وزیر بهداشت:

دهک‌های درآمدی اعلام شده برای پوشش اجباری بیمه سلامت کامل نیست

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۱۰:۱۳:۵۲
کد خبر: ۹۳۲۹۸۹
دهک‌های درآمدی اعلام شده برای پوشش اجباری بیمه سلامت کامل نیست
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پاسخ استعلام‌هایی که برای تعیین دهک‌های درآمدی از وزارت رفاه به سازمان بیمه سلامت اعلام شده متناقض است و کامل نیست و خواستیم عددهای واقعی دهک‌های درآمدی را برای پوشش اجباری بیمه سلامت به ما اعلام کنند که امیدواریم در این هفته اعلام شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سعید نمکی ، درباره آخرین وضعیت اجرای آیین نامه دولت مبنی بر پوشش اجباری بیمه سلامت و ارزیابی وسع افزود: بر اساس آیین نامه مصوب دولت، اجرای بخشی از این آیین نامه در زمینه ارزیابی وسع و تعیین دهک‌های درآمدی بر عهده وزارت رفاه است و دهک‌های درآمدی توسط این وزارتخانه باید به وزارت بهداشت اعلام شود.

وی ادامه داد: امیدواریم وزارت رفاه تا این هفته دهک‌های درآمدی افراد برای پوشش اجباری بیمه سلامت را به ما اعلام کند.

نمکی گفت: تاکنون دهک‌های اول تا چهارم که باید از یارانه دولت برای پوشش اجباری بیمه سلامت استفاده کنند اعلام نشده است و در حال کار روی این موضوع هستیم. وزیر رفاه نیز قول داد که این کار سریع‌تر به سرانجام برسد و با دکتر شریعتمداری در هیات دولت نیز در این زمینه مذاکره‌هایی انجام دادیم تا به نتیجه برسد.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت مدت‌هاست برای اجرای این آیین نامه آمادگی کامل دارند، اما بر اساس قانون متولی انجام ارزیابی وسع وزارت رفاه است. از زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم این کار با هماهنگی سازمان آغاز شده بود و انتظار این است که انجام ارزیابی وسع تاکنون به سرانجام رسیده باشد.

طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز پیش از این درباره پوشش اجباری بیمه سلامت برای افراد فاقد پوشش بیمه‌ای گفته بود: افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند می ‌توانند با مراجعه به سایت سازمان بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان تحت پوشش بیمه قرار گیرند. بر اساس آمارها حدود ۱۰ درصد افراد در کل کشور تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و امیدواریم این افراد در بازه زمانی ۶ ماهه پس از اعلام سازمان بیمه سلامت، برای بیمه شدن مراجعه کنند تا از تسهیلات آیین نامه برخوردار شوند. البته اگر افراد شرایط قانونی را در هر بازه زمانی پیدا کنند، سه ماه فرصت دارند که برای پوشش بیمه‌ای مراجعه کرده و از یارانه بیمه سلامت همگانی برخوردار شوند.

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت نیز در این رابطه اظهار داشت: هر شخص که فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای است، از زمان ابلاغ آیین نامه اجرایی ارزیابی وسع که در هفته بیمه سلامت خواهد بود، می‌تواند با مراجعه به سایت سازمان بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان از بیمه سلامت برخوردار شود. اگر افراد قادر به پرداخت حق سرانه بیمه نباشند، می‌توانند درخواست ارزیابی وسع کنند. پس از دریافت اطلاعات دهک درآمدی خانوار متقاضی از وزارت رفاه، متقاضی می‌تواند از صد در صد یا ۵۰ درصد تسهیلات دولت در پرداخت حق سرانه بیمه پایه استفاده کند. بر اساس آیین نامه اجرایی مصوب دولت، وزارت رفاه باید حداکثر در بازه زمانی یک ماهه نسبت به اعلام نتیجه ارزیابی وسع متقاضی اقدام کند.

کوروش فرزین گفت: متقاضیان دریافت پوشش بیمه‌ای سلامت اگر از تسهیلات حمایتی دولت استفاده کرده باشند یا به طور اورژانس در مراکز درمانی نیاز به خدمات تشخیصی و درمانی داشته باشند، می‌توانند بدون گذراندن دوره انتظار ۱۰ روزه، دفترچه بیمه سلامت خود را دریافت کرده و از مزایای آن بهره مند شوند. جهت جلوگیری از اینکه افراد فاقد پوشش بیمه‌ای، دریافت دفترچه را به زمان دریافت خدمات موکول نکنند، دوره انتظار ۱۰ روزه جهت دریافت دفترچه بیمه سلامت در نظر گرفته شده است.

هیات دولت به پیشنهاد مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تایید سازمان برنامه و بودجه، آیین‌نامه اجرایی «بیمه پایه اجباری سلامت و ارزیابی وسع» را در جلسه ۲۷ مرداد سال ۹۸ تصویب کرد. انجام ارزیابی وسع بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

بر اساس آیین نامه مصوب دولت، صد در صد حق بیمه خانواری که بر اساس بررسی وزارت رفاه، درآمدی کمتری از ۴۰ درصد حداقل حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار داشته یا بر اساس وضعیت مالی در یکی از دهک‌های درآمدی یک، دو و سه قرار دارند بر عهده دولت است.

همچنین ۵۰ درصد حق بیمه خانواری که بر اساس بررسی وزارت رفاه، درآمدی بین ۴۰ درصد تا صد در صد حداقل حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار دارند یا بر اساس وضعیت مالی در دهک درآمدی ۴ قرار دارند بر عهده دولت خواهد بود. همچنین صد در صد حق بیمه خانواری که بر اساس خود اظهاری خانوار یا بررسی وزارت رفاه، درآمدی معادل حداقل حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار و بیشتر دارند یا در دهک درآمدی پنج به بالا هستند، بر عهده متقاضی است.

طرح پوشش اجباری بیمه سلامت روز ۱۳ آبان سال جاری با حضور معاون اول رئیس جمهوری آغاز شده و متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت سازمان بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان دولت ثبت نام کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز