین شهر جدید تیس باعث یک شکوفایی برای مردم منطقه باشد.

وی ادامه داد: شهر جدید تیس نیز یکی از فرصت‌های بی‌نظیری است که هتل‌ها و مراکز درمانی زیادی در طراحی آن دیده‌شده است و می‌تواند اشتغالزا باشد. توسعه فعالیت‌های گردشگری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که به همین خاطر وزارت راه و شهرسازی در حوزه راه و راه‌های روستایی سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام داده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در سیستان و بلوچستان به هر دلیلی شاهد عقب ماندگی در حجم ساخت راه‌های روستایی بوده‌ایم که از معدل کشور پایین‌تر است. اولویت در کشور در این حوزه در روستاهای بالای ۵۰ خانوار و بعد ۲۰ خانوار بود که این شاخص در سیستان و بلوچستان جواب نمی‌دهد و لازم است متناسب با شاخص‌های این استان طرح‌ریزی انجام گیرد. به‌همین‌خاطر یکسری تعریض، بهسازی، ساخت، و آسفالت در دستور کار قرار گرفت. طی سال‌های گذشته ۲۶۰ روستای چابهار فاقد آب آشامیدنی بود که با پیگیری‌ها و همت دولت ۲۱۰ روستا از نعمت آب آشامیدنی برخوردار هستند. این مساله نشان می‌دهد که شاخص ها متناسب با این منطقه دیده‌شده و در خصوص راه روستایی هم ادارات کل راهداری وزارت راه و شهرسازی مسئول این پروژه‌ها خواهند بود.

حاشیه‌نشینی در چابهار باید مهار شود

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به بحث حاشیه‌نشینی در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در بحث حاشیه‌نشینی، چابهار مقام نخست را در استان داشت که باید تعیین تکلیف صورت می‌گرفت؛ بنابراین به بنیاد مسکن ابلاغ شد که بنیادهای خودش را در استان‌ها مستقر کند.

وی با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی در چابهار باید مهار شود، ساماندهی را مرحله اول به این منظور برشمرد و افزود: به‌همین‌خاطر طبق یک طرح جامع برای ایجاد سکونتگاه‌ها و احداث واحد کار برنامه‌ریزی و مقرر شد که بنیاد مسکن این طرح را شروع کرده و از دره ایپار به مرادآباد برسیم؛ در این برنامه‌ریزی اراضی نوار شرقی و غربی در نظر گرفته شده‌اند و کسانی‌که در این محله‌ها شناسایی شدند همگی تعیین هویت شده و با تشکیل پرونده، تصمیمات مقتضی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. به این منظور زیربناهایی ایجاد شده است که در بازدیدهای انجام‌گرفته، شاهد خیابان‌کشی‌ها و تخریب و تجاوزهایی بودیم که به اراضی دولتی شده بود.

وی افزود: از همه مسئولان محلی و مردم منطقه تقاضا داریم که با بنیاد مسکن همکاری کنند تا پدیده حاشیه‌نشینی یک بار برای همیشه خاتمه پیدا کند و مردم ما در خانه‌های ایمن و امن خودشان زندگی کنند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص دیگر طرح‌های در حال پیگیری استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: پروژه‌های نیمه‌تمام دو دسته هستند؛ یک دسته از پروژه‌ها در استان تعریف می‌شود که منابع آن از محل استان تامین می‌شود و دسته دیگر پروژه‌های ملی هستند. همه این پروژه‌ها شناسایی و اولویت‌بندی شدند و در برنامه ۹۹ برای آن‌ها اولویت قائل شدیم. استراتژی اتخاذ شد که بخش‌های بحرانی و حادثه‌خیز اصلاح‌شده است.

وی احداث باند دوم در محورهایی که بار ترافیکی زیاد و بیش از ظرفیت دارند را جزو برنامه‌های این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: اولویت این هدف نیز در نقاطی که تراکم جمعیتی و عبورو مرور وجود دارد صورت گرفته است. در سال ۹۹ تعدادی از این پروژه‌ها تکمیل و به بهره‌برداری خواهند رسید تا اوضاع رفت و آمد در استان به آرامش برسد. هرچند که این مساله مستلزم رانندگی امن و ایمن است تا با چهار خطه شدن جاده ها و گسترش حجم شاهد عبور و مرور راحت مردم باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز