رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در هفته پژوهش مطرح کرد:

آموزش زبان چینی در مدارس!/ از پژوهش های معلمان و دانش آموزان حمایت شود

۱۳۹۸/۰۹/۱۸ - ۱۱:۰۴:۱۶
کد خبر: ۹۳۴۰۶۵
آموزش زبان چینی در مدارس!/ از پژوهش های معلمان و دانش آموزان حمایت شود
نشست خبری رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری حجت الاسلام علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش و رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد.

علی ذوعلم در ابتدا به مناسبت بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش گفت: شعار هفته پژوهش سال ۹۸ پژوهش، خلاقیت و زندگی است. البته کمبودهای زیرساختی در حوزه پژوهش داریم و این درحالی است که ایجاد تحول در سیستم آموزش و پرورش بدون پژوهش امکان پذیر نخواهد بود.

او ادامه داد: هفته پژوهش جنبه های بسیاری درنظام آموزش و پرورش کشور دارد که تلاش های معلمان و دانشآموزان را شامل می شود. شعار این هفته پژوهش به این دلیل انتخاب شده است که بدون تقویت عنصر خلاقیت و پویایی فکری به تحول دست نخواهیم یافت.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش توضیح داد: ما به این نقصان اعتراف می کنیم که برنامه های درسی ما با نیازهای نسل امروزارتباط برقرار کرده است. از طرفی به عنصر خلاقیت در مدرسه و ساختار آمورش و پرورش به قدر کافی توجه نشده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه پژوهش در آموزش و پرورش باید به رشد خلاقیت کمک کند، توضیح داد: برنامه درسی فعلی ما چقدر با نیاز‌های واقعی نسل امروز پیوند برقرار کرده است؟ ما به این نقص اذعان داریم و رفع این نقیصه نیازمند کار‌های بلند مدت و طولانی دارد.

ذوعلم ادامه داد:  باید جهت گیری فعلی اسناد تحولی را به طور کامل و با توجه به اهمیت‌های آشکار آن طی کنیم، ولی در اجرای کامل آن باید بر اساس کمبود‌ها و کاستی‌ها در زیر ساخت‌ها شروع کنیم که مهمترین کمبود زیر ساختی و تشکیلاتی است تا بتوانیم مقوله پژوهش را از مقوله تولید بسته‌های آموزشی جدا کنیم و از آن طرف نقد وبررسی درباره برنامه درسی شفاف‌تر انجام شود.

او با بیان اینکه دچار نقص فرهنگ پژوهشی هستیم، گفت: دچار پژوهش‌های کلیشه‌ای هستیم. از طرفی مدارس ما پژوهش محور نیستند و این موضوع نیازمند ارائه راهکار و مشخص شدن کاستی ها و کمبودهاست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه دچار کمبود اعتبار پژوهشی هستیم، توضیح داد: ما باید پژوهش را به سطح مدرسه و دانش آموز پیش ببریم.

رئیس هفته پژوهش با تاکید بر اینکه هنوز مبانی نظری تحولی ما در پژوهش‌های آموزش و پرورش ورود نکرده است، ادامه داد: باید به سمت تحول درونی پژوهش‌ها متناسب با اسناد تحولی پیش برویم. همچنین فرهنگ سازی و تعمیق فرهنگ سازمانی تنها راهی است که برای جلوگیری از جعل پژوهش وجود دارد.

او افزود: باید با یک نگاه مشارکتی در پژوهشگاه‌های کشور به صورت واقعی ورود کنیم و به تعمیق فرهنگ پژوهش در آموزش و پرورش بپردازیم.

ذوعلم در پایان به برنامه ریزی های انجام شده در خصوص عدم حذف زبان انگلیسی در مدارس اشاره کرد و گفت: 11حوزه تعلیم و یادگیری در سازمان پژوهش وجود دارد که تربیت و یادگیری زبان‌های خارجی و زبان‌های عربی و زبان فارسی سه حوزه از این سازمان را تشکیل می‌دهند. البته پیشنهادهایی در خصوص ارجاع زبان چینی و زبان عربی در کنار زبان‌های دیگر نه به شکلی که هم اکنون در مدارس آموزش داده می‌شود داده شده که امیدواریم در آینده نزدیک جز دروس پیشنهادی مدارس به دانش آموزان باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز